Laporan Tahunan JPA Tahun 2024
SISTEM PENGURUSAN AMALAN NILAI (SPAN 2.0) PERKHIDMATAN AWAM Sistem Pengurusan Amalan Nilai merupakan salah satu mekanisme untuk membangunkan perkhidmatan awam yang berprestij tinggi melalui strategi mentransformasi perkhidmatan awam (Bab 13, Strategi A1) di dalam Rancangan Malaysia Kedua Belas (RMKe-12). Sehubungan itu, Indeks Komposit Nilai menjadi indikator kepada pencapaian strategi ini. Tahap pengamalan nilai bagi tahun 2021 hingga 2024 berada pada skor 80 hingga 89 iaitu tahap pengamalan nilai boleh diterima dengan meneruskan usaha peningkatan. Indeks ini menunjukkan warga organisasi mempunyai kesedaran dan penghayatan nilai dan Pengurusan Program Nilai perlu ditambah baik dengan mempelbagaikan program yang bersesuaian dengan dapatan pengauditan. Jadual 16: Indeks Komposit Nilai bagi Tahun 2021-2024 DOMAIN 2021 576 AGENSI 2022 95 AGENSI 2023 684 AGENSI 2024 39 AGENSI Rekod Amalan Nilai 97.10 98.6 97.20 94.9 Nilai Ideal 86.30 85.9 87.80 88.4 Nilai Peribadi 79.65 79.5 81.45 80.5 Nilai Organisasi 78.33 77.3 78.07 82.6 Maklum Balas Pelanggan 84.20 84.2 86.00 86.7 INDEKS KOMPOSIT NILAI 84.00 84 85.00 86 Sumber : iNSAN@jpa.gov.my Jadual 15: Bilangan Penggunaan Ujian Saringan Kesihatan Psikologi e-KPA bagi Tahun 2024 TAHUN JUMLAH 2024 2,751 Sumber: Sistem e-Kaunseling Perkhidmatan Awam 2,751 JUMLAH KESELURUHAN PENGGUNAAN 034 Jabatan Perkhidmatan Awam
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy