Table of Contents Table of Contents
Previous Page  88 / 96 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 88 / 96 Next Page
Page Background

Sedarkah kita bahawa sebagai Pentadbir Perkhidmatan Awam, kita

diamanahkan dan diberikan peranan untuk taat setia kepada Raja, Kerajaan

dan pemimpin. Dalam masa yang sama hendaklah kita bertindak adil dan

saksama membantu masyarakat.

Kita sedia maklum bahawa kedudukan negara kita dalam

Corruption

Perception Index

berada di tangga ke: 62 daripada 180 buah negara

dengan skor 47 per 100. Berada di tangga ke-3 di kalangan negara ASEAN.

Kedudukan ini dipertikaikan oleh Ketua Pengarah SPRM kerana pelbagai

usaha telah dilakukan akan tetapi penilaian tersebut tidak menggambarkan

tindakan agresif yang diambil.

Persoalan menangani rasuah semakin penting dalam hasrat Malaysia ingin

menjadi sebuah negara maju menjelang tahun 2020 dan 2050. Tanpa

Perkhidmatan Awam yang berintegriti, hasrat ini sukar untuk dicapai. Maka

itu, seperti agensi-agensi awam lain, JPA turut mengambil langkah yang

sama berikrar dan komited untuk memerangi amalan rasuah dan salah

guna kuasa.

Diharapkan program ini akan memberi mesej kepada masyarakat bahawa

Perkhidmatan Awam memandang serius isu-isu berkaitan penyalahgunaan

kuasa, amalan rasuah dan tidak akan melindungi anggotanya yang terlibat

dalam perlakuan tidak berintegriti.

Perkara ini selaras dengan hasrat Tekad Integriti yang menggariskan 6 nilai

teras yang perlu dihayati iaitu Jujur, Ikhlas, Bijaksana, Adil, Telus dan Syukur.

6 nilai ini pula bukan sekadar menjadi sebutan malah boleh diukur

kefahaman, penghayatan dan pelaksanaannya di setiap organisasi

menggunakan Sistem Pengurusan Audit Nilai.

Kesimpulannya, saya ingin merakamkan ucapan jutaan terima kasih dan

penghargaan kepada pihak SPRM kerana sudi bersama-sama JPA

menjayakan program IBR ini. Saya difahamkan program IBR hari ini

merupakan julung-julung kali diadakan di Menara SPRM.

Harapan saya agar IBR JPA ini akan dapat dihayati oleh segenap warga

JPA. Moga sumbangan kecil ini memberikan impak besar kepada

Perkhidmatan Awam secara keseluruhannya.

83