

Jabatan Perkhidmatan Awam
Laporan Tahunan 2017 Annual Report
93
PROGRAM PENILAIAN KEPIMPINAN
LEADERSHIP ASSESMENT PROGRAM
• Program Penilaian Kepimpinan (LEAP) mula
dilaksanakan pada Tahun 2016. Tujuan utama
program ini diadakan adalah untuk menilai aspek
kompetensi dan potensi pegawai mengikut gred
dan kompetensi kepimpinan yang ditetapkan.
Penilaian melibatkan ujian psikometrik dan
kecergasan jasmani turut dilaksanakan bagi
tujuan profiling pegawai.
• Program penilaian secara berpusat ini akan
menilai kompetensi dan potensi pegawai dari
aspek:
• The Leadership Assessment Program (LEAP)
was initiated in 2016. The main purpose of the
program was to assess the competence and
potential aspects of officers according to the
assigned grades and leadership competencies.
Assessments involving psychometric and
physical fitness were also performed for profiling
purposes.
• The centralised assessment program will assess
the competence and potential of officers in
terms of:
a) Keupayaan Pemikiran
Thinking Capabilities
Pegawai memiliki perspektif menyeluruh dalam menilai sesuatu isu dan merumuskan penyelesaian
jangka pendek atau jangka panjang, bijak dalam memahami dan menguruskan kepelbagaian punca
kuasa, berkeupayaan membuat keputusan berimpak tinggi bagi mencapai objektif yang ditetapkan dan
mempunyai ketangkasan pembelajaran yang tinggi;
Officers with a comprehensive perspective in assessing issues and formulating short-term or long-term
solutions, perceptive in understanding and managing diversity of sources of authority, capable of high-
impact decision-making to achieve established objectives and a fast learner.
b) Keupayaan Kepimpinan
Leadership Capabilities
Pegawai berupaya menetapkan hala tuju yang jelas serta menjadi katalis utama dalammemacu perubahan
organisasi melalui penggemblengan potensi di setiap peringkat hasil daripada sokongan padu ke atas nilai
dan gagasan yang diterajui, berketerampilan dan mempunyai jati diri, patriotisme dan profesionalisme
pada tahap tertinggi;
Officers capable of setting clear directions and become a major catalyst in driving organisational change
through potential cultivation at every stage as a result of strong support for the values and ideas that are
led; competent with self-esteem, patriotism and professionalism of the highest level.
c) Keupayaan Komunikasi
Communication Capabilities
Pegawai berupaya berinteraksi secara berkesan sama ada dengan stakeholder, penyelia, rakan sejawat dan
pegawai di bawah seliaan. Mempunyai tahap penguasaan bahasa yang baik serta mampu menyampaikan
idea dan maklumat secara tepat, jelas dan meyakinkan;
Officers capable of interacting effectively with stakeholders, supervisors, counterparts and supervised
officers. Officers with a good level of language proficiency and capable of communicating ideas and
information accurately, clearly and convincingly.