Laporan Tahunan Jabatan Perkhidmatan Awam 2021

Yang Berbahagia Tan Sri Dato’ Seri Ketua Setiausaha Negara turut menyentuh mengenai Key Happiness Outcome (KHO) yang telah diperkenalkan bagi melengkapi Petunjuk Prestasi Utama (KPI) dengan tujuanmemantaupelaksanaanpelbagai programdan inisiatif yang telah dirangka 2 disamping menjadi kayu pengukur kepada kesungguhan Kerajaan untuk mencapai kestabilan, memulih semula negara dan merapatkan jurang ekonomi rakyat. Yang Berbahagia Tan Sri Dato’ Seri Ketua Setiausaha Negara turut mengingatkan penjawat awam mengenai kecekapan dan kepantasan dalam penyampaian perkhidmatan kepada rakyat yang mesti diutamakan selaras dengan “prinsip FASTER” yang merujuk kepada Flat, Agile, Streamlined, Tech-enabled, Efficient dan Resilient. Perbincangan webinar ini berkisar kepada Aspirasi Keluarga Malaysia yang perlu diterjemahkan dalam bentuk pelbagai program dan inisiatif yang boleh memanfaatkan segenap lapisan masyarakat khususnya yang terjejas akibat pandemik COVID-19. Segala aspek topik ini telah dikupas oleh ahli-ahli panel yang terdiri daripada pelbagai latar belakang iaitu Yang Berbahagia Prof. Ulung Datuk Dr. Shamsul Amri Baharuddin, Pengarah-Pengasas Institut Kajian Etnik (KITA), Universiti Kebangsaan Malaysia; Puan Ainul Radziah Zamhuri, Pengarah Seksyen Pemantauan 2, Unit Penyampaian Kemakmuran Bersama (SEPADU), Jabatan Perdana Menteri; Cik Sangeeta Krishnasamy, Pelakon, Pengacara, Model dan Selebriti; serta Encik Eddin Khoo, Pengarah-Pengasas PUSAKA. Dalam forum ini, Encik Ivan Toh Swee Ming selaku moderator telah berjaya memastikan perbincangan yang produktif dan lancar. YBhg. Tan Sri Dato’ Seri Chief Secretary to the Government, also touched on the Key Happiness Outcome (KHO), introduced to complement the Key Performance Indicators (KPI) to monitor the implementation of various programmes and initiatives that have been drafted as well as being a yardstick for the Government’s determination to achieve stability, restore the country and reduce the economic gap of the people. He also reminded civil servants to prioritise efficiency and speed in delivering services to the people in line with the “FASTER principle”, which refers to Flat, Agile, Streamlined, Tech-enabled, Efficient, and Resilient. The discussion in the webinar revolves around the Keluarga Malaysia Aspirations that need to be translated into various programmes and initiatives to benefit all levels of society, especially those affected by the COVID-19 pandemic. All aspects of this topic were discussed by panel members from various backgrounds, YBhg. Distinguished Prof. Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin, Founder-Director of the Institute of Ethnic Studies (KITA), Universiti Kebangsaan Malaysia; Ms Ainul Radziah Zamhuri, Director of Monitoring Section 2, Shared Prosperity Delivery Unit (SEPADU), Prime Minister’s Department; Ms Sangeeta Krishnasamy, actress, host, model and celebrity; and Mr Eddin Khoo, Director-Founder of PUSAKA. Mr Ivan Toh Swee Ming, the moderator of this forum, has managed to ensure a productive and smooth discussion. (29)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy