LATAR BELAKANG PELAKSANAAN 1SERVE
Berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh Biro Pengaduan Awam dari Januari 2014 hingga Ogos
tahun yang sama mendapati bahawa rakyat telah menyuarakan ketidakpuasan yang ketara terhadap
kualiti perkhidmatan-perkhidmatan yang ditawarkan oleh agensi Kerajaan di peringkat negeri dan
persekutuan.
Oleh kerana inilah, 1Serve diperkenalkan untuk menangani permasalahan ini dan seterusnya
meningkatkan tahap penyampaian perkhidmatan Sektor Awam di peringkat Kerajaan Persekutuan dan
Negeri ke paras yang lebih membanggakan.
Lambat/
Tiada Tindakan
Ketidakpuasan Hati
Terhadap Kualiti
Perkhidmatan yang
Ditawarkan
JUMLAH
Tidak Mematuhi
Prosedur yang
Ditetapkan
35%
58%
15%
8%
42%
55%
7%
6%
Persekutuan
Persekutuan
Persekutuan
Persekutuan
Negeri
Negeri
Negeri
Negeri
20
1Serve
Panduan Pelaksanaan di Sektor Awam