Hubungan Majikan - Pekerja

 7 CERAIAN PO.4.2.1 DASAR HUBUNGAN MAJIKAN-PEKERJA DALAM PERKHIDMATAN AWAM - MAJLIS BERSAMA JABATAN TUJUAN 1. Ceraian ini bertujuan untuk memaklumkan keputusan Kerajaan berkaitan penambahbaikan terhadap dasar hubungan majikan-pekerja dalam Perkhidmatan Awam berkaitan mesyuarat Majlis Bersama Jabatan. LATAR BELAKANG 2. Mekanisme perhubungan majikan-pekerja dalam Perkhidmatan Awam mengguna pakai Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 1992 (PP 2/1992) dan Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 3 Tahun 2002 (SPP 3/2002) melalui dua (2) platform utama iaitu Majlis Bersama Kebangsaan (MBK) dan Majlis Bersama Jabatan (MBJ). Panduan penubuhan MBJ telah disentuh secara ringkas dalam PP 2/1992, manakala SPP 3/2002 pula dikeluarkan bagi menjelaskan secara terperinci mengenai peraturan penubuhan, peranan dan pengurusan MBJ. 3. MBJ merupakan saluran komunikasi dua (2) hala di antara Pihak Pegawai (pihak pengurusan) dengan Pihak Pekerja di peringkat jabatan masing-masing. MBJ bertujuan untuk memperolehi kerjasama yang menyeluruh di antara Pihak Pegawai dan Pihak Pekerja bagi mengemukakan pendapat, mengambil bahagian secara aktif dalam membincang dan menyelesaikan isu-isu setempat serta menyumbang idea-idea bernas untuk kepentingan dan kebaikan organisasi. 4. Selaras dengan inisiatif untuk meningkatkan keberkesanan mekanisme perhubungan majikan-pekerja di peringkat setempat, dasar serta pelaksanaan dan pengurusan mesyuarat MBJ diperkemas dan ditambah baik.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy