Pentadbiran dan Pengurusan Pejabat

 1-22 (i) Berpegang teguh kepada prinsip-prinsip akauntabiliti. Bertanggungjawab terhadap sesuatu tugas yang diamanahkan. (j) Berfıkiran Positif (i) mempunyai keyakinan dan percaya sesuatu perkara itu boleh dilaksanakan walaupun dalam suasana dan keadaan yang sukar; (ii) sentiasa percaya setiap isu atau masalah mempunyai jalan penyelesaian; dan (iii) sentiasa menganggap sesuatu yang negatif itu boleh diperbaiki atau diterjemahkan kepada sesuatu yang bemilai positif. (k) Mempunyai kestabilan dalam kehidupan berkeluarga, peribadi dan kerjaya (i) mempunyai kestabilan peribadi dan keluarga. Tiada masalah peribadi yang boleh menjejaskan tugas, kepentingan perkhidmatan dan negara; dan (ii) mempunyai rekod sahsiah yang baik yang boleh menjadi teladan kepada pegawai awam yang lain. Tatakelakuan 3.4. Pegawai hendaklah mempunyai disiplin diri dengan mematuhi Aku Janji dan tatakelakuan yang ditetapkan seperti berikut: (a) pada setiap masa dan waktu menumpukan taat setia kepada Yang DiPertuan Agong, Kerajaan dan Negara; (b) tidak berkelakuan hingga kepentingan peribadi bercanggah dengan tugas rasmi dengan mengelakkan daripada melakukan sesuatu yang boleh dilihat sebagai bercanggah dengan tugas rasminya;

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy