Laporan Tahunan Jabatan Perkhidmatan Awam Tahun 2022

KANDUNGAN CONTENT PETIKAN UCAPAN KETUA SETIAUSAHA NEGARA SPEECH EXCERPT FROM CHIEF SECRETARY TO THE GOVERNMENT 6 PETIKAN UCAPAN KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM SPEECH EXCERPT FROM DIRECTOR-GENERAL OF PUBLIC SERVICE 8 PERUTUSAN KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM FOREWORD FROM DIRECTOR-GENERAL OF PUBLIC SERVICE 10 PROFIL KORPORAT CORPORATE PROFILE 13 ì Carta Organisasi Organisational Chart ì Visi, Misi & Slogan Vision, Mission & Slogan ì Piagam Pelanggan Client’s Charter ì Fungsi Bahagian Functions of Division 14 15 18 19 PENCAPAIAN UTAMA TAHUN 2022 KEY ACHIEVEMENTS IN 2022 27 JPA @ 2022 PSD @ 2022 31 PRESTASI KEWANGAN DAN AUDIT FINANCIAL PERFORMANCE AND AUDIT 133 ANUGERAH DAN PENGIKTIRAFAN AWARDS AND RECOGNITIONS 139 DIARI KORPORAT JPA PSD CORPORATE DIARY 143 PAMERAN DAN MEDIA EXIBITIONS AND MEDIA 157 PENERBITAN PUBLICATIONS 163 KAJIAN DAN PENYELIDIKAN STUDIES AND RESEARCH 171 SENARAI PEKELILING, SURAT PEKELILING DAN SURAT EDARAN 2022 LIST OF CIRCULARS, CIRCULAR LETTERS AND CIRCULATED LETTERS 2022 175 PUNCA KUASA PROVISIONS 185 AHLI SIDANG REDAKSI LAPORAN TAHUNAN 2022 EDITORIAL BOARD MEMBER OF THE 2022 ANNUAL REPORT 188 2 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

3 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

4 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

PENERAJU PEMBAHARUAN, PENGGERAK PERUBAHAN 5 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

“S.W.I.F.T” YANG MERUJUK KEPADA “SPEED”, “WORLD CLASS KNOWLEDGE”, “INSPIRATIONAL”, “FLEXIBLE” DAN “TECHNOLOGY-BASED” “S.W.I.F.T” REFERS TO “SPEED”, “WORLD CLASS KNOWLEDGE”, “INSPIRATIONAL”, “FLEXIBLE” AND “TECHNOLOGY-BASED”. PETIKAN UCAPAN KETUA SETIAUSAHA NEGARA SPEECH EXCERPT FROM THE CHIEF SECRETARY TO THE GOVERNMENT ...hayati nilai speed iaitu semua penjawat awam perlu bertindak dan membuat keputusan dengan pantas dalam sesuatu urusan demi merealisasikan aspirasi kerajaan yang mengutamakan prestasi dan berpaksikan keutamaan kepada rakyat. …embrace the value of speed, where all civil servants must act and make decisions swiftly in any matter to realize the government’s aspirations focused on performance and prioritizing the people’s needs. …terapkan nilai world class knowledge dalam diri setiap penjawat awam agar tidak lagi melaksanakan tugas sekadar apa yang kita mahukan, atau dipanggil “syok sendiri”. Tetapi kita mula melihat praktis-praktis terbaik negara luar yang boleh dijadikan benchmark untuk melaksanakan sesuatu perkara. ...instill the value of world-class knowledge in every civil servant so that they no longer perform their duties just as we want them to, or are called ‘self-indulgent.’ Instead, we begin to look at the best practices of foreign countries that can be used as benchmarks for implementing various tasks. …bagi memupuk nilai-nilai positif dalam Perkhidmatan Awam, nilai inspirational adalah sangat perlu dititikberatkan oleh semua penjawat awam. ...in order to cultivate positive values in the Public Service, inspirational values must be emphasized by all civil servants. ...setiap penjawat awam meneruskan nilai flexible iaitu tidak terlalu rigid kepada dasar dan peraturan dengan mengutamakan penyampaian perkhidmatan kepada rakyat ....each civil servant must continue the value of being flexible, which is not too rigid to policies and regulations by prioritizing the delivery of services to the people ...nilai technology-based perlu dilihat sebagai bersifat wajib dan mesti ada dalam melaksanakan setiap tugasan di pejabat. Penggunaan teknologi amat kritikal bagi memastikan penyampaian perkhidmatan dapat dilaksanakan dengan pantas dan tuntas. ...technology-based values should be taken as mandatory and must be present while performing every task in the office. The use of technology is critical to ensuring that service delivery can be implemented quickly and thoroughly. 6 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

TAN SRI DATO’ SERI MOHD ZUKI BIN ALI KETUA SETIAUSAHA NEGARA MAJLIS AMANAT KETUA SETIAUSAHA NEGARA TAHUN 2022 PADA 11 FEBRUARI 2022 AUDITORIUM JAKIM, PUTRAJAYA 7 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

PERUBAHAN MEMERLUKAN KEPADA PEMANGKIN ATAU CATALYST. DALAM HAL INI, THE REAL CATALYST ADALAH SETIAP INDIVIDU PENJAWAT AWAM. KITA ADALAH GAME CHANGER FOR A BETTER FUTURE. SEJARAH MEMBUKTIKAN BAHAWA PENJAWAT AWAM ADALAH EJEN PERUBAHAN YANG EFEKTIF DAN TIDAK DAPAT DINAFIKAN DALAM PEMBINAAN NEGARA. CHANGE REQUIRES A CATALYST. IN THIS REGARD, THE REAL CATALYST IS EVERY INDIVIDUAL CIVIL SERVANT. WE ARE THE GAME-CHANGERS FOR A BETTER FUTURE. HISTORY PROVES THAT CIVIL SERVANTS ARE THE MOST EFFECTIVE AND UNDENIABLE AGENTS OF CHANGE IN NATION-BUILDING. PETIKAN UCAPAN KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM SPEECH EXCERPT FROM THE DIRECTOR-GENERAL OF PUBLIC SERVICE Untuk perkhidmatan awam menjadi organisasi yang terus kekal relevan, berlandaskan empat (4) fokus utama iaitu: For the public service to be an organisation that continues to remain relevant, it must be based on four (4) main focuses, which are: I) Pertama: Menyegar Semula Penjawat Awam; First: Revitalising The Public Servants Ii) Kedua: Landskap Baharu Organisasi Awam; Second: New Public Organisation Landscape. Iii) Ketiga: Perkhidmatan Awam Kalis Masa Hadapan (Future Proof); dan Third: Future Proof Public Services; and Iv) Keempat: Bergerak Bersama ke Hadapan. Fourth: Moving Forward Together Perkhidmatan awam perlu melangkah lebih jauh dengan membangunkan jenama yang tersendiri selaras dengan trend global semasa. Kita patut menjadi lebih proaktif dan berupaya meramalkan apa yang akan berlaku dan melakukan persediaan sewajarnya. Tidak wajar kita bersifat reaktif sahaja dan bertindak hanya apabila sesuatu masalah muncul… The public services needs to go further by developing a distinctive brand in line with current global trends. We should be more proactive and be able to predict what will happen and prepare accordingly. It is not right for us to be reactive and act only when a problem arises… …perkhidmatan awam sebagai sebuah organisasi yang dinamik serta bersifat pemudah cara (facilitative civil service) dan bertindak mengurangkan parameter birokrasi serta rigidity. ...public service as a dynamic and facilitative civil service organisation that acts to reduce bureaucratic and rigidity parameters. Supaya organisasi awam terus kekal relevan, penjawat awam hendaklah mempunyai daya ketahanan yang tinggi (resilient), anjal (flexible), tangkas (agile) dan berinovasi (innovative). In order for the public organisation to continuously remain relevant, civil servants must be resilient, flexible, agile and innovative. 8 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

DATO’ SRI MOHD SHAFIQ BIN ABDULLAH KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM PERHIMPUNAN KHAS AMANAT KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM PADA 17 FEBRUARI 2022 AUDITORIUM JPA, PUTRAJAYA 9 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

PERUTUSAN KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM FOREWORD FROM THE DIRECTOR-GENERAL OF PUBLIC SERVICE Assalamualaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera, Syukur kita ke hadrat Allah SWT kerana atas keizinan dan rahmatNya jua, Laporan Tahunan 2022 ini berjaya dihasilkan. Penerbitan laporan tahunan ini merupakan satu khazanah ilmu yang merakamkan pencapaian dan aktiviti-aktiviti Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sepanjang tahun 2022. Sukacita juga, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk merakamkan ucapan tahniah dan setinggi-tinggi penghargaan kepada seluruh penjawat awam atas segala usaha serta komitmen yang diberikan sepanjang tahun 2022. Perkhidmatan awam adalah tonggak negara. Sehubungan itu, semua penjawat awam diseru untuk memberikan sepenuh kerjasama dengan kepimpinan kerajaan serta membawa perubahan ke arah kebaikan demi negara. Perubahan memerlukan kepada pemangkin atau catalyst. Dalam hal ini, the real catalyst adalah setiap individu penjawat awam. Kita adalah game changer for a better future. Sejarah membuktikan bahawa penjawat awam adalah ejen perubahan yang efektif dan tidak dapat dinafikan dalam pembinaan negara. Kerana itu, di dalam kita memberikan perkhidmatan kepada rakyat, kita hendaklah pastikan sentiasa ada penambahbaikan sama ada dari segi sistem, peraturan, proses kerja, serta penghasilannya agar ia benar-benar memberi manfaat kepada rakyat. Sebagai penjawat awam, kita hendaklah terus memberikan perkhidmatan yang mengutamakan rakyat dengan penuh profesional dan berintegriti, apatah lagi dalam era pasca normal yang mencabar dan penuh dengan ketidaktentuan. Akhir kata, saya berharap agar semua warga JPA dapat menunjukkan komitmen yang tinggi dan sentiasa bersedia dalam mendepani pelbagai cabaran dan berusaha mengatasinya sebaik mungkin serta dapat meningkatkan kecekapan dan keberkesanan dalam menyampaikan perkhidmatan kepada semua pihak. Assalamualaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera, We express our gratitude to Allah SWT because with His permission and grace, this 2022 Annual Report was successfully produced. The publication of this annual report is a treasure of knowledge that records the achievements and activities of the Public Service Department (PSD) throughout the year 2022. With great pleasure, I would also like to take this opportunity to convey my congratulations and the highest appreciation to all civil servants for their efforts and commitment throughout the year 2022. Public service is the backbone of the nation. Therefore, all civil servants are highly encouraged to cooperate fully with the government's leadership and bring about change for the betterment of the country. Change requires a catalyst. In this instance, the real catalyst lies in each individual civil servant. We are the game-changers for a better future. History has proven that civil servants are effective change agents and cannot be denied in nation-building. Therefore, in providing services to the people, we must ensure that there is always improvement, whether in terms of systems, regulations, work processes, or outcomes, so that it truly benefits the people. As civil servants, we must continue to provide peoplecentric services with full professionalism and integrity, especially in the challenging and uncertain post-normal era. In conclusion, it is my hope that all PSD members can demonstrate a high level of commitment and readiness in facing various challenges, striving to overcome them to the best of their abilities, and improving efficiency and effectiveness in delivering services to all parties. 10 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

DATO’ SRI MOHD SHAFIQ BIN ABDULLAH KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM DIRECTOR-GENERAL OF PUBLIC SERVICE KITA HENDAKLAH TERUS MEMBERIKAN PERKHIDMATAN YANG MENGUTAMAKAN RAKYAT DENGAN PENUH PROFESIONAL DAN BERINTEGRITI 11 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

12 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

PROFIL KORPORAT CORPORATE PROFILE 13 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

CARTA ORGANISASI PENGURUSAN TERTINGGI ORGANISATIONAL CHART OF TOP MANAGEMENT Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Director-General of Public Service Timbalan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (Pembangunan) Deputy Director-General of Public Service (Development) Pengarah Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) Director National Institute of Public Administration Pengarah Bahagian Penyelidikan, Pembangunan dan Dasar Director Research, Planning and Policy Division Ketua Unit Audit Dalam Head Internal Audit Unit Penasihat Undang-Undang Legal Advisor Ketua Unit Komunikasi Korporat Head Corporate Communications Unit Ketua Unit Integriti Head Integrity Unit Timbalan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (Operasi) Deputy Director-General of Public Service (Operation) Pengarah Bahagian Perjawatan dan Organisasi Director Staffing and Organisation Division Pengarah Bahagian Pencen Director Pension Division Pengarah Bahagian Perkhidmatan Director Service Division Pengarah Bahagian Pengurusan Psikologi Director Psychology Management Division Pengarah Bahagian Gaji dan Elaun Director Remuneration Division Pengarah Bahagian Khidmat Pengurusan Director Service Management Division Pengarah Bahagian Pembangunan Modal Insan Director Human Capital Development Division Pengarah Bahagian Digital dan Teknologi Maklumat Director Digital and Information Technology Division 14 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

SLOGAN Peneraju Pembaharuan, Penggerak Perubahan Leading Reform, Driving Change ì M enambah baik tadbir urus, mendukung akauntabiliti dan ketelusan dalam pentadbiran Kerajaan. Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) berperanan sebagai penggerak utama dalam pembaharuan keseluruhan perkhidmatan awam supaya lebih cekap dan efektif dari segi pembangunan dan pengurusan sumber manusia yang diyakini dan dipercayai rakyat. ì Improving governance, upholding accountability and transparency in Government administration. The Public Service Department (PSD) serves as the central agency in reforming the overall public services towards greater efficiency and effectiveness in both human resources development and management that inspire confidence and trust among the people (rakyat). VISI VISION Perkhidmatan Awam berprestasi tinggi, berintegriti, dinamik dan berjiwa rakyat A Public Service of high performance, integrity, dynamic and people oriented. MISI MISSION Memacu dan meneraju pembangunan sumber manusia Perkhidmatan Awam Driving and leading the development of Public Service’s human resources. 15 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

ì M erasionalisasi saiz Perkhidmatan Awam melalui perancangan sumber manusia yang sistematik dan berstruktur dengan menjalankan unjuran keperluan sumber manusia yang menyeluruh; ì M enyediakan Perkhidmatan Awam dengan skim perkhidmatan dan struktur organisasi yang relevan, anjal serta memenuhi keperluan semasa bagi membolehkan organisasi melaksanakan fungsi penubuhannya; ì M elahir dan membangun modal insan terbaik serta kompeten untuk memenuhi keperluan strategik Perkhidmatan Awam dan negara melalui dasar latihan dan program penajaan yang dinamik; ì M enguruskan penjawat awam dan membangunkan dasar pengurusan sumber manusia melalui penggubalan dan pelaksanaan dasar perkhidmatan yang strategik dan berkesan; ì M enggubal dasar dan garis panduan berkaitan perkhidmatan psikologi mengikut keperluan semasa bagi memantapkan pembangunan sumber manusia dalam Perkhidmatan Awam; ì M engutamakan kebajikan pesara dan penerima pencen melalui penambahbaikan dasar-dasar pasca perkhidmatan; ì M emperkenal pakej saraan terbaik dan menyeluruh kepada penjawat awam serta menjalin hubungan harmoni majikan-pekerja; dan ì M emantapkan penggunaan teknologi dalam pengurusan sumber manusia ke arah meningkatkan kualiti penyampaian perkhidmatan. ì To rationalise the size of Public Service through systematic and structured human resources planning by carrying out a comprehensive human resource needs projection; ì To provide Public Service with schemes of service and organisational structure that are relevant, flexible and able to fulfil current needs to enable the organisation to perform its establishment functions; ì To produce and develop outstanding and competent human capital that will fulfill the strategic needs of Public Service and the nation through dynamic training policies and sponsorship programmes; ì Managing public service and develop human resource management policies through the formulation and implementation of strategic and effective service policies; ì Formulating policies and guidelines related to psychological services based on current needs to strengthen the development of human resource in the Public Service; ì Prioritising the welfare of retirees and pension recipients through improvements in post-service policies; ì Introducing the best and comprehensive remuneration package to civil servants and establishing a harmonious employer-employee relationship; and ì Strengthening the use of technology in human resources management towards improving the quality of service delivery. OBJEKTIF OBJECTIVES 16 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

ì Perancangan o Menentukan peranan sektor awam; o Menentukan saiz dan struktur organisasi agensi awam; o Menentukan keperluan dan pembangunan sumber manusia; o Menentukan saraan dan faedah-faedah persaraan; o Menentukan implikasi penswastaan/ pengasingan ke atas sumber manusia sektor awam; dan o Membangunkan jaringan dan pakatan/ rakan strategik ì Planning o Determines the roles of the public sector; o Determines the size and organisational structure of public agencies; o Determines human resources requirements and development; o Determines remuneration and retirement benefits; o Determines the implications of privatisation/ separation on public sector human resources; and o Develops strategic alliances and networking. ì Pengurusan o Menguruskan pengambilan, penempatan, saraan, kenaikan pangkat, faedah persaraan, syarat-syarat perkhidmatan, perhubungan pekerja-majikan, latihan dan latihan sumber manusia; o Menggubal dan memperjelaskan dasar bagi perkara-perkara yang dinyatakan di atas kepada agensi-agensi pelaksanaan; o Menguruskan pemantauan dasar; dan o Menguruskan penilaian dasar. ì Pembangunan o Menentukan dasar pembangunan organisasi; o Menentukan dasar pembangunan kerjaya; o Pembangunan laluan kerjaya; o Membangunkan pelan perancangan penggantian; dan o Menentukan dasar latihan. ì Development o Determines the organizational development policy; o Determines the career development policy; o Develops career paths; o Develops the succession planning; and o Determines the training policy. ì Management o Manages recruitment, placement, remuneration, promotion, retirement benefits, service terms and conditions, employer–employee relations, training, and human resources database; o Formulates and clarifies the policies for the matters mentioned above to the implementing agencies; o Manages policy monitoring; and o Manages policy evaluations. FUNGSI FUNCTIONS 17 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

PIAGAM PELANGGAN JABATAN PERKHIDMATAN AWAM (JPA) 1. Memberikan maklum balas untuk aduan/ pertanyaan diambil tindakan dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja. 2. Mengeluarkan surat makluman dan penyiaran keputusan pemangkuan/ kenaikan pangkat pegawai Kumpulan Pengurusan dan Profesional Perkhidmatan Awam (Bukan Gunasama) dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas Lembaga Kenaikan Pangkat bersidang. 3. Memberi konsultasi penyusunan semula organisasi dan pengukuhan perjawatan dalam masa empat (4) minggu dari tarikh permohonan diterima. 4. Menguruskan sesi libat urus melalui Mesyuarat Majlis Bersama Kebangsaan (MBK) satu (1) kali setahun. 5. Melaksanakan penawaran penajaan dalam tempoh tujuh (7) hari selepas kelulusan Pengurusan. 6. Menyediakan perkhidmatan kaunseling individu kepada anggota perkhidmatan awam persekutuan dalam tempoh tiga (3) hari bekerja dari tarikh Pegawai Psikologi menerima permohonan tertakluk kepada persetujuan dan kehadiran klien. 7. Memastikan sekurang-kurangnya 95% daripada keseluruhan tuntutan dan bayaran bil dibayar dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh dokumen lengkap diterima. 8. Memastikan kelulusan faedah persaraan wajib diselesaikan dalam tempoh 21 hari bekerja sebelum tarikh persaraan. 9. Memastikan pengemaskinian maklumat portal JPA dalam tempoh dua (2) hari bekerja daripada tarikh maklumat diterima. 10. Memastikan sekurang-kurangnya 80% kursus/ latihan yang dilaksanakan di INTAN memberi impak positif kepada peserta berasaskan skor purata penilaian 5.5 pada skala 1-7 daripada penilaian peserta melalui Digital Training Information and Management System (DTIMS). 11. Ulasan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bagi Memorandum Jemaah Menteri yang diterima daripada Kementerian/ Agensi dikemukakan dalam tempoh 14 hari dari tarikh ianya diterima. PUBLIC SERVICE DEPARTMENT (PSD) CLIENT’S CHARTER 1. Provide feedback for complaints/ inquiries and to be acted upon within seven (7) working days. 2. Issuing letters of notification/ publication on the decision on acting/ promotion of Public Service Management and Professional Group (non-shared service) officers within seven (7) working days after the Promotion Board convenes. 3. Provide consultation on organisational restructuring and staffing strengthening within four (4) weeks from the date the application is received. 4. Managing engagement sessions through the National Joint Council Meeting (MBK) once a year. 5. Implementing the sponsorship offer within seven (7) days after PSD’s Management approval. 6. Providing individual counseling services to the federal public service members within three (3) working days from the date the Psychology Officer receives the application subject to the client’s consent and attendance. 7. To ensure that at least 95% of all claims and payments of bills are paid within seven (7) days from the date of the complete document is received. 8. To ensure that the approval of retirement benefits must be completed within 21 working days before the retirement date. 9. To ensure the updating of PSD portal information within two (working days) from the date the information is received. 10. To ensure that at least 80% of the courses/ trainings implemented at INTAN produce positive impact on the participants based on an average evaluation score of 5.5 on a scale of 1-7 from their evaluation at DTIMS. 11. Public Service Department’s comments/ feedbacks/ views on Cabinet Memorandums on other ministries/ agencies issues are submitted within 14 days from the date received. PIAGAM PELANGGAN CLIENT’S CHARTER 18 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

FUNGSI BAHAGIAN DIVISION FUNCTIONS BAHAGIAN PERJAWATAN DAN ORGANISASI STAFFING AND ORGANISATION DIVISION BAHAGIAN PERKHIDMATAN SERVICE DIVISION BAHAGIAN GAJI DAN ELAUN REMUNERATION DIVISION 1. Menggubal dan memberi khidmat nasihat berkaitan dasar perjawatan dan skim perkhidmatan. 2. Melaksanakan kajian, memberi khidmat nasihat dan rundingan melibatkan urusan skim perkhidmatan, penyusunan semula organisasi dan pengukuhan perjawatan. 3. Pengurusan data maklumat perjawatan dan skim perkhidmatan. 4. Menjalankan audit perjawatan dan skim perkhidmatan. 1. Menggubal dan melaksana dasar dan strategi perkhidmatan. 2. Memantau pelaksanaan dasar perkhidmatan. 3. Memberi khidmat nasihat dan runding selia berkaitan dasar perkhidmatan. 4. Mengurus sumber manusia Perkhidmatan Gunasama. 5. Mengurus prestasi dan penilaian kompetensi Perkhidmatan Awam. 6. Melaksana urusan tatatertib, peperiksaan dan kenaikan pangkat Perkhidmatan Awam. 1. Menggubal, melaksana dan memantau pengurusan sistem saraan kerajaan (gaji, elaun dan kemudahan sektor awam). 2. Menggubal, melaksana dan memantau pengurusan perhubungan majikan-pekerja. 3. Menyelidik dan membuat kajian mengenai saraan. 1. Formulating and providing advisory services related to employment policies and service schemes. 2. Conducting studies, providing advice, and consultations involving service scheme matters, organisational restructuring, and staffing enhancement. 3. Managing employment and service scheme information data. 4. Conducting employment and service scheme audits. 1. Formulating and implementing service policies and strategies. 2. Monitoring the implementation of service policies. 3. Providing advisory and oversight services related to service policies. 4. Managing human resources for the Shared Services. 5. Managing the performance and competency assessment of the Public Service. 6. Administering disciplinary matters, examinations, and promotions for the Public Service. 1. Formulating, implementing, and monitoring government remuneration system management (salary, allowances, and public sector facilities). 2. Formulating, implementing, and monitoring employeremployee relationship management. 3. Researching and conducting studies on remuneration. 19 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

BAHAGIAN PEMBANGUNAN MODAL INSAN HUMAN CAPITAL DEVELOPMENT DIVISION BAHAGIAN PENCEN PENSION DIVISION 1. Merancang, menggubal dan menyelaras dasardasar dan program-program penajaan dan latihan. 2. Melaksanakan program-program penajaan dan program-program latihan berikut: a. Latihan Sebelum Perkhidmatan b. Latihan Dalam Perkhidmatan 3. Menguruskan kutipan balik pinjaman dan tuntutan ganti rugi. 1. Menggubal dan melaksanakan dasar faedah persaraan dan faedah terbitan. 2. Memantau dan menguatkuasa pelaksanaan Undang-Undang Pencen yang berkuat kuasa. 3. Meluluskan persaraan, faedah persaraan, faedah terbitan dan faedah pemberhentian perkhidmatan bagi anggota Perkhidmatan Awam, Pihak Berkuasa Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan, Hakim, Ahli Parlimen, Anggota Pentadbiran dan Setiausaha Politik berpandukan undang-undang yang berkuat kuasa. 4. Meluluskan percantuman perkhidmatan lepas (PPL) bagi anggota Perkhidmatan Awam, Pihak Berkuasa Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan. 5. Meluluskan pemberian taraf berpencen (PTB) kepada anggota Pihak Berkuasa Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan. 6. Menguruskan kemudahan perubatan (rawatan dialisis) melibatkan pesara serta mengeluarkan surat jaminan perubatan (GL) kepada pesara dan ibu bapa pesara perkhidmatan awam persekutuan dan pihak berkuasa berkanun tertentu. 7. Menguruskan pembayaran faedah persaraan dan faedah pemberhentian perkhidmatan. 8. Mengawal selia pelaksanaan urusan persaraan dan pembangunan sistem pengurusan pencen oleh pihak KWAP. 9. Mengurus data persaraan dan data pemberhentian perkhidmatan. 10. Mengurus program libat urus dan khidmat nasihat melibatkan pelanggan dan pihak berkepentingan; 11. Menguruskan permohonan pendaftaran anak OKU tanggungan pesara dan anak belajar di institusi pengajian tinggi (IPT). 12. Mengurus aduan yang diterima daripada pelanggan dan pihak berkepentingan. 1. Planning, formulating, and coordinating policies and sponsorship and training programmes. 2. Implementing sponsorship programmes and training programmes, including: a. Pre-Service Training b. In-Service Training 3. Managing loan repayments and compensation claims. 1. Formulating and implementing retirement benefit and annuity policies. 2. Monitoring and enforcing the implementation of the effective Pension Law. 3. Approving retirement, pension benefits, annuities, and service termination benefits for employees of the Public Service, Statutory Bodies, and Local Authorities, Judges, Members of Parliament, Administrative Officers, and Political Secretaries based on applicable laws. 4. Approving the joint post-service employment (PPL) for members of the Civil Service, Statutory Bodies, and Local Authorities. 5. Approving the awarding of retired status (PTB) to members of Statutory Bodies and Local Authorities. 6. Managing medical facilities (dialysis treatment) for retirees and issuing medical guarantee letters (GL) to retirees and retirees' parents in the federal civil service and certain statutory authorities. 7. Managing the payment of retirement benefits and service termination benefits. 8. Overseeing the implementation of retirement affairs and the development of pension management systems by KWAP. 9. Managing retirement data and service termination data. 10. Managing engagement programs and advisory services involving clients and stakeholders. 11. Handling applications for the registration of dependents with disabilities (OKU), retiree's dependents, and students at higher education institutions (IPT). 12. Managing complaints received from clients and stakeholders. 20 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN SERVICE MANAGEMENT DIVISION BAHAGIAN DIGITAL DAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DIGITAL AND INFORMATION TECHNOLOGY DIVISION 1. Menguruskan urusan penstrukturan dan naziran perjawatan di JPA. 2. Menguruskan urusan penempatan dan pertukaran pegawai JPA. 3. Menguruskan pembangunan latihan dan kompetensi personel di JPA. 4. Menguruskan urusan berkaitan perkhidmatan dan kaunseling bagi pegawai JPA. 5. Menguruskan urusan kewangan, perolehan dan pembangunan di JPA. 6. Menguruskan program kualiti di JPA. 7. Menguruskan urusan pentadbiran dan logistik di JPA. 8. Menguruskan aktiviti Majlis Kebajikan dan Sukan Anggota-anggota Kerajaan Wilayah Persekutuan (MAKSWIP) dan Kelab JPA. 9. Menyelaras pelaksanaan Aplikasi Human Resource Management Information System (HRMIS) di JPA. 10. Mengurusetiakan Panel Pembangunan Sumber Manusia, Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC), Lembaga Tatatertib, Jawatankuasa Keutuhan Pengurusan dan Majlis Bersama Jabatan (MBJ). 1. Bertanggungjawab untuk memastikan HRMIS dilaksanakan di semua agensi dalam perkhidmatan awam selaras dengan visi sumber manusia Perkhidmatan Awam dan matlamat kerajaan elektronik. 2. Menyedia dan membekal maklumat personal Sektor Awam yang menyeluruh. 3. Menyediakan kemudahan infrastruktur yang dipercayai dan selamat. 4. Merancang, membangun dan menyelenggara sistem aplikasi berlandaskan Pelan Strategik Pendigitalan (PSP). 5. Melaksanakan program latihan dan pembudayaan ICT. 6. Menyediakan khidmat nasihat dalam bidang ICT. 1. Managing the structuring and classification of positions within PSD. 2. Managing the placement and transfer of PSD officers. 3. Managing the development of training and competencies for personnel within PSD. 4. Managing matters related to service and counselling for PSD officers. 5. Managing financial, procurement, and development affairs within PSD. 6. Managing quality programmes within PSD. 7. Managing administrative and logistics matters within PSD. 8. Managing the Federal Government Employees Welfare and Sports Council (MAKSWIP) and PSD Club activities. 9. Coordinating the implementation of the Human Resource Management Information System (HRMIS) application within PSD. 10. Facilitating the Human Resource Development Panel, Excellent Service Award Council (APC), Disciplinary Board, Integrity Management Committee, and Joint Council Department (MBJ). 1. Responsible for ensuring the implementation of HRMIS across all agencies in the public service in line with the vision of Public Service human resource and e-government goals. 2. Preparing and providing comprehensive personal information for the Public Sector. 3. Providing reliable and secured infrastructure facilities. 4. Planning, developing, and monitoring the application system based on Digitalisation Strategic Plan (PSP). 5. Implementing ICT training and culture development programmes. 6. Providing advisory services in the field of ICT. 21 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

BAHAGIAN PENGURUSAN PSIKOLOGI PSYCHOLOGY MANAGEMENT DIVISION INSTITUT TADBIRAN AWAM NEGARA (INTAN) NATIONAL INSTITUTE OF PUBLIC ADMINISTRATION 1. Menggubal dan menyelaras dasar dan strategik hala tuju psikologi perkhidmatan awam. 2. Mengawal selia dan memantau pelaksanaan pengurusan psikologi dalam perkhidmatan awam. 3. Menyedia khidmat kepakaran dan sebagai sumber rujukan psikologi dalam perkhidmatan awam. 4. Merancang dan melaksana kajian penyelidikan berkaitan isu psikologi dalam perkhidmatan awam. 5. Merancang, menyelaras dan memantau pengurusan amalan nilai dalam perkhidmatan awam. 6. Merangka, merancang dan membangun garis panduan/ modul psikologi dalam perkhidmatan awam. 7. Merangka, merancang, membangun, menyelaras, memantau dan melaksana penggunaan instrumen psikometrik dalam perkhidmatan awam. 8. Merancang dan menyelaras pengurusan data psikologi dalam perkhidmatan awam. 9. Melaksana peranan Ketua Profesion dalam merangka, merancang, membangun dan menyelaras latihan kompetensi, kepakaran serta kemajuan kerjaya Skim Perkhidmatan Psikologi Gunasama Persekutuan. 1. Melaksanakan latihan yang memberi tumpuan kepada pembangunan sikap, pengukuhan kemahiran dan pemerkasaan pengetahuan pegawai awam. 2. Melaksanakan aktiviti-aktiviti penyelidikan, konsultasi dan penerbitan bagi melengkapkan pegawai awam dengan bakat, kebolehan dan pemikiran yang konstruktif. 1. Formulating and coordinating policies and strategic directions for the psychology of the public service. 2. Overseeing and monitoring the implementation of psychology management in the public service. 3. Providing expertise and serving as a psychological reference source in the public service. 4. Planning and conducting research investigations related to psychological issues in the public service. 5. Planning, coordinating, and monitoring the management of values practices in the public service. 6. Designing, planning, and developing psychological guidelines/modules in the public service. 7. Designing, planning, developing, coordinating, monitoring, and implementing the use of psychometric instruments in the civil service. 8. Planning and coordinating the management of psychological data in the civil service. 9. Executing the role of Chief Professional in designing, planning, developing, and coordinating competency training, expertise, and career advancement in the Federal Mutual Psychological Services Scheme. 1. Conducting training focusing on character development, skills strengthening and knowledge empowerment of civil servants. 2. Carrying out research, consultation and publication activities to better equip civil officers with talents, abilities and constructive thinking. 22 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

BAHAGIAN PENYELIDIKAN, PERANCANGAN DAN DASAR RESEARCH, PLANNING AND POLICY DIVISION UNIT KOMUNIKASI KORPORAT CORPORATE COMMUNICATIONS UNIT 1. Melaksana penyelidikan, kajian impak dan penilaian dasar pengurusan sumber manusia. 2. Merancang keperluan dan unjuran makro sumber manusia sektor awam. 3. Menjalin kolaborasi strategik pengurusan sumber manusia sektor awam dalam dan luar negara. 4. Menyelaras ulasan/ maklum balas JPA bagi mesyuarat jemaah menteri, mesyuarat-mesyuarat utama kerajaan, persidangan parlimen dan organisasi antarabangsa. 5. Urus setia Mesyuarat Pengurusan Tertinggi (MPT), mesyuarat-mesyuarat khas dan Mesyuarat Perancangan Strategik JPA. 6. Menyelaras pelaksanaan penilaian prestasi Penjawat Pengurusan Tertinggi Perkhidmatan Awam (PPTPA) Tier 1. 1. Mengurus dan menyelaras program komunikasi korporat, pengurusan media dan publisiti serta perhubungan pelanggan JPA. 2. Merancang dan melaksanakan strategi pemerkasaan imej korporat JPA melalui pelaksanaan aktiviti turun padang dan hebahan di medium komunikasi JPA. 3. Menyelaras dan mendokumentasikan bahan maklumat bagi program dan aktiviti serta majlis rasmi jabatan melalui penerbitan bahan cetakan seperti buletin, laporan tahunan, brosur dan liputan bergambar bagi tujuan hebahan. 4. Mengurus dan memantau kandungan digital di Information Board dan Smart Intelligent Panel di JPA. 5. Mengurus dan menyelaraskan aduan, pertanyaan dan cadangan yang diterima oleh JPA melalui SISPAA, MyGCC dan saluran komunikasi JPA. 6. Merancang dan melaksanakan Kajian Kepuasan Pelanggan Luaran JPA secara tahunan. 7. Menyelaras dan memantau pencapaian Piagam Pelanggan JPA bersama-sama Bahagian/ Unit. 1. Conducting research, impact studies, and assessments of human resource management policies. 2. Planning the requirements and macro-level human resource projections for the public sector. 3. Forging strategic collaborations in human resource management within and outside the country's public sector. 4. Coordinating reviews/ feedback from JPA for ministry of cabinet meetings, key government meetings, parliamentary sessions, and international organizations. 5. Facilitating the Top Management Meeting (MPT), special meetings, and PSD Strategic Planning Meetings. 6. Coordinating the implementation of performance evaluations for Tier 1 Senior Management Officials of the Public Service (PPTPA). 1. Managing and coordinating corporate communication programmes, media management, publicity, and PSD customer relations. 2. Planning and implementing strategies to strengthen the corporate image of PSD through on-ground activities and dissemination in PSD communication media. 3. Coordinating and documenting information materials for departmental programmes, activities, and official events through the publication of print materials such as bulletins, annual reports, brochures, and photographic coverage for dissemination purposes. 4. Managing and monitoring digital content on the Information Board and Smart Intelligent Panel at PSD. 5. Managing and coordinating complaints, inquiries, and suggestions received by PSD through SISPAA, MyGCC, and PSD communication channels. 6. Planning and conducting the annual PSD External Customer Satisfaction Survey. 7. Coordinating and monitoring PSD Customer Charter achievements together with respective Divisions/ Units. 23 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

PENASIHAT UNDANG-UNDANG LEGAL ADVISOR 1. Memberi nasihat undang-undang berkenaan dengan perkara yang dirujuk kepadanya oleh Kerajaan. 2. Membantu menafsir undang-undang apabila dikehendaki oleh Kerajaan. 3. Mendraf atau menyemak dokumen undangundang seperti notis perundangan, perjanjian dan memorandum persefahaman yang di dalamnya Kerajaan merupakan suatu pihak bagi memastikan kepentingan Kerajaan dilindungi. 4. Menjalankan penyelidikan atau kajian mengenai perkara undang-undang apabila dikehendaki oleh Kerajaan. 5. Memberi nasihat mengenai perkara yang baginya Kerajaan berhasrat untuk mengawal selia dan menyediakan draf rang undang-undang mengenai perkara tersebut (jika ada) untuk mencerminkan keputusan dasar yang dibuat oleh Kerajaan dan mengemukakan draf rang undang-undang kepada Penggubal Undang-Undang Parlimen untuk mendapatkan kelulusannya. 6. Menyertai rundingan perjanjian berkenaan dengan projek Kerajaan terutamanya projek penswastaan dan teknologi maklumat dan komunikasi. 7. Menghadiri mesyuarat dan memberi nasihat undang-undang mengenai perkara yang dibincangkan bagi memastikan apa-apa keputusan dasar yang dibuat oleh Kerajaan adalah menurut undang-undang. 8. Menyertai sesi perkongsian maklumat atau latihan mengenai perkara undang-undang dengan memberikan kepakaran undang-undang kepada kedua-dua pihak iaitu Kerajaan dan agensi bukan Kerajaan. 1. Providing legal advice on matters referred to by the Government. 2. Assisting in interpreting the law as and when requested by the Government. 3. Drafting or reviewing legal documents such as legislative notices, agreements, and memoranda of understanding in which the Government is a party to ensure the Government's interests are protected. 4. Conducting research or studies on legal matters as and when required by the Government. 5. Providing advice on matters for which the Government intends to regulate and preparing draft bills (if applicable) to reflect policy decisions made by the Government and submitting draft bills to the Parliamentary Legislators for approval. 6. Participating in negotiations of agreements related to Government projects, especially privatisation and information and communication technology projects. 7. Attending meetings and providing legal advice on matters under discussion to ensure that any policy decisions made by the Government comply with the law. 8. Participating in information sharing sessions or legal training on legal matters by providing legal expertise to both the Government and non-Government agencies. UNIT AUDIT DALAM INTERNAL AUDIT UNIT 1. Memberi nasihat dan pandangan mengenai kawalan dalaman terhadap semua sistem termasuk sistem ICT. 2. Melaporkan kepada Ketua Eksekutif hasil pengauditan dan mengambil tindakan susulan terhadap perkara yang dibangkitkan. 3. Menilai aktiviti Jabatan dengan memberi tumpuan terhadap penggunaan sumber serta pencapaian matlamat yang diharapkan secara efektif, efisien dan ekonomi. 1. Providing advice and insights on internal controls over all systems, including ICT systems. 2. Reporting audit findings to the Chief Executive and ensuring follow-up actions on raised issues. 3. Evaluating Department activities by focusing on the use of resources as well as the achievement of expected goals effectively, efficiently and economically. 24 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

UNIT INTEGRITI INTEGRITY UNIT 1. Memastikan tadbir urus yang terbaik dilaksanakan di JPA. 2. Memastikan pembudayaan, penginstitusian dan pelaksanaan integriti di JPA. 3. Mengesan dan mengesahkan aduan salah laku serta pelanggaran tatakelakuan dan etika di JPA serta memastikan tindakan susulan yang sewajarnya diambil. 4. Menerima dan mengambil tindakan ke atas semua aduan/maklumat mengenai salahlaku serta pelanggaran tatakelakuan di JPA. 5. Memastikan pematuhan terhadap undang-undang dan peraturan yang berkuatkuasa. 6. Melaksanakan fungsi urus setia Lembaga Tatatertib Perkhidmatan Awam Kumpulan Pengurusan dan Profesional No. 2 dan Kumpulan Sokongan No. 1 dan No. 2 di JPA. 1. Ensuring the best of governance practices are implemented in PSD. 2. Ensuring the cultivation, institutionalisation, and implementation of integrity in PSD. 3. Detecting and verifying reports of misconduct and violations of behaviour and ethics in PSD and ensuring appropriate follow-up actions are taken. 4. Receiving and taking action on all complaints/ information regarding misconduct and violations of behaviour in PSD. 5. Ensure compliance with applicable laws and regulations. 6. Performing the secretariat functions for the Public Service Discipline Board for Management and Professional Group No. 2 and Support Group No. 1 and No. 2 in PSD. 25 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

26 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

PENCAPAIAN UTAMA TAHUN 2022 KEY ACHIEVEMENTS 2022 27 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

PENCAPAIAN UTAMA TAHUN 2022 KEY ACHIEVEMENTS 2022 28 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

29 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

30 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

JPA @ 2022 PSD @ 2022 31 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

INSTITUT TADBIRAN AWAM NEGARA (INTAN) NATIONAL INSTITUTE OF PUBLIC ADMINISTRATION Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN), Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) telah menganjurkan Webinar Refleksi Ekonomi 2022 pada 20 September 2022 secara dalam talian. Perbincangan webinar ini berkisar kepada cabaran-cabaran serta langkah-langkah untuk menangani isu kenaikan kos sara hidup yang kini dihadapi rakyat Malaysia. Empat orang panel yang berpengalaman luas dalam bidang ekonomi, penggubalan dasar berhubung strategi sara hidup dan kepenggunaan, telah dijemput untuk berkongsi pandangan serta ilmu berhubung inisiatif bagi memperbaiki serta meningkatkan taraf hidup ahli Keluarga Malaysia. Panel-panel terdiri daripada Encik Atan bin Sapian, Pengarah, Sekretariat Majlis Tindakan Sara Hidup Negara (NACCOL), Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna; Dr. Mohd. Afzanizam bin Abdul Rashid, Ketua Jabatan Ekonomi dan Penyelidikan, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja; Dato’ Dr. Madeline Berma, Felo, Akademi Sains Malaysia; dan Dr. Suraya binti Ismail, Pengarah Penyelidikan dari Khazanah Research Institute. Dr. Wan Nur Ibtisam binti Wan Ismail, Ketua Program Pengajian Ekonomi dan Kewangan Awam, INTAN pula merupakan moderator bagi webinar tersebut. Webinar ini telah disertai oleh 478 orang peserta daripada kementerian, jabatan dan agensi di peringkat persekutuan dan negeri melalui aplikasi Zoom dan laman Facebook INTAN. The National Institute of Public Administration (INTAN), under the Public Service Department (PSD), organised the online 2022 Economic Reflection Webinar on 20 September 2022. The webinar's discussion revolved around the challenges and measures to address the issue of the rising cost of living faced by the Malaysians. Four experienced panelists in the fields of economics, policy formulation related to cost of living strategies, and consumerism were invited to share their insights and knowledge regarding initiatives to improve and enhance the standard of living for Keluarga Malaysia. The panels consisted of Mr. Atan bin Sapian, Director, Secretariat of the National Action Council for Cost of Living (NACCOL), Ministry of Domestic Trade and Consumer Affairs; Dr. Mohd. Afzanizam bin Abdul Rashid, Head of Economics and Research Department, Employees Provident Fund (EPF); Dato' Dr. Madeline Berma, Fellow, Academy of Sciences Malaysia; and Dr. Suraya binti Ismail, Research Director from the Khazanah Research Institute. Dr. Wan Nur Ibtisam binti Wan Ismail, Head of Public Economics and Finance Studies Programme at INTAN, served as the moderator for the webinar. The webinar was attended by 478 participants from federal and state-level ministries, departments, and agencies through the Zoom application and INTAN's Facebook page. WEBINAR REFLEKSI EKONOMI 2022 ‘MENANGANI CABARAN KOS SARA HIDUP’ 2022 ECONOMIC REFLECTION WEBINAR 'ADDRESSING THE COST OF LIVING CHALLENGES' 32 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) telah menganjurkan Seminar Inovasi Perkhidmatan Awam (SIPA) pada 1 hingga 2 November 2022. Program ini telah dirasmikan oleh YBhg. Dato’ Sri Mohd Shafiq bin Abdullah, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam di INTAN Bukit Kiara dan telah dihadiri kira-kira 250 orang peserta dari pelbagai kementerian, jabatan dan agensi kerajaan serta swasta. Membawa tema “Inovasi Perkhidmatan Awam Aspirasi Keluarga Malaysia,” SIPA 2022 membawa wacana bagi merealisasikan secara komprehensif gagasan Keluarga Malaysia menerusi inovasi sebagai sebuah agenda nasional. Menurut YBhg. Dato’ Sri KPPA dalam ucapan beliau, pembudayaan inovasi dan kreativiti secara konsisten dan terancang perlu bagi menempatkan negara dalam kelas negara maju. Inovasi pada hari ini telah menjadi kayu ukur aras baharu global yang sudah pastinya menuntut keupayaan penciptaan yang unik, dinamik dan berfungsi sebagai pemangkin kepada kesejahteraan negara. Cetusan idea yang kreatif dan inovatif mampu memacu dan melonjakkan pencapaian sesebuah negara ke tahap yang lebih berdaya saing dan kekal relevan dalam arus kepesatan globalisasi. Seminar yang berlangsung selama dua hari ini menampilkan beberapa orang penceramah dari pelbagai agensi bagi perkongsian ilmu. Turut diadakan pameran berkaitan inovasi yang disertai oleh 13 pempamer dari pelbagai agensi kerajaan dan swasta. Institute of Public Administration (INTAN) organised the Public Service Innovation Seminar (SIPA) from 1 to 2 November 2022. The programme was inaugurated by YBhg. Dato’ Sri Mohd Shafiq bin Abdullah, Director-General of the Public Service at INTAN Bukit Kiara and was attended by approximately 250 participants from various government ministries, departments, agencies, and the private sector. Under the theme "Public Service Innovation as the Aspiration of Keluarga Malaysia," SIPA 2022 provided a comprhensive platform to realised the concept of Keluarga Malaysia through innovation as a national agenda. According to YBhg. Dato’ Sri KPPA in his speech, the cultivation of innovation and creativity consistently and systematically is essential to position the country among other developed nations. Innovation today has become a new global benchmark that undoubtedly demands the ability to create something unique, dynamic, and functional as a catalyst for the nation's well-being. Creative and innovative ideas can drive and elevate a country's performance to a more competitive level, remaining relevant in the rapid currents of globalisation. The two-day seminar featured several speakers from various agencies for knowledge sharing session. An innovation exhibition was also held, with participation from 13 exhibitors representing various government and private sector agencies. SEMINAR INOVASI PERKHIDMATAN AWAM (SIPA) 2022 PUBLIC SERVICE INNOVATION SEMINAR (SIPA) 2022 33 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

Bersempena sambutan bulan kemerdekaan 2022, INTAN telah menganjurkan INTAN Executive Lecture Series (Human Resource) dengan tema Seni Semarak Cinta Negara pada 7 September 2022 di Dewan Seri Baiduri, INTAN Bukit Kiara. Program ini dilaksanakan untuk meningkatkan kesedaran dan mengingatkan penjawat awam akan tanggungjawab kepada negara yang secara tidak langsung akan meningkatkan mutu perkhidmatan awam. Di samping itu, program ini bertujuan untuk menyemarakkan semangat jati diri dan kenegaraan serta membentuk kerjasama, hubungan erat dan semangat berpasukan antara penjawat awam. Barisan panel program terdiri daripada Dr. Sam Rasputin, Penyanyi, Penulis Lirik dan Pencipta Lagu Saya Anak Malaysia, Encik Abdul Latip bin Talib - Penerima Anugerah Sasterawan Negeri Sembilan 2019, Encik Adman bin Md Salleh - Pengarah Filem ‘Paloh’, dan YBhg. Datuk Syafinaz Selamat - Penyanyi, Pensyarah Vokal dan Pengarah Genius Seni Choir. Panel-panel telah mengemukakan input serta membincangkan usaha dalam menyemarakkan aspirasi jati diri terhadap negara Malaysia khususnya dalam kalangan penjawat awam. Program yang dilaksanakan secara bersemuka ini telah dihadiri seramai 200 orang peserta daripada kementerian, jabatan dan agensi di peringkat persekutuan dan negeri. In conjunction with the celebration of independence month 2022, INTAN had organised the INTAN Executive Lecture Series (Human Resource) with the theme "The Art of Fostering Love for the Nation" on 7 September 2022, at the Seri Baiduri Hall, INTAN Bukit Kiara. This programme was conducted to enhance awareness and remind civil servants of their responsibility to the nation, thus indirectly improving the quality of public service. Additionally, the programme aimed to ignite a genuine sense of self and national identity, foster cooperation, strengthen relationships, and promote team spirit among civil servants. INTAN EXECUTIVE LECTURE SERIES (HUMAN RESOURCE) 2022 SENI SEMARAK CINTA NEGARA THE ART OF FOSTERING LOVE FOR THE NATION The panel for the programme consisted of Dr. Sam Rasputin, Singer, Lyricist, and Composer of the song "Saya Anak Malaysia", Mr. Abdul Latip bin Talib - Recipient of the Negeri Sembilan State Laureate Award in 2019, Mr. Adman bin Md Salleh - Director of the film 'Paloh', and YBhg. Datuk Syafinaz Selamat - Singer, Vocal Instructor, and Director of the Genius Seni Choir. The panelists provided insights and discussed efforts to invigorate the genuine aspirations towards Malaysia, particularly among civil servants. This face-to-face programme was attended by 200 participants from federal and state-level ministries, departments, and agencies. 34 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

Majlis Perdana Perkhidmatan Awam (MAPPA) mula diperkenalkan sejak tahun 2000 sebagai salah satu platform untuk seluruh penjawat awam menghayati aspirasi dan hasrat pucuk kepimpinan tertinggi Negara melalui amanat yang disampaikan oleh YAB Perdana Menteri. MAPPA Kelapan Belas yang bertemakan “Penjawat Awam Tonggak Aspirasi Keluarga Malaysia” telah berlangsung pada 30 Ogos 2022 di Dewan Plenari, Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC). MAPPA XVIII 2022 menyaksikan kehadiran penjawat awam dari pelbagai skim perkhidmatan, wakil Kesatuan Sekerja dan wakil pesara secara fizikal dan secara dalam talian bagi mendengar amanat dari YAB Dato’ Sri Ismail Sabri bin Yaakob, Perdana Menteri. Dalam majlis tersebut, YAB Perdana Menteri telah mengumumkan beberapa inisiatif yang turut dinikmati oleh penjawat awam antaranya: ì Pertama: Menaikkan kadar maksimum jumlah cuti rehat yang boleh dikumpulkan bagi tujuan award wang tunai (GCR) daripada 160 hari ke-180 hari. ì Kedua: Tambahan Kadar Cuti Rehat Khas sebanyak 5 hari menjadikan jumlah Cuti Rehat Khas 15 hari setahun kepada Pegawai Perkhidmatan Pendidikan yang telah berkhidmat melebihi 10 tahun. ì K etiga: Perluasan tafsiran ahli keluarga bagi kemudahan Cuti Tanpa Rekod Bagi Urusan Kematian Ahli Keluarga Terdekat yang melibatkan adik-beradik, nenek dan datuk bagi penjawat awam. The Public Service Premier Event (MAPPA) was introduced in 2000 as one of the platforms for all civil servants to internalise the aspirations and desires of the highest leadership of the nation through the mandate delivered by YAB Prime Minister. The Eighteenth MAPPA, themed "Civil Servants as the Pillar of Keluarga Malaysia Aspirations," took place on 30 August 2022, at the Plenary Hall, Putrajaya International Convention Centre (PICC). MAPPA XVIII 2022 saw the presence of civil servants from various service schemes, labor union representatives, and retiree representatives both physically and online to hear the address from YAB Dato’ Sri Ismail Sabri bin Yaakob, the Prime Minister. In the event, the Prime Minister announced several initiatives that would benefit civil servants, including: ì F irst: Raising the maximum accumulation of annual leave eligible for cash awards (GCR) from 160 days to 180 days. ì S econd: Increasing the Special Annual Leave quota by 5 days, making it a total of 15 days per year for Education Service Officers who have served for more than 10 years. ì T hird: Expanding the definition of "Cuti Tanpa Rekod Bagi Urusan Kematian Ahli Keluarga Terdekat" for the handling of the closest family member's death, including siblings, grandparents, and granduncles/ aunts, for civil servants. MAJLIS PERDANA PERKHIDMATAN AWAM (MAPPA) KELAPAN BELAS 2022 “PENJAWAT AWAM TONGGAK ASPIRASI KELUARGA MALAYSIA” EIGHTEENTH PUBLIC SERVICE PREMIER EVENT (MAPPA) 2022 “CIVIL SERVANTS AS THE PILLAR OF KELUARGA MALAYSIA ASPIRATIONS” 35 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy