Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  20 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 32 Next Page
Page Background

MANUAL PENYEDIAAN PELAN TRANSFORMASI PERKHIDMATAN AWAM

19

Teras Strategik 3 bertujuan meningkatkan kecekapan dan keberkesanan penyampaian perkhidmatan

awam. Bagi meningkatkan penyampaian perkhidmatan yang lebih cekap dan responsif,

perkhidmatan awam perlu melaksanakan kaedah kerja baharu yang lebih fleksibel, berfokuskan

keberhasilan (

outcome

), memudah cara (

facilitate)

dan melaksanakan penyampaian perkhidmatan

secara lebih kreatif dan berinovatif. Perubahan ini penting memandangkan kehendak pelanggan

pada masa sekarang adalah lebih terarah kepada keberhasilan dan mementingkan kualiti

perkhidmatan yang ditawarkan. Pelanggan kini lebih terdidik dan mereka mengkehendaki

perkhidmatan yang lebih mesra pelanggan (

customer oriented

). Bagi memahami denyut nadi rakyat,

penilaian impak perlu dijalankan bagi meneliti jurang penyampaian perkhidmatan. Sekiranya sasaran

penyampaian perkhidmatan telah berjaya dicapai, usaha penambahbaikan harus dibuat bagi

meningkatkan kualiti penyampaian perkhidmatan. Penelitian berterusan terhadap perkhidmatan

sedia ada dan penawaran perkhidmatan baharu wajar dilaksanakan bagi memastikan perkhidmatan

awam sentiasa cekap, tepat, berkualiti, proaktif dan responsif.

TERAS 3 – Merakyatkan Penyampaian Perkhidmatan

Menitikberatkan pemantapan kecekapan dan keberkesanan penyampaian perkhidmatan awam

yang berasaskan pelanggan dan rakyat (

citizen-centric

) agar cepat, tepat, berkualiti, proaktif dan

responsif.