Table of Contents Table of Contents
Previous Page  31 / 96 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 31 / 96 Next Page
Page Background

6

ENAM PRINSIP

MERAKYAT PERKHIDMATAN AWAM

‘Minda Terbuka, Mudah Didekati’. Sikap keterbukaan dan mudah didekati

perlu dipupuk agar rakyat berasa selesa untuk berhubung dan berinteraksi

dengan penjawat awam. Sedia menerima idea dan kritikan membina

dengan hati dan minda terbuka untuk menambah baik penyampaian

perkhidmatan awam sedia ada.

KETERBUKAAN

Pasang Telinga, Buka Mata’. Jejak mesra Perkhidmatan Awam dengan

mendekati rakyat secara pro-aktif. Ia adalah pendekatan berkesan untuk

mengenal pasti isu-isu, mengetahui masalah dan keperluan rakyat,

seterusnya, menyelesaikannya dengan secepat mungkin.

TURUN PADANG

‘Penglibatan, Penerangan dan Ekspektasi Jelas’. Pendekatan musyawarah

mengambil kira pandangan, maklum balas dan penglibatan rakyat dalam

mencorakkan sistem penyampaian perkhidmatan awam

MUSYAWARAH

‘Keseimbangan Rohani dan Jasmani’. Penjawat awam yang cemerlang

adalah penjawat awam yang seimbang dari aspek spiritual (kekuatan

rohani) dan fizikal (kekuatan jasmani).

‘Meraikan Perbezaan, Mengukuhkan Persamaan’. Berlandaskan semangat

kekitaan atau camaraderie, semua agensi kerajaan perlu bergerak sebagai

satu entiti, membuang mentaliti silo dan berkongsi sumber, pengetahuan

serta kepakaran dalam menjayakan agenda transformasi negara.

INSANIAH

KEKITAAN

‘Perkongsian Sumber dan Kesepakatan’. Perkhidmatan Awam perlu

meningkatkan kerjasama strategik dengan pihak swasta dan badan-badan

bukan kerajaan (NGO) untuk meningkatkan sistem penyampaian

perkhidmatan awam.

KERJASAMA AWAM-SWASTA-NGO

26