Table of Contents Table of Contents
Previous Page  38 / 96 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 38 / 96 Next Page
Page Background

Perkhidmatan sebagaimana yang diumumkan oleh YAB Perdana Menteri,

kita perlu terus melahirkan modal insan dan bakat terbaik yang berkualiti,

berkebolehan tinggi, tangkas serta memenuhi ekspektasi pelanggan dan

stakeholders, bersiap siaga bagi menghadapi dan menangani cabaran

dalaman negara mahupun di peringkat global.

YAB Perdana Menteri telah berulang kali mengingatkan penjawat awam

supaya mengikis pemikiran atau

mindset

bekerja secara berasingan atau

silo mentality.

Dalam setiap tugasan, program dan aktiviti yang kita

laksanakan, tanamkanlah sifat muafakat dan semangat berpasukan serta

runtuhkanlah tembok

silo

di kalangan penjawat awam demi merealisasikan

penyampaian perkhidmatan yang mensejahterakan rakyat. Kuat akar

kerana tunjang, kuat tunjang kerana akar. Begitulah hendaknya kita semua.

Maka pasti dengan jumlah anggota perkhidmatan awam seramai 1,590,022

atau 1.6 juta kita boleh memacukan pembangunan negara kita Malaysia

yang dicintai ini.

Oleh yang demikian, janganlah ada sesiapa lagi yang mempersoalkan

jumlah anggota perkhidmatan awam. Jika ianya masih lagi berbangkit,

maka sudah pasti mereka itu masih dangkal akan pengertian definisi

digunakan negara kita Malaysia jika dibandingkan dengan negara-negara

lain seperti UK, USA, Canada, Australia, yang tidak mengambil kira POLIS,

TENTERA, PERKHIDMATAN KESIHATAN, PERKHIDMATAN PENDIDIKAN

dan KERAJAAN TEMPATAN.

Sebagai Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam mulai Januari 2017, saya

berhasrat untuk mewujudkan satu mekanisme perundingan di antara

pekerja dan kerajaan yang lebih menyeluruh, interaktif dan inklusif.

Mekanisme ini akan saya namakan sebagai Majlis Permuafakatan

Perkhidmatan Awam yang akan meliputi penjawat awam daripada pelbagai

peringkat gred dan skim perkhidmatan. Insya Allah, Majlis ini akan

memberikan input yang lebih dinamik kepada kerajaan dalam menetapkan

dasar-dasar berkaitan perkhidmatan awam.

Manakala MBK akan terus diperkasa. Pada masa yang sama, JPA akan

mengamalkan konsep “TERBUKA”, mudah dan mesra dalam

menyampaikan apa jua perkhidmatan yang diperlukan.

Alhamdulillah, negara kita Malaysia kekal menunjukkan peningkatan

33