Laporan Tahunan Jabatan Perkhidmatan Awam Tahun 2022

PERUBAHAN MEMERLUKAN KEPADA PEMANGKIN ATAU CATALYST. DALAM HAL INI, THE REAL CATALYST ADALAH SETIAP INDIVIDU PENJAWAT AWAM. KITA ADALAH GAME CHANGER FOR A BETTER FUTURE. SEJARAH MEMBUKTIKAN BAHAWA PENJAWAT AWAM ADALAH EJEN PERUBAHAN YANG EFEKTIF DAN TIDAK DAPAT DINAFIKAN DALAM PEMBINAAN NEGARA. CHANGE REQUIRES A CATALYST. IN THIS REGARD, THE REAL CATALYST IS EVERY INDIVIDUAL CIVIL SERVANT. WE ARE THE GAME-CHANGERS FOR A BETTER FUTURE. HISTORY PROVES THAT CIVIL SERVANTS ARE THE MOST EFFECTIVE AND UNDENIABLE AGENTS OF CHANGE IN NATION-BUILDING. PETIKAN UCAPAN KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM SPEECH EXCERPT FROM THE DIRECTOR-GENERAL OF PUBLIC SERVICE Untuk perkhidmatan awam menjadi organisasi yang terus kekal relevan, berlandaskan empat (4) fokus utama iaitu: For the public service to be an organisation that continues to remain relevant, it must be based on four (4) main focuses, which are: I) Pertama: Menyegar Semula Penjawat Awam; First: Revitalising The Public Servants Ii) Kedua: Landskap Baharu Organisasi Awam; Second: New Public Organisation Landscape. Iii) Ketiga: Perkhidmatan Awam Kalis Masa Hadapan (Future Proof); dan Third: Future Proof Public Services; and Iv) Keempat: Bergerak Bersama ke Hadapan. Fourth: Moving Forward Together Perkhidmatan awam perlu melangkah lebih jauh dengan membangunkan jenama yang tersendiri selaras dengan trend global semasa. Kita patut menjadi lebih proaktif dan berupaya meramalkan apa yang akan berlaku dan melakukan persediaan sewajarnya. Tidak wajar kita bersifat reaktif sahaja dan bertindak hanya apabila sesuatu masalah muncul… The public services needs to go further by developing a distinctive brand in line with current global trends. We should be more proactive and be able to predict what will happen and prepare accordingly. It is not right for us to be reactive and act only when a problem arises… …perkhidmatan awam sebagai sebuah organisasi yang dinamik serta bersifat pemudah cara (facilitative civil service) dan bertindak mengurangkan parameter birokrasi serta rigidity. ...public service as a dynamic and facilitative civil service organisation that acts to reduce bureaucratic and rigidity parameters. Supaya organisasi awam terus kekal relevan, penjawat awam hendaklah mempunyai daya ketahanan yang tinggi (resilient), anjal (flexible), tangkas (agile) dan berinovasi (innovative). In order for the public organisation to continuously remain relevant, civil servants must be resilient, flexible, agile and innovative. 8 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy