Tatakelakuan Pengurusan Tatatertib Pegawai Awam

 60 CERAIAN UP.7.2.9 PENGLIBATAN PEGAWAI AWAM DALAM KOPERASI TUJUAN 1. Ceraian ini bertujuan untuk menjelaskan mengenai penglibatan pegawai awam dalam kegiatan koperasi. LATAR BELAKANG 2. Pegawai awam hendaklah sentiasa meletakkan kepentingan tugas awamnya melebihi kepentingan peribadi. Ini selaras dengan subperaturan 4(2) PeraturanPeraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993, [P.U.(A) 395/1993]. Penglibatan di dalam badan luar hendaklah tidak mengganggu tugas rasminya dan tidak boleh menyebabkan kepentingan peribadi bercanggah dengan tugasnya. Pegawai juga tidak boleh berkelakuan sehingga memburukkan nama atau mencemarkan nama perkhidmatan awam. TAFSIRAN 3. Dalam Ceraian ini, “Koperasi” bermaksud koperasi yang boleh didaftarkan di bawah Akta Koperasi 1993 [Akta 502]. PELAKSANAAN Penglibatan Pegawai Awam Dalam Koperasi 4. Pegawai awam dibenarkan menjadi ahli bagi mana-mana koperasi yang ditubuhkan di bawah Akta Koperasi 1993 [Akta 502]. Pegawai awam juga dibenarkan memegang apa-apa jawatan di dalam mana-mana koperasi tertakluk kepada syaratsyarat berikut: (i) Pegawai Kumpulan Pengurusan Tertinggi serta Kumpulan Pengurusan dan Profesional boleh memegang jawatan dalam koperasi tidak lebih daripada lima (5) jawatan dalam satu-satu masa. Untuk memegang jawatan sebanyak dua (2) hingga lima (5) jawatan, pegawai hendaklah terlebih dahulu mendapat kelulusan bertulis daripada Ketua Setiausaha Kementerian (KSU) atau Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), mengikut mana yang berkenaan.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy