

6
ENAM PRINSIP
MERAKYAT PERKHIDMATAN AWAM
‘Minda Terbuka, Mudah Didekati’. Sikap keterbukaan dan mudah didekati
perlu dipupuk agar rakyat berasa selesa untuk berhubung dan berinteraksi
dengan penjawat awam. Sedia menerima idea dan kritikan membina
dengan hati dan minda terbuka untuk menambah baik penyampaian
perkhidmatan awam sedia ada.
KETERBUKAAN
Pasang Telinga, Buka Mata’. Jejak mesra Perkhidmatan Awam dengan
mendekati rakyat secara pro-aktif. Ia adalah pendekatan berkesan untuk
mengenal pasti isu-isu, mengetahui masalah dan keperluan rakyat,
seterusnya, menyelesaikannya dengan secepat mungkin.
TURUN PADANG
‘Penglibatan, Penerangan dan Ekspektasi Jelas’. Pendekatan musyawarah
mengambil kira pandangan, maklum balas dan penglibatan rakyat dalam
mencorakkan sistem penyampaian perkhidmatan awam
MUSYAWARAH
‘Keseimbangan Rohani dan Jasmani’. Penjawat awam yang cemerlang
adalah penjawat awam yang seimbang dari aspek spiritual (kekuatan
rohani) dan fizikal (kekuatan jasmani).
‘Meraikan Perbezaan, Mengukuhkan Persamaan’. Berlandaskan semangat
kekitaan atau camaraderie, semua agensi kerajaan perlu bergerak sebagai
satu entiti, membuang mentaliti silo dan berkongsi sumber, pengetahuan
serta kepakaran dalam menjayakan agenda transformasi negara.
INSANIAH
KEKITAAN
‘Perkongsian Sumber dan Kesepakatan’. Perkhidmatan Awam perlu
meningkatkan kerjasama strategik dengan pihak swasta dan badan-badan
bukan kerajaan (NGO) untuk meningkatkan sistem penyampaian
perkhidmatan awam.
KERJASAMA AWAM-SWASTA-NGO
26