

MANUAL PENYEDIAAN PELAN TRANSFORMASI PERKHIDMATAN AWAM
17
Teras 1 berkait rapat dengan JPA memandangkan ia melibatkan pengurusan sumber manusia (PSM).
Pendekatan bagi Teras 1 ialah membangunkan kitaran proses PSM yang dirancang bagi mengubah
sikap dan memperkayakan pengetahuan dan kemahiran agar prestasi penjawat awam dapat
dipertingkatkan. Proses kitaran ini mengambil kira 3 fasa utama penjawat awam iaitu sebelum
perkhidmatan, dalam perkhidmatan dan selepas perkhidmatan. Ia bermula dengan penarikan bakat
dan diikuti dengan pengurusan prestasi, kerjaya, penggantian dan kepimpinan. Pembangunan
pembelajaran dan keupayaan penjawat awam diberi tumpuan bagi membolehkan mereka
melaksanakan tugas sejajar dengan kehendak dan keperluan semasa. Perancangan prestasi, insentif
dan mekanisma penilaian pula wajar mengambil kira objektif transformasi iaitu melahirkan penjawat
awam yang mampu dan berupaya menyampaikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat.
Perkhidmatan pasca perkhidmatan juga dititikberatkan bagi memastikan kelangsungan
kesejahteraan penjawat awam.
TERAS 1 - Mendaya Upaya Bakat
Bertujuan untuk melahirkan penjawat awam dengan ketinggian ilmu pengetahuan, kompetensi,
bakat dan kemahiran dalam pelbagai bidang bagi meningkatkan prestasi, produktiviti dan daya
inovasi.