SOALAN LAZIM HRMIS 2.0

SOALAN LAZIM VERSI 2.0 DISEMBER 2023 117 PENGURUSAN PRESTASI LNPT PENILAIAN PRESTASI VERSI : 2.0 - DISEMBER 2023 SUMBER : MEJA BANTUAN DAN PEMILIK MODUL SOALAN UMUM NO SOALAN JAWAPAN 35 Apakah nama peranan yang boleh menetapkan siapa Pegawai Penilai Pertama (PPP) dan Pegawai Penilai Kedua (PPK) bagi setiap Pemilik Kompetensi? Pegawai perlu ditetapak dengan peranan Performance Management Administrator. 36 Kenapa saya tidak boleh kemaskini maklumat LNPT Pemilik Kompetensi di data sejarah LNPT? Selepas klik teruskan, keluar ralat “Maklumat Kumpulan Perkhidmatan tidak ditemui“. Mohon dibuat semakan pada gred gaji di selenggara profil perkhidmatan. Tahun yang ingin disemak di data sejarah LNPT perlulah berada dalam lingkungan tahun kuatkuasa gred gaji (di selenggara profil perkhidmatan) tersebut. 37 Semasa penyelenggaraan LNPT Pegawai Yang Dinilai (PYD) di data sejarah LNPT, terdapat masalah pada Bahagian I – Maklumat Pegawai “Tiada rekod pemilik kompetensi pada tahun xxxx”. Apa yang perlu disemak? Semakan perlu dibuat pada selenggara sandangan Pemilik Kompetensi. 38 Data Sejarah LNPT memaparkan mesej “Pemilik Kompetensi berkenaan tidak pernah berkhidmat di agensi xxxx”. Apakah yang dimaksudkan dengan mesej ini? Ini bermaksud kemasukan dan semakan data sejarah LNPT hanya dibenarkan untuk LNPT Pegawai Yang Dinilai (PYD) yang pernah dan sedang menjawat jawatan di agensi tersebut sahaja. 39 Semasa Pegawai Penilai membuat penilaian, didapati kriteria penilaian tidak lengkap. Apakah tindakan yang perlu dilakukan? Pegawai Penilai perlu berhubung terus dengan Urusetia LNPT/ Pentadbir LNPT di peringkat agensi untuk reset semula LNPT Pemilik Kompetensi yang terlibat. 40 Bagaimana pelaksanaan LNPT yang melibatkan Pegawai Penilai terdiri daripada pegawai kontrak yang tiada sandangan? Agensi perlu membuat sandangan pegawai kontrak tersebut kepada jawatan kontrak yang telah diluluskan oleh jabatan.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy