SOALAN LAZIM HRMIS 2.0

SOALAN LAZIM VERSI 2.0 DISEMBER 2023 76 PENGURUSAN KOMUNIKASI DAN TATATERTIB PEKERJA PENGURUSAN PERHUBUNGAN MAJIKAN-PEKERJA MAJLIS BERSAMA JABATAN VERSI : 2.0 DISEMBER 2023 SUMBER : MEJA BANTUAN DAN PEMILIK MODUL SOALAN UMUM NO SOALAN JAWAPAN 3 Apakah aliran kerja yang perlu diselenggarakan? PENETAPAN ALIRAN KERJA: 1) MER-042: Penghantaran Maklumat Mesyuarat Untuk Pengesahan Penerimaan. 2) MER-044: Penghantaran Maklumat Tarikh Perancangan Mesyuarat MBJ Agensi. 3) MER-006: Penghantaran Permohonan Untuk Mewujudkan MBJ/ Pindaan Perlembagaan MBJ. 4 Bagaimana untuk mengemaskini rekod MBJ agensi seperti nama MBJ dan nombor pendaftaran? Pada masa ini, MBJ/Urus setia MBJ Agensi perlu membuat pengesahan nama MBJ dan Nombor Pendaftaran MBJ kepada Bahagian Gaji & Elaun (BGE), JPA terlebih dahulu. Selepas itu, urus setia perlu menghantar maklumat MBJ yang disahkan tersebut melalui Sistem Pengurusan Meja Bantuan (SPMB) JPA https//:spmb.jpa.gov.my bagi tujuan pengemaskinian maklumat tersebut di dalam HRMIS sekiranya terdapat pindaan pada nama MBJ dan nombor pendaftaran MBJ. 5 Bagaimana ingin mewujudkan penubuhan MBJ baru bagi agensi? Agensi boleh membuat permohonan melalui sistem HRMIS 2.0 bagi fungsi penubuhan MBJ. Pentadbir agensi perlu memastikan aliran kerja MER-006 ditetapkan terlebih dahulu sebelum permohonan penubuhan MBJ dipanjangkan kepada JPA bagi tujuan kelulusan. 6 Bagaimana Agensi Induk (Kementerian/SUK) boleh melihat semua MBJ agensi di bawah seliaan? Agensi Induk hanya dibenarkan memantau aktiviti penggunaan Submodul MBJ melalui HRMIS bagi minit-minit mesyuarat agensi, senarai ahli urus setia, dan makluman takwim MBJ bagi agensi di bawah seliaannya sahaja.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy