1Malaysia
Customer Service of Civil Servants
(1Serve) dilaksanakan
untuk meningkatkan budaya perkhidmatan pelanggan yang cemerlang
di kesemua jabatan dan agensi Kerajaan. Diumumkan pada 24 Oktober
2014, JPA telah diberi mandat untuk meneraju dan merencana setiap
gerak kerja bagi memastikan pelaksanaan inisiatif 1Serve mencapai
misi dan visi yang ditetapkan. Pelaksanaan ini turut dipadukan dengan
sokongan dan kerjasama strategik Unit Pemodenan Tadbiran dan
Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU), Institut Tadbiran Awam
Negara (INTAN), Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan
Kerajaan Tempatan (KPKT) dan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK).
Menerusi program ini, kakitangan barisan hadapan di Kementerian dan agensi Kerajaan dilatih untuk
memberikan perkhidmatan yang mesra, cekap, pantas, serta berkesan, konsisten dan berkualiti tinggi.
Selaras dengan itu, pelaksanaan 1Serve adalah diharapkan mempermudahkan urusan rakyat di
jabatan-jabatan dan agensi-agensi Kerajaan.
1Serve
Senyum
Mendengar
APA ITU
1SERVE?
1
1
Menunjukkan
Empati
1
Psikologi Berbalik
1
1
1
Memahami
Pelanggan
Kita
1
Kebersihan
Perkhidmatan:
Kepantasan &
Kecekapan
Penyelesaian
Masalah
Kesungguhan
& Pengetahuan
Melahirkan Juara
Bertindak
16
1Serve
Panduan Pelaksanaan di Sektor Awam