Table of Contents Table of Contents
Previous Page  83 / 96 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 83 / 96 Next Page
Page Background

Bagi memperkasa elemen penting dalam perkhidmatan awam ianya

berpaksikan kepada sumber manusia itu sendiri. Kalau dipegang kepada

saranan YAB Perdana Menteri bahawasanya menggapai TN50 ada enam (6)

falsafah yang menjadi GARIS BESAR HALUAN yang perlu dipegang agar

sasaran itu dapat direalisasikan.

Pertamanya ialah Kerangka Manhaj Maqasid Syariah yang memegang

prinsip Wasatiyyah atau

moderation

. Tiga (3) perkara utama yang diberikan

tumpuan iaitu Dha-ru-riyat yakni berkaitan dengan keperluan asas, Ha-ji-yat

berkaitan dengan kehendak dan keperluan umum dan Tah-si-niyat iaitu

keperluan seperti penghias, pencantik, dan bersifat pengindahan dalam

kesempurnaan hidup. Kedua, ialah pemerkasaan sistem penyampaian

(diulangi oleh YAB PM) yang diyakini oleh rakyat. Ketiga, ialah penekanan

kepada prinsip Wala’ dan kesetiaan yang memberikan kepada kepatuhan

kepada seorang pemimpin. Keempat, mengamalkan budaya kerja

melangkaui kebiasaan, mempunyai produktiviti tinggi,

multi-tasking,

multi-skilling

dan

multi-talented.

Kelima ialah cabaran revolusi industri

keempat dan ekonomi digital di mana sudah perlu penjawat awam

bersiapsiaga kerana kesannya yang bersifat

distruptive

serta

breakthrough

yang membawa impak besar. Keenam ialah

par execellence

duniawi dan

ukhrawi yang akan mengimbangi corak pembangunan di masa hadapan.

Biarpun kerangka yang disediakan itu lengkap dan bersifat inklusif namun

perkara asas yang perlu dilihat ialah sejauh mana Penjawat Awam bersedia

untuk menggalas amanah yang sangat berat ini.

Saya memetik kata-kata Yang Amat Berhormat Dato’ Sri Mohd Najib Tun

Abdul Razak dalam ucapannya pada Majlis Perdana Perkhidmatan Awam

Ketiga Belas (MAPPA XIII) ada menyatakan bahawa setiap penjawat awam

ialah agen transformasi paling hadapan dalam perantaraan di antara rakyat

dan kerajaan. Perkhidmatan awam yang bertunjangkan dan berpaksikan

rakyat diikat hubungan dengan tersemainya kebolehpercayaan dalam

memberikan khidmat paling murni tanpa mengira tempat, masa dan

rupa”.

Oleh itu, penjawat awam perlu mendasari jati diri dan membentuk peribadi

yang bertepatan dan bersesuaian dengan etika dan nilai murni supaya

CINTA KEPADA NEGARA DIUTAMAKAN

(patriotisme)

. Kesetiaan perlu

78