Assalamualaikum, Salam 1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan
& Salam Transformasi.
Kemunculan megatrends baharu global seperti peningkatan ekspektasi rakyat dan
kecanggihan serta kepantasan teknologi maklumat menuntut Perkhidmatan Awam untuk
bergerak tangkas melaksanakan transformasi. Jabatan Perkhidmatan Awam menyedari
hakikat ini lantas memberi respons strategik dengan mengenengahkan Kerangka
Transformasi Perkhidmatan Awam (KTPA) yang digerakkan dengan Strategi Lautan Biru
Kebangsaan.
Sebagai memenuhi kehendak pelanggan yang menginginkan penyampaian perkhidmatan
yang lebih fleksibel, efisien dan mesra, JPA telah bertindak menjuarai inisiatif 1Malaysia
Customer Service of Civil Servants
atau 1Serve dengan memeta kanvas pelaksanaannya
melalui gandingan kolaborasi bersama agensi persekutuan dan negeri bagi melahirkan
Perkhidmatan Awam yang berprestasi tinggi, dinamik dan berpaksikan rakyat.
Dalam konteks ini, buku 1Serve: Panduan Pelaksanaan di Sektor Awam ini telah
diperkenalkan dan disusun untuk memberikan maklumat yang menyeluruh merangkumi
aspek modal insan, proses dan teknologi mengenai pelaksanaan inisiatif 1Serve di
Kementerian/Jabatan/Agensi Kerajaan sesuai dengan matlamatnya untuk melakukan
lonjakan mega terhadap sistem penyampaian perkhidmatan petugas barisan hadapan
sektor awam menerusi pembudayaan 1Serve.
Saya ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada semua pihak yang terlibat
secara langsung termasuklah agensi-agensi pelaksana 1Serve dan pemain industri dalam
menghasilkan naskhah panduan ini. Semoga penerbitan ini dapat dijadikan panduan dan
rujukan serta dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya oleh Kementerian/Jabatan/Agensi
Kerajaan agar Perkhidmatan Awam negara terus kekal relevan dan sentiasa tersemat di
hati dan sanubari rakyat.
Sekian, terima kasih.
Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal
Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam
Malaysia