Laporan Tahunan Jabatan Perkhidmatan Awam Tahun 2022

ì M erasionalisasi saiz Perkhidmatan Awam melalui perancangan sumber manusia yang sistematik dan berstruktur dengan menjalankan unjuran keperluan sumber manusia yang menyeluruh; ì M enyediakan Perkhidmatan Awam dengan skim perkhidmatan dan struktur organisasi yang relevan, anjal serta memenuhi keperluan semasa bagi membolehkan organisasi melaksanakan fungsi penubuhannya; ì M elahir dan membangun modal insan terbaik serta kompeten untuk memenuhi keperluan strategik Perkhidmatan Awam dan negara melalui dasar latihan dan program penajaan yang dinamik; ì M enguruskan penjawat awam dan membangunkan dasar pengurusan sumber manusia melalui penggubalan dan pelaksanaan dasar perkhidmatan yang strategik dan berkesan; ì M enggubal dasar dan garis panduan berkaitan perkhidmatan psikologi mengikut keperluan semasa bagi memantapkan pembangunan sumber manusia dalam Perkhidmatan Awam; ì M engutamakan kebajikan pesara dan penerima pencen melalui penambahbaikan dasar-dasar pasca perkhidmatan; ì M emperkenal pakej saraan terbaik dan menyeluruh kepada penjawat awam serta menjalin hubungan harmoni majikan-pekerja; dan ì M emantapkan penggunaan teknologi dalam pengurusan sumber manusia ke arah meningkatkan kualiti penyampaian perkhidmatan. ì To rationalise the size of Public Service through systematic and structured human resources planning by carrying out a comprehensive human resource needs projection; ì To provide Public Service with schemes of service and organisational structure that are relevant, flexible and able to fulfil current needs to enable the organisation to perform its establishment functions; ì To produce and develop outstanding and competent human capital that will fulfill the strategic needs of Public Service and the nation through dynamic training policies and sponsorship programmes; ì Managing public service and develop human resource management policies through the formulation and implementation of strategic and effective service policies; ì Formulating policies and guidelines related to psychological services based on current needs to strengthen the development of human resource in the Public Service; ì Prioritising the welfare of retirees and pension recipients through improvements in post-service policies; ì Introducing the best and comprehensive remuneration package to civil servants and establishing a harmonious employer-employee relationship; and ì Strengthening the use of technology in human resources management towards improving the quality of service delivery. OBJEKTIF OBJECTIVES 16 Laporan Tahunan 2022 Annual Report Jabatan Perkhidmatan Awam

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy