Table of Contents Table of Contents
Previous Page  49 / 96 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 49 / 96 Next Page
Page Background

Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA) telah diberi mandat untuk

menerajui dan merencanakan setiap gerak kerja bagi memastikan

pelaksanaan inisiatif 1Serve mencapai misi dan visi iaitu “Melahirkan

Perkhidmatan Awam yang Berprestasi Tinggi, Dinamik dan Berpaksikan

Rakyat selaras dengan komitmen – Rakyat Didahulukan, Pencapaian

Diutamakan”.

Pelaksanaan ini turut dipadukan dengan sokongan dan kerjasama strategik

Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia

(MAMPU), Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN), Kementerian

Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) serta

Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK).

1SERVE merupakan penambahbaikan kepada perkhidmatan kaunter

Kerajaan, yang sebelum ini mengamalkan konsep satu kaunter satu

perkhidmatan kepada konsep satu kaunter pelbagai perkhidmatan. Ianya

juga selaras dengan prinsip

“Do MORE With LESS For MORE”

untuk

melahirkan Petugas Barisan Hadapan yang serba boleh

(Multi Tasking Front

Liner)

dengan menawarkan pelbagai perkhidmatan Kerajaan di satu

kaunter

(Multi Service Counters).

Inisiatif 1SERVE ini juga betujuan untuk melakukan lonjakan mega terhadap

kualiti sistem penyampaian Petugas Barisan Hadapan di Sektor Awam

melalui Pembudayaan 1SERVE yang menekankan 8 ciri-ciri utama Petugas

Barisan Hadapan yang cemerlang. Pembudayaan 1SERVE ini adalah

senyum, mendengar, menunjukkan empati kepada pelanggan,

menggunakan psikologi berbalik ataupun

reverse psychology

, memahami

pelanggan, memastikan kebersihan, kepantasan dan kecekapan

perkhidmatan, mempunyai kebolehan menyelesaikan masalah, serta

menunjukkan kesungguhan dan pengetahuan dalam mengambil tindakan.

Dengan adanya Pembudayaan 1SERVE akan melahirkan kakitangan barisan

hadapan yang mampu memberikan perkhidmatan yang mesra, cekap,

pantas, serta berkesan, konsisten dan berkualiti tinggi, sekali gus

membantu memastikan sistem penyampaian perkhidmatan Kerajaan yang

menepati kehendak dan keperluan pelanggan.

44