Hubungan Majikan - Pekerja

 9 PO.4.2.1 (a) pemerkasaan peranan Kementerian dan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri dengan memantau secara terus keaktifan pelaksanaan MBJ jabatan-jabatan di bawah seliaannya dan prestasi penyelesaian isu yang dikemukakan melalui platform tersebut; dan (b) laporan keaktifan yang dikemukakan oleh Agensi Induk akan dianalisis oleh pihak Agensi Pusat sebagai input untuk mengukur kadar pematuhan dan keberkesanan dasar MBJ sedia ada bagi memastikan tadbir urus MBJ adalah teratur di peringkat jabatan. 6.2 bilangan mesyuarat MBJ dikurangkan daripada empat (4) kepada tiga (3) kali setahun bagi meningkatkan keberkesanan pelaksanaan MBJ dan memberi ruang kepada Pihak Pegawai menyelesaikan isu; dan 6.3 memperkenalkan elemen inovasi dan produktiviti dalam bidang kuasa dan fungsi MBJ bagi menggalakkan Pihak Pekerja bersama-sama dengan Pihak Pegawai berbincang ke arah mempertingkatkan penyampaian perkhidmatan. PELAKSANAAN MBJ Syarat Penubuhan MBJ 7. Semua jabatan Kerajaan yang mengendalikan secara langsung urusan pentadbiran, pengurusan sumber manusia dan hal ehwal kewangan dan mempunyai kuasa untuk menimbang dan membuat keputusan ke atas perkara-perkara tersebut adalah dikehendaki menubuhkan MBJ. Bagi tujuan penubuhan MBJ, jabatan perlu menggubal draf perlembagaan MBJ dan mengemukakannya kepada Agensi Pusat untuk tujuan kelulusan sebelum dikuatkuasakan. 8. Dalam keadaan tertentu, Agensi Pusat boleh memberi kelulusan kepada manamana jabatan yang memohon untuk menubuhkan MBJ yang lain daripada yang dihuraikan di atas. Jabatan yang telah mendapat kelulusan tersebut boleh meneruskan perjalanan MBJ seperti kelulusan yang telah diberikan. Bidang Kuasa dan Fungsi MBJ 9. Bidang kuasa dan fungsi MBJ meliputi semua perkara yang berkaitan dengan syarat-syarat perkhidmatan dan perjalanan organisasi seperti sistem kerja, pentadbiran, kebajikan, kewangan dan perkhidmatan, kecuali perkara-perkara yang menyentuh dasar

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy