LAPORAN TAHUNAN JPA TAHUN 2023

LAPORAN TAHUNAN

LAPORAN TAHUNAN Imbas untuk versi di Laman Sesawang

ISI KANDUNGAN PETIKAN UCAPAN KETUA SETIAUSAHA NEGARA PROFIL KORPORAT PENCAPAIAN BAHAGIAN & UNIT PRESTASI KEWANGAN DAN AUDIT PENCAPAIAN UTAMA JPA 2023 KAJIAN SISTEM SARAAN PERKHIDMATAN AWAM (SSPA) STATUS PERKHIDMATAN AWAM (DATA) PETIKAN UCAPAN KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM PERUTUSAN KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM 004 011 057 127 039 045 023 006 008 Jabatan Perkhidmatan Awam 002

DIARI @ JPA PENERBITAN PROGRAM DAN MEDIA PUNCA KUASA SIDANG REDAKSI KAJIAN DAN PENYELIDIKAN ANUGERAH DAN PENGIKTIRAFAN PEKELILING PERKHIDMATAN SUMBER MANUSIA (MyPPSM) DAN SURAT EDARAN 139 157 153 199 203 173 131 189 Laporan Tahunan 2023 003

PETIKAN UCAPAN KETUA SETIAUSAHA NEGARA Kini, adalah masa untuk “THE G.R.E.A.T CIVIL SERVICE” ditampilkan dengan kita perlu kembali kepada asas nilai individu dan organisasi untuk menyokong SCRIPT: For a Better Malaysia yang dipelopori oleh YAB Perdana Menteri. G.R.E.A.T adalah rumusan akronim kepada butiran berikut; G – Good Governance (Tadbir Urus Terbaik) Tadbir urus yang dilaksanakan oleh Pegawai Awam dipandu melalui peraturan dan prosedur yang digubal dengan mengambil kira nasihat pemegang taruh (stakeholder). Meskipun amalan tadbir urus ini sentiasa ditambah baik sepanjang masa, ruang dan peluang untuk diambil kesempatan tetap wujud. Justeru, Kerajaan perlu menerapkan mekanisme akauntabiliti yang telus seperti tadbir urus terbaik ini bagi mengelakkan salah guna kuasa ini berulang. R – Responsible (Bertanggungjawab) Kecemerlangan sesebuah organisasi adalah ditentukan oleh banyak faktor. Kepimpinan merupakan penyumbang utama atau penyebab langsung kepada pencapaian matlamat organisasi. Persekitaran yang sentiasa berubah merupakan cabaran berterusan yang perlu dihadapi dan ditangani oleh pemimpin. Kepimpinan bertanggungjawab (responsible) akan menghasilkan organisasi dan perkhidmatan yang bertanggungjawab. E – Empathy (Ihsan) Empati ini bermaksud kita meletakkan diri kita di tempat pelanggan atau sebagai penerima perkhidmatan. Sebagai contoh, perkhidmatan kaunter adalah perkhidmatan barisan hadapan yang penting. Orang awam yang menjadi pelanggan mempunyai kehendak dan ekspektasi yang tinggi terhadap perkhidmatan kaunter yang diberikan oleh jabatan-jabatan Kerajaan. Perkhidmatan kaunter yang cepat dan tepat serta singkat masa menunggu, merupakan harapan pelanggan. Hal ini dapat direalisasikan apabila kita Pegawai Awam berupaya meletakkan diri pada kedudukan sebagai seorang pelanggan. Pengamalan empathy atau ihsan ini telah menambahbaik perkhidmatan yang diberikan. A – Accountable (Kebertanggungjawaban) Kerajaan bertanggungjawab terhadap kemaslahatan rakyat. Kebertanggungjawaban harus digalas oleh Pegawai Awam yang telah diberikan amanah. Ini kerana amanah datang bersama tanggungjawab. Nilai akauntabiliti atau kebertanggungjawaban ini menggambarkan kesungguhan, komitmen dan kesetiaan Perkhidmatan Awam dalam melaksanakan komitmen dan janji seperti yang termaktub dalam Ikrar Perkhidmatan Awam bagi memacu kecemerlangan berkhidmat demi rakyat untuk negara. Jabatan Perkhidmatan Awam 004

TAN SRI DATO’ SERI MOHD ZUKI BIN ALI KETUA SETIAUSAHA NEGARA MAJLIS AMANAT KETUA SETIAUSAHA NEGARA TAHUN 2023 PADA 9 FEBRUARI 2023 AUDITORIUM JPA, KOMPLEKS C, PUTRAJAYA T – Tenacity of Purpose (Fokus pada Matlamat) Pegawai Awam harus bersungguh-sungguh melaksanakan tugas dengan memusatkan fikiran bahawa kegagalan kita menyempurnakan tugas akan menyebabkan matlamat akhir juga akan gagal. Bukan sekadar memenuhi atau mencapai Sasaran Kerja Utama atau Key Performance Indicator (KPI) yang ditetapkan. Daya tahan, daya juang yang utuh sama ada fizikal dan mental akan dapat mencapai matlamat yang diinginkan sekalipun berdepan dengan kesukaran. Laporan Tahunan 2023 005

DATO’ SERI DR. ZULKAPLI BIN MOHAMED KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM PERHIMPUNAN BULANAN JPA PADA 16 JUN 2023 AUDITORIUM JPA, PUTRAJAYA PETIKAN UCAPAN KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM Ke arah Perkhidmatan Awam cemerlang berpaksikan Agenda Malaysia MADANI, saya ingin mengajak semua Pegawai Awam dan warga JPA untuk mengamalkan pendekatan 3R iaitu Re-structure, Re-alignment dan Re-engagement. Dalam apa jua pelaksanaan tugas kita seharian, pendekatan 3R ini perlulah dijadikan pedoman agar penyampaian perkhidmatan kita lebih efektif. Saya sentiasa mengamalkan 3R ini bagi melihat sesuatu isu/ permasalahan dalam perspektif serta sudut pandangan yang lebih holistik. Re-structure memerlukan kita sebagai warga JPA untuk sentiasa proaktif dengan turun padang untuk mendapat maklumat atau mengambil tahu setiap perkara yang berlaku di lapangan. Kita tidak sewajarnya mengambil sikap berdiam diri, tunggu dan lihat sahaja. Ataupun kita hanya mengambil tindakan apabila sesuatu masalah muncul. Proaktif memerlukan kita untuk berupaya meramalkan apa yang akan berlaku dan melakukan persediaan sewajarnya. Selain itu, Re-structure juga menuntut kita untuk meneliti semula struktur/ proses/ sistem supaya penggunaan sumber adalah optimum. Sebagai contoh, agensi yang tidak memberi output/ outcome/ keuntungan kepada Kerajaan perlulah dikaji semula. Re-alignment adalah penting bagi memastikan kejayaan pencapaian objektif yang telah dihasratkan Kerajaan. Sebagai contoh, Re-alignment menuntut kita untuk membuat penjajaran semula terhadap apa jua dasar/ inisiatif supaya ia seiring dengan persekitaran/ dasar semasa Kerajaan. Seterusnya yang terakhir adalah Re-engagement. Pelbagai kaedah Re-engagement seperti sesi libat urus, townhall, dialog, kaji selidik dan sebagainya adalah penting bagi menyingkirkan silos selain untuk mendapatkan input atau data yang lebih tepat. Sebelum saya akhiri ucapan, ingin saya ingatkan kembali peranan serta tanggungjawab kita sebagai Pegawai Awam dan juga warga JPA. Janganlah kita lupa amanah dan tanggungjawab yang perlu kita tunaikan. Ayuh, marilah sama-sama kita melaksanakan amanah dengan hati yang tulus ikhlas melalui pendekatan 3R iaitu Re-structure, Re-alignment dan Re-engagement. Apa sahaja yang kita sumbangkan dan usahakan, pastinya diberi ganjaran oleh Allah Subhanahuwataala dan memberi impak yang baik kepada organisasi, masyarakat dan negara. Jabatan Perkhidmatan Awam 006

Marilah sama-sama kita melaksanakan amanah dengan hati yang tulus ikhlas melalui pendekatan 3R iaitu Re-structure, Re-alignment dan Re-engagement. Laporan Tahunan 2023 007

PERUTUSAN KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM Assalamualaikum WBT dan Salam Sejahtera, Syukur kita ke hadrat Allah SWT kerana atas keizinan dan rahmatNya jua, Laporan Tahunan 2023 ini berjaya dihasilkan. Penerbitan laporan tahunan ini merupakan satu khazanah ilmu yang merakamkan pencapaian dan aktiviti-aktiviti Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sepanjang tahun 2023. Sukacita juga, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk merakamkan ucapan tahniah dan setinggi-tinggi penghargaan kepada seluruh Pegawai Awam atas segala usaha serta komitmen yang diberikan sepanjang tahun 2023. Perkhidmatan Awam adalah tonggak negara. Sehubungan itu, semua Pegawai Awam diseru untuk memberikan sepenuh kerjasama dengan kepimpinan Kerajaan serta membawa perubahan ke arah kebaikan demi negara. Perkhidmatan Awam mempunyai peranan bersama-sama semua pihak untuk membangun dan memartabatkan negara ke arah kesejahteraan dan melakar kegemilangan. Perancangan, persediaan, adaptasi dan dedikasi semua Pegawai Awam amatlah penting dalam memberi perkhidmatan yang terbaik pada rakyat dalam apa jua cabaran yang dihadapi. Asas nilai individu dan organisasi iaitu THE G.R.E.A.T CIVIL SERVICE (Good Governance, Responsible, Empathy, Accountable, Tenacity of Purpose) perlu diterjemahkan dengan tindakan selaras dengan aspirasi Malaysia MADANI. Perkhidmatan Awam era Malaysia MADANI perlu mempunyai ‘good practices’ yang merangkumi kepantasan dalam menjalankan tugas, berintegriti, konsisten melaksanakan penambahbaikan tatakelola, turun padang bagi menangani isu dan bergerak sebagai satu kumpulan dengan mengelakkan sikap ‘silo’. Sebagai tulang belakang pentadbiran negara, jentera Perkhidmatan Awam perlu sentiasa menambah baik dan meningkatkan kualiti penyampaian perkhidmatan untuk manfaat kepada rakyat dan negara. Akhir kata, saya berharap agar semua warga JPA dapat menunjukkan komitmen yang tinggi dan sentiasa bersedia dalam mendepani pelbagai cabaran dan berusaha mengatasinya sebaik mungkin serta dapat meningkatkan kecekapan dan keberkesanan dalam menyampaikan perkhidmatan kepada semua pihak. DATO’ SERI DR. ZULKAPLI BIN MOHAMED KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM Jabatan Perkhidmatan Awam 008

Perkhidmatan awam mempunyai peranan bersama-sama semua pihak untuk membangun dan memartabatkan negara ke arah kesejahteraan dan melakar kegemilangan. Laporan Tahunan 2023 009

Jabatan Perkhidmatan Awam 010

PROFIL KORPORAT Laporan Tahunan 2023 011

CARTA ORGANISASI KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM TIMBALAN KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM (PEMBANGUNAN) PENGARAH BAHAGIAN PERJAWATAN DAN ORGANISASI PENGARAH BAHAGIAN PENCEN PENGARAH INSTITUT TADBIRAN AWAM NEGARA PENGARAH BAHAGIAN PERKHIDMATAN PENGARAH BAHAGIAN PENGURUSAN PSIKOLOGI PENGARAH BAHAGIAN PENYELIDIKAN, PEMBANGUNAN DAN DASAR PENGARAH BAHAGIAN GAJI DAN ELAUN PENGARAH BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN KETUA UNIT AUDIT DALAM PENGARAH BAHAGIAN PEMBANGUNAN MODAL INSAN PENGARAH BAHAGIAN DIGITAL DAN TEKNOLOGI MAKLUMAT PENASIHAT UNDANG-UNDANG KETUA KOMUNIKASI KORPORAT KETUA UNIT INTEGRITI TIMBALAN KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM (OPERASI) Jabatan Perkhidmatan Awam 012

VISI MISI SLOGAN OBJEKTIF ž Merasionalisasi saiz Perkhidmatan Awam melalui perancangan sumber manusia yang sistematik dan berstruktur dengan menjalankan unjuran keperluan sumber manusia yang menyeluruh; ž Menyediakan Perkhidmatan Awam dengan skim perkhidmatan dan struktur organisasi yang relevan, anjal serta memenuhi keperluan semasa bagi membolehkan organisasi melaksanakan fungsi penubuhannya; ž Melahir dan membangun modal insan terbaik serta kompeten untuk memenuhi keperluan strategik Perkhidmatan Awam dan negara melalui dasar latihan dan program penajaan yang dinamik; ž Menguruskan Pegawai Awam dan membangunkan dasar pengurusan sumber manusia melalui penggubalan dan pelaksanaan dasar perkhidmatan yang strategik dan berkesan; ž Menggubal dasar dan garis panduan berkaitan perkhidmatan psikologi mengikut keperluan semasa bagi memantapkan pembangunan sumber manusia dalam Perkhidmatan Awam; ž Mengutamakan kebajikan pesara dan penerima pencen melalui penambahbaikan dasar-dasar pasca perkhidmatan; ž Memperkenal pakej saraan terbaik dan menyeluruh kepada Pegawai Awam serta menjalin hubungan harmoni majikan-pekerja; dan ž Memantapkan penggunaan teknologi dalam pengurusan sumber manusia ke arah meningkatkan kualiti penyampaian perkhidmatan. Perkhidmatan Awam Berprestasi Tinggi, Berintegriti, Dinamik dan Berjiwa Rakyat Memacu dan Meneraju Pembangunan Sumber Manusia Perkhidmatan Awam “Peneraju Pembaharuan, Penggerak Perubahan” Menambah baik tadbir urus, mendukung akauntabiliti dan ketelusan dalam pentadbiran Kerajaan. Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) berperanan sebagai penggerak utama dalam pembaharuan keseluruhan Perkhidmatan Awam supaya lebih cekap dan efektif dari segi pembangunan dan pengurusan sumber manusia yang diyakini dan dipercayai rakyat. Laporan Tahunan 2023 013

FUNGSI JPA PERANCANGAN ž Menentukan peranan sektor awam; ž Menentukan saiz dan struktur organisasi agensi awam; ž Menentukan keperluan dan pembangunan sumber manusia; ž Menentukan saraan dan faedah-faedah persaraan; ž Menentukan implikasi penswastaan/ pengasingan ke atas sumber manusia sektor awam; dan ž Membangunkan jaringan dan pakatan/ rakan strategik. PEMBANGUNAN ž Menentukan dasar pembangunan organisasi; ž Menentukan dasar pembangunan kerjaya; ž Pembangunan laluan kerjaya; ž Membangunkan pelan perancangan penggantian; dan ž Menentukan dasar latihan. PENGURUSAN ž Menguruskan pengambilan, penempatan, saraan, kenaikan pangkat, faedah persaraan, syarat-syarat perkhidmatan, perhubungan pekerja-majikan, latihan dan latihan sumber manusia; ž Menggubal dan memperjelaskan dasar bagi perkara-perkara yang dinyatakan di atas kepada agensi-agensi pelaksanaan; ž Menguruskan pemantauan dasar; dan ž Menguruskan penilaian dasar. Jabatan Perkhidmatan Awam 014

Piagam Pelanggan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) 1. Memberikan maklum balas untuk aduan/ pertanyaan diambil tindakan dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja. 2. Mengeluarkan surat makluman dan penyiaran keputusan pemangkuan/ kenaikan pangkat pegawai Kumpulan Pengurusan dan Profesional Perkhidmatan Awam (Bukan Gunasama) dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas Lembaga Kenaikan Pangkat bersidang. 3. Memberi konsultasi penyusunan semula organisasi dan pengukuhan perjawatan dalam masa empat (4) minggu dari tarikh permohonan diterima. 4. Menguruskan sesi libat urus melalui Mesyuarat Majlis Bersama Kebangsaan (MBK) satu (1) kali setahun. 5. Melaksanakan penawaran penajaan dalam tempoh tujuh (7) hari selepas kelulusan Pengurusan. 6. Menyediakan perkhidmatan kaunseling individu kepada anggota Perkhidmatan Awam persekutuan dalam tempoh tiga (3) hari bekerja dari tarikh Pegawai Psikologi menerima permohonan tertakluk kepada persetujuan dan kehadiran klien. 7. Memastikan sekurang-kurangnya 95% daripada keseluruhan tuntutan dan bayaran bil dibayar dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh dokumen lengkap diterima. 8. Memastikan kelulusan faedah persaraan wajib diselesaikan dalam tempoh 21 hari bekerja sebelum tarikh persaraan. 9. Memastikan pengemaskinian maklumat portal JPA dalam tempoh dua (2) hari bekerja daripada tarikh maklumat diterima. 10. Memastikan sekurang-kurangnya 80% kursus/ latihan yang dilaksanakan di INTAN memberi impak positif kepada peserta berasaskan skor purata penilaian 5.5 pada skala 1-7 daripada penilaian peserta melalui Digital Training Information and Management System (DTIMS). 11. Ulasan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bagi Memorandum Jemaah Menteri yang diterima daripada Kementerian/ Agensi dikemukakan dalam tempoh 14 hari dari tarikh ianya diterima. PIAGAM PELANGGAN Laporan Tahunan 2023 015

FUNGSI BAHAGIAN INSTITUT TADBIRAN AWAM NEGARA (INTAN) BAHAGIAN PERJAWATAN DAN ORGANISASI (BPO) BAHAGIAN PENYELIDIKAN, PERANCANGAN DAN DASAR (BPPD) BAHAGIAN PERKHIDMATAN (BK) ž Melaksanakan latihan yang memberi tumpuan kepada pembangunan sikap, pengukuhan kemahiran dan pemerkasaan pengetahuan pegawai awam. ž Melaksanakan aktiviti-aktiviti penyelidikan, konsultasi dan penerbitan bagi melengkapkan pegawai awam dengan bakat, kebolehan dan pemikiran yang konstruktif. ž Menggubal dan memberi khidmat nasihat berkaitan dasar perjawatan dan skim perkhidmatan. ž Melaksanakan kajian, memberi khidmat nasihat dan rundingan melibatkan urusan skim perkhidmatan, penyusunan semula organisasi dan pengukuhan perjawatan. ž Pengurusan data maklumat perjawatan dan skim perkhidmatan. ž Menjalankan audit perjawatan dan skim perkhidmatan. ž Melaksana penyelidikan, kajian impak dan penilaian dasar pengurusan sumber manusia. ž Merancang keperluan dan unjuran makro sumber manusia sektor awam. ž Menjalin kolaborasi strategik pengurusan sumber manusia sektor awam dalam dan luar negara. ž Menyelaras ulasan/ maklum balas JPA bagi mesyuarat jemaah menteri, mesyuaratmesyuarat utama Kerajaan, persidangan parlimen dan organisasi antarabangsa. ž Urus setia Mesyuarat Pengurusan Tertinggi (MPT), mesyuarat-mesyuarat khas dan Mesyuarat Perancangan Strategik JPA. ž Menyelaras pelaksanaan penilaian prestasi Penjawat Pengurusan Tertinggi Perkhidmatan Awam (PPTPA) Tier 1. ž Menggubal dan melaksana dasar dan strategi perkhidmatan. ž Memantau pelaksanaan dasar perkhidmatan. ž Memberi khidmat nasihat dan runding selia berkaitan dasar perkhidmatan. ž Mengurus sumber manusia Perkhidmatan Gunasama. ž Mengurus prestasi dan penilaian kompetensi Perkhidmatan Awam. ž Melaksana urusan tatatertib, peperiksaan dan kenaikan pangkat Perkhidmatan Awam. Jabatan Perkhidmatan Awam 016

BAHAGIAN PEMBANGUNAN MODAL INSAN (BMI) BAHAGIAN GAJI DAN ELAUN (BGE) BAHAGIAN PENCEN (BP) ž Merancang, menggubal dan menyelaras dasar-dasar dan program-program penajaan dan latihan. ž Melaksanakan program-program penajaan dan program-program latihan berikut: a) Latihan Sebelum Perkhidmatan b) Latihan Dalam Perkhidmatan ž Menguruskan kutipan balik pinjaman dan tuntutan ganti rugi. ž Menggubal, melaksana dan memantau pengurusan sistem saraan Kerajaan (gaji, elaun dan kemudahan sektor awam). ž Menggubal, melaksana dan memantau pengurusan perhubungan majikan-pekerja. ž Menyelidik dan membuat kajian mengenai saraan. ž Menggubal dan melaksanakan dasar faedah persaraan dan faedah terbitan. ž Memantau dan menguatkuasa pelaksanaan Undang-Undang Pencen yang berkuat kuasa. ž Meluluskan persaraan, faedah persaraan, faedah terbitan dan faedah pemberhentian perkhidmatan bagi anggota Perkhidmatan Awam, Pihak Berkuasa Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan, Hakim, Ahli Parlimen, Anggota Pentadbiran dan Setiausaha Politik berpandukan undang-undang yang berkuatkuasa. ž Meluluskan percantuman perkhidmatan lepas (PPL) bagi anggota Perkhidmatan Awam, Pihak Berkuasa Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan. ž Meluluskan pemberian taraf berpencen (PTB) kepada anggota Pihak Berkuasa Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan. ž Menguruskan kemudahan perubatan (rawatan dialisis) melibatkan pesara serta mengeluarkan surat jaminan perubatan (GL) kepada pesara dan ibu bapa pesara perkhidmatan awam persekutuan dan pihak berkuasa berkanun tertentu. ž Menguruskan pembayaran faedah persaraan dan faedah pemberhentian perkhidmatan. ž Mengawal selia pelaksanaan urusan persaraan dan pembangunan sistem pengurusan pencen oleh pihak KWAP. ž Mengurus data persaraan dan data pemberhentian perkhidmatan. ž Mengurus program libat urus dan khidmat nasihat melibatkan pelanggan dan pihak berkepentingan; ž Menguruskan permohonan pendaftaran anak OKU tanggungan pesara dan anak belajar di Institusi Pengajian Tinggi (IPT). ž Mengurus aduan yang diterima daripada pelanggan dan pihak berkepentingan. Laporan Tahunan 2023 017

BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN (BKP) BAHAGIAN PENGURUSAN PSIKOLOGI (BPPs) ž Menguruskan urusan penstrukturan dan naziran perjawatan di JPA. ž Menguruskan urusan penempatan dan pertukaran pegawai JPA. ž Menguruskan pembangunan latihan dan kompetensi personel di JPA. ž Menguruskan urusan berkaitan perkhidmatan dan kaunseling bagi pegawai JPA. ž Menguruskan urusan kewangan, perolehan dan pembangunan di JPA. ž Menguruskan program kualiti di JPA. ž Menguruskan urusan pentadbiran dan logistik di JPA. ž Menguruskan aktiviti Majlis Kebajikan dan Sukan Anggota-anggota Kerajaan Wilayah Persekutuan (MAKSWIP) dan Kelab JPA. ž Menyelaras pelaksanaan Aplikasi Human Resource Management Information System (HRMIS) di JPA. ž Mengurusetiakan Panel Pembangunan Sumber Manusia, Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC), Lembaga Tatatertib, Jawatankuasa Keutuhan Pengurusan dan Majlis Bersama Jabatan (MBJ). ž Menggubal dan menyelaras dasar dan strategik hala tuju psikologi Perkhidmatan Awam. ž Mengawal selia dan memantau pelaksanaan pengurusan psikologi dalam Perkhidmatan Awam. ž Menyedia khidmat kepakaran dan sebagai sumber rujukan psikologi dalam Perkhidmatan Awam. ž Merancang dan melaksana kajian penyelidikan berkaitan isu psikologi dalam Perkhidmatan Awam. ž Merancang, menyelaras dan memantau pengurusan amalan nilai dalam Perkhidmatan Awam. ž Merangka, merancang dan membangun garis panduan/ modul psikologi dalam Perkhidmatan Awam. ž Merangka, merancang, membangun, menyelaras, memantau dan melaksana penggunaan instrumen psikometrik dalam Perkhidmatan Awam. ž Merancang dan menyelaras pengurusan data psikologi dalam Perkhidmatan Awam. ž Melaksana peranan Ketua Profesion dalam merangka, merancang, membangun dan menyelaras latihan kompetensi, kepakaran serta kemajuan kerjaya Skim Perkhidmatan Psikologi Gunasama Persekutuan. Jabatan Perkhidmatan Awam 018

BAHAGIAN DIGITAL DAN TEKNOLOGI MAKLUMAT (BDTM) UNIT KOMUNIKASI KORPORAT (UKK) PENASIHAT UNDANG-UNDANG (PUU) ž Bertanggungjawab untuk memastikan HRMIS dilaksanakan di semua agensi dalam Perkhidmatan Awam selaras dengan visi sumber manusia Perkhidmatan Awam dan matlamat Kerajaan Digital. ž Menyedia dan membekal maklumat personel sektor awam yang menyeluruh. ž Menyediakan kemudahan infrastruktur yang dipercayai dan selamat. ž Merancang, membangun dan menyelenggara sistem aplikasi berlandaskan Pelan Strategik Pendigitalan (PSP). ž Melaksanakan program latihan dan pembudayaan ICT. ž Menyediakan khidmat nasihat dalam bidang ICT. ž Mengurus dan menyelaras program komunikasi korporat, pengurusan media dan publisiti serta perhubungan pelanggan JPA. ž Merancang dan melaksanakan strategi pemerkasaan imej korporat JPA melalui pelaksanaan aktiviti turun padang dan hebahan di medium komunikasi JPA. ž Menyelaras dan mendokumentasikan bahan maklumat bagi program dan aktiviti serta majlis rasmi jabatan melalui penerbitan bahan cetakan seperti buletin, laporan tahunan, brosur dan liputan bergambar bagi tujuan hebahan. ž Mengurus dan memantau kandungan digital di Information Board dan Smart Intelligent Panel di JPA. ž Mengurus dan menyelaraskan aduan, pertanyaan dan cadangan yang diterima oleh JPA melalui SISPAA, MyGCC dan saluran komunikasi JPA. ž Merancang dan melaksanakan Kajian Kepuasan Pelanggan Luaran JPA secara tahunan. ž Menyelaras dan memantau pencapaian Piagam Pelanggan JPA bersama-sama Bahagian/ Unit. ž Memberi nasihat undang-undang berkenaan dengan perkara yang dirujuk kepadanya oleh Kerajaan. ž Membantu mentafsir undang-undang apabila dikehendaki oleh Kerajaan. ž Mendraf atau menyemak dokumen undang-undang seperti notis perundangan, perjanjian dan memorandum persefahaman yang di dalamnya Kerajaan merupakan suatu pihak bagi memastikan kepentingan Kerajaan dilindungi. ž Menjalankan penyelidikan atau kajian mengenai perkara undang-undang apabila dikehendaki oleh Kerajaan. Laporan Tahunan 2023 019

ž Memberi nasihat mengenai perkara yang baginya Kerajaan berhasrat untuk mengawal selia dan menyediakan draf rang undang-undang mengenai perkara tersebut (jika ada) untuk mencerminkan keputusan dasar yang dibuat oleh Kerajaan dan mengemukakan draf rang undang-undang kepada Penggubal Undang-Undang Parlimen untuk mendapatkan kelulusannya. ž Menyertai rundingan perjanjian berkenaan dengan projek Kerajaan terutamanya projek penswastaan dan teknologi maklumat dan komunikasi. ž Menghadiri mesyuarat dan memberi nasihat undang-undang mengenai perkara yang dibincangkan bagi memastikan apa-apa keputusan dasar yang dibuat oleh Kerajaan adalah menurut undang-undang. ž Menyertai sesi perkongsian maklumat atau latihan mengenai perkara undang-undang dengan memberikan kepakaran undang-undang kepada kedua-dua pihak iaitu Kerajaan dan agensi bukan Kerajaan. UNIT AUDIT DALAM (UAD) UNIT INTEGRITI (UI) ž Memberi nasihat dan pandangan mengenai kawalan dalaman terhadap semua sistem termasuk sistem ICT. ž Melaporkan kepada Ketua Eksekutif hasil pengauditan dan mengambil tindakan susulan terhadap perkara yang dibangkitkan. ž Menilai aktiviti Jabatan dengan memberi tumpuan terhadap penggunaan sumber serta pencapaian matlamat yang diharapkan secara efektif, efisien dan ekonomi. ž Memastikan tadbir urus yang terbaik dilaksanakan di JPA. ž Memastikan pembudayaan, penginstitusian dan pelaksanaan integriti di JPA. ž Mengesan dan mengesahkan aduan salah laku serta pelanggaran tatakelakuan dan etika di JPA serta memastikan tindakan susulan yang sewajarnya diambil. ž Menerima dan mengambil tindakan ke atas semua aduan/maklumat mengenai salahlaku serta pelanggaran tatakelakuan di JPA. ž Memastikan pematuhan terhadap undang-undang dan peraturan yang berkuat kuasa. ž Melaksanakan fungsi urus setia Lembaga Tatatertib Perkhidmatan Awam Kumpulan Pengurusan dan Profesional No. 2 dan Kumpulan Sokongan No. 1 dan No. 2 di JPA. Jabatan Perkhidmatan Awam 020

Laporan Tahunan 2023 021

Jabatan Perkhidmatan Awam 022

STATUS PERKHIDMATAN AWAM (DATA) Laporan Tahunan 2023 023

PERKHIDMATAN TERAS JPA KEANGGOTAAN JPA Urusan Perkhidmatan Latihan & Perundingan Perjawatan dan Organisasi Perkhidmatan Psikologi Gaji, Elaun dan Kemudahan Pencen Dasar Pengurusan Sumber Manusia Biasiswa dan Tajaan Perjawatan dan Pengisian di JPA BIL KATEGORI JUMLAH PERJAWATAN JUMLAH PENGISIAN 1. Kumpulan Pengurusan Tertinggi 43 40 2. Kumpulan Pengurusan & Profesional 883 787 3. Kumpulan Pelaksana 1,613 1,450 Nota : Data sehingga Disember 2023 Sumber: Bahagian Khidmat Pengurusan JUMLAH KESELURUHAN PERJAWATAN 2,539 JUMLAH PERJAWATAN 2,277 JUMLAH PENGISIAN Jabatan Perkhidmatan Awam 024

PELANGGAN JPA Pegawai Awam BIL KATEGORI JUMLAH PERJAWATAN JUMLAH PENGISIAN 1. Perkhidmatan Awam Persekutuan (PAP) 1,409,372 1,229,205 2. Perkhidmatan Awam Negeri (PAN) 103,898 88,120 3. Badan Berkanun Persekutuan (BBP) 156,420 122,974 4. Badan Berkanun Negeri (BBN) 16,555 14,197 5. Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) 58,503 50,722 Nota : Data sehingga September 2023 Sumber: • Perjawatan – Sistem MyPost, BPO, JPA • Pengisian – Kementerian/ PSUK Negeri JUMLAH KESELURUHAN PEGAWAI AWAM 1,744,748 JUMLAH PERJAWATAN 1,505,218 JUMLAH PENGISIAN Graf: Trend Perjawatan Awam Tahun 2020-2023 1,744,748 2023 1,731,557 2022 1,720,627 2021 1,711,072 2020 Bilangan Perjawatan Nota : Data Perjawatan bagi tahun 2020, 2021 dan 2022 adalah pada kedudukan 31 Disember manakala bagi 2023 adalah pada kedudukan 30 September 2023. Laporan Tahunan 2023 025

Pesara dan Penerima Pencen Terbitan BIL KATEGORI JUMLAH 1. Pesara 688,585 2. Penerima Pencen Terbitan 243,122 Nota : Data sehingga Disember 2023 Sumber: Bahagian Pencen JUMLAH KESELURUHAN PESARA DAN PENERIMA PENCEN TERBITAN 931,707 JUMLAH Agensi Kerajaan BIL KATEGORI JUMLAH AGENSI 1. Perkhidmatan Awam Persekutuan (PAP) 160 2. Perkhidmatan Awam Negeri (PAN) 397 3. Badan Berkanun Persekutuan (BBP) 84 4. Badan Berkanun Negeri (BBN) 101 5. Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) 146 Nota : Data sehingga Disember 2023 Sumber: Bahagian Perjawatan dan Organisasi JUMLAH KESELURUHAN AGENSI KERAJAAN 888 JUMLAH AGENSI Graf: Bilangan Pesara dan Penerima Pencen Terbitan dari Tahun 2020-2023 931,707 2023 902,999 2022 878,441 2021 859,422 2020 Bilangan Keseluruhan Jabatan Perkhidmatan Awam 026

Pelajar Tajaan BIL KATEGORI JUMLAH PELAJAR TAJAAN 1. Latihan Dalam Perkhidmatan (Dalam Negara) 1,781 2. Latihan Sebelum Perkhidmatan (Dalam Negara) 40,866 3. Latihan Dalam Perkhidmatan (Luar Negara) 207 4. Latihan Sebelum Perkhidmatan (Luar Negara) 1,365 Nota : Data sehingga Disember 2023 Sumber: Bahagian Pembangunan Modal Insan JUMLAH KESELURUHAN PELAJAR TAJAAN 44,219 JUMLAH Laporan Tahunan 2023 027

LATIHAN SEKTOR AWAM STATISTIK PESERTA MENGHADIRI LATIHAN SEKTOR AWAM DI INTAN BAGI TAHUN 2023 01 DATA STATISTIK DIGITAL TRAINING INFORMATION & MANAGEMENT SYSTEM (DTIMS) 2023 02 DATA STATISTIK INTEGRATED EVENT MANAGEMENT GATEWAY (I-EMG) 2023 03 Bilangan Peserta 33,572 Bilangan Kursus 739 Bilangan Kursus 156 Bilangan Peserta 33,475 Bilangan Mohon 88,678 Bilangan Mohon 41,871 Bilangan Peserta 355,428 Bilangan Hadir 33,572 Bilangan Hadir 33,475 Skor Kursus 6.71 Skor Kursus 6.66 Jabatan Perkhidmatan Awam 028

DATA STATISTIK E-PEMBELAJARAN SEKTOR AWAM (EPSA) 2023 04 Bilangan Keahlian 153,609 Bilangan Daftar 532,581 Bilangan Tamat 355,428 Jumlah Kursus 272 JUMLAH PENYERTAAN 18,789 Pegawai Awam Laporan Tahunan 2023 029

JPA berperanan mengurus penawaran program penajaan dan latihan kepada Pegawai Awam untuk mengikuti kursus jangka pendek, jangka sederhana dan jangka panjang sama ada di dalam atau luar negara. Pegawai tertanggung sedia ada dan pegawai baharu termasuk pegawai yang diluluskan cuti belajar bergaji penuh (CBBP) bagi tahun 2023 seperti jadual berikut: Jadual: Jumlah Pegawai Tertanggung Bagi Tahun 2023 PROGRAM PERINGKAT PENGAJIAN LOKASI PENGAJIAN JUMLAH DALAM NEGARA LUAR NEGARA Biasiswa Yang di-Pertuan Agong (BYDPA) Ph.D 21 10 49 Sarjana 14 4 Hadiah Latihan Persekutuan (HLP) Ph.D 356 20 832 Sarjana 438 18 Hadiah Latihan Persekutuan Separa Biasiswa (HLPSB) Ph.D 53 - 125 Sarjana 72 - SPADA Sarjana 11 - 11 Diploma Lanjutan - - Program Penajaan Kumpulan Pelaksana (PPKP) Sijil/ Diploma TVET 2 - 315 Diploma 93 - Ijazah (Sepenuh Masa & Separuh Masa) 220 - Cuti Belajar Bergaji Penuh (CBBP) Tajaan Lain-lain Ph.D 3 13 70 Sarjana 21 27 Sijil/ Diploma Lanjutan - 6 Cuti Belajar Bergaji Penuh (CBBP) Tanpa Biasiswa Ph.D 46 - 129 Sarjana 81 2 JUMLAH KESELURUHAN 1,431 100 1,531 JUMLAH KESELURUHAN 1,431 pegawai di dalam negara 1,531 pegawai 100 pegawai di luar negara LATIHAN DALAM PERKHIDMATAN (LDP) Jabatan Perkhidmatan Awam 030

LATIHAN SEBELUM PERKHIDMATAN (LSP) Sebanyak 7 program penajaan dalam dan luar negara telah diluluskan melibatkan peruntukan sebanyak RM95.07 juta dan melibatkan 14,935 slot penawaran tajaan. Perincian pencapaian LSP tahun 2023 adalah seperti berikut: BIL. PROGRAM PENCAPAIAN TAHUN 2023 1. Program Penajaan Nasional (PPN) 20 2. Program Khas JPA-MARA (PKJM) 227 3. Program Khas Jepun, Korea, Perancis dan Jerman (JKPJ) 155 4. Program Khas Lepasan SPM Dalam Negara (LSPM) 191 5. Program Dermasiswa B40 (DB40) 4,353 6. Program Ijazah Dalam Negara (PIDN) 7,409 7. Program Penajaan Anak Diplomat (PADi) 26 JUMLAH KESELURUHAN PENAJAAN 12,381 pencapaian penajaan KUTIPAN BALIK PINJAMAN DAN TUNTUTAN GANTI RUGI Sehingga 31 Disember 2023, bilangan penama yang berstatus aktif adalah seramai 79,820 orang. Pecahan berdasarkan jenis tuntutan adalah seperti berikut: Rajah: Bilangan Penama Aktif Berdasarkan Jenis Tajaan sehingga 31 Disember 2023 JENIS TAJAAN BILANGAN PENAMA Pinjaman Pelajaran (KWATPPPP) 53,507 Pinjaman Boleh Ubah (PBU) di bawah Model Baharu Penajaan 23,515 Ganti Rugi Biasiswa Persekutuan 2,513 Ganti Rugi Pinjaman (PBU) 285 JUMLAH KESELURUHAN PENAMA 79,820 orang Laporan Tahunan 2023 031

PEJABAT PENASIHAT PENDIDIKAN DAN LATIHAN Pejabat Penasihat Pendidikan dan Latihan terletak di lapan buah negara dengan penempatan pegawai-pegawai seperti berikut: PENEMPATAN NAMA PEGAWAI London, United Kingdom Tariq Affendi Yahya bin Osman Nur Zarifah binti Mohamad Zahidi Paris, Perancis Mohd Nazim bin Annas Mohamad Amirul Faiz bin Mohd Fozi Frankfurt, Jerman Mohd Shazrol bin Mohd Shah Mohd Redza Nizam bin Radzuan Wellington, New Zealand Salwa Izani binti Kamarzaman Tokyo, Jepun Imran bin Yussof Yang Munirah binti Abdul Ghani Washington D.C., Amerika Syarikat Nur Khairunnisa binti Abdillah Azziera binti Hashim Seoul, Korea Selatan Shahril Nizam bin Idris Liyana Jalwati binti Alias Chennai, India Sangeeta a/p Balachanthra Jabatan Perkhidmatan Awam 032

INDEKS KESEJAHTERAAN PSIKOLOGI PERKHIDMATAN AWAM Kajian Indeks Kesejahteraan Perkhidmatan Awam (IKPM) dilaksanakan untuk mengukur tahap kesejahteraan Pegawai Awam dari aspek emosi, kepuasan hidup, kefungsian psikologi dan kesejahteraan sosial serta dapat mengimbangi dalam urusan kerjaya dan kehidupan seharian. Graf: Skor Indeks Kesejahteraan Psikologi Perkhidmatan Awam (IKPM) Tahun 2018-2023 7.58 (n=159,633) 2023 7.05 (n=227,510) 2022 6.83 (n=182,822) 2021 7.43 (n=218,397) 2020 Skor Indeks 8-10 5-7 0-4 Tinggi Sederhana Rendah Petunjuk Skor Indeks Laporan Tahunan 2023 033

Graf: Bilangan Pengguna HRMIS bagi Tahun 2021-2023 Graf: Jumlah Aduan Sistem Pengurusan Bantuan (SPMB) bagi Tahun 2021-2023 SISTEM MAKLUMAT PENGURUSAN SUMBER MANUSIA (HRMIS) 10,019,016 38,949 2023 2023 9,639,623 47,128 2022 2022 7,740,456 20,294 2021 2021 Jumlah Pengguna Jumlah Aduan Berdasarkan daripada laporan yang dijana, jumlah pengguna HRMIS meningkat untuk tiga tahun terkini (2021, 2022 dan 2023). Ini menunjukkan semakin ramai Pegawai Awam menggunakan sistem HRMIS bagi perkhidmatan berkaitan pengurusan sumber manusia. Jumlah aduan di Sistem Pengurusan Meja Bantuan (SPMB) adalah menurun ketika penangguhan pelaksanaan KPI HRMIS pada tahun 2023. Jabatan Perkhidmatan Awam 034

PENTADBIRAN, KORPORAT DAN PENERBITAN Sepanjang tahun 2023, statistik bagi jumlah pelaksanaan aktiviti yang adalah seperti di bawah : AKTIVITI JUMLAH Kunjungan Hormat 70 Penerbitan £ Laporan Tahunan JPA £ Coffee Table Book JPA £ Bulletin JPA 1 1 1 Poster/ Infografik 540 Kandungan Paparan TV Digital 100 Liputan Foto £ Program £ Foto 508 15,240 Kandungan Portal 300 MEDIA DAN PUBLISITI Promosi program/ dasar/ aktiviti JPA dilaksanakan secara strategik menerusi semua saluran yang bersesuaian seperti media massa, media sosial rasmi Jabatan dan komunikasi secara bersemuka melalui perkhidmatan kaunter pameran. Jadual: Pencapaian Pengikut Laman Media Rasmi JPA AKTIVITI JUMLAH PENGIKUT Facebook (Jabatan Perkhidmatan Awam) 611,855 X (@jpagov) 102,826 Instagram (@jpa2day) 38,230 YouTube (Jabatan Perkhidmatan Awam) 957 Nota : Data sehingga Disember 2023 Laporan Tahunan 2023 035

Jadual: Pencapaian Reach Tertinggi pada Tahun 2023 KOMUNIKASI VISUAL REACH Kajian Sistem Saraan Perkhidmatan Awam 1,079,916 Waris pesara dan penerima pencen terbitan 793,291 Bantuan Khas Penghargaan Tahun 2023 263,922 Soalan Lazim Berhubung Surat Edaran JPA.100-11/4/1 (13): Pemakaian Batik Malaysia Semasa Waktu Bekerja Bagi Pegawai Perkhidmatan Awam Persekutuan 215,751 Gantian Cuti Rehat (GCR): Kenaikan Kadar Maksimum & Pemberian Awal Award Wang Tunai 145,791 Penjelasan Pembatalan Penyelarasan Pencen 2% kepada Pesara 144,370 Bayaran Insentif Awal Kajian Sistem Saraan Perkhidmatan Awam 134,549 JUMLAH KESELURUHAN ADUAN DITERIMA 4,024 aduan KHIDMAT PELANGGAN Pengurusan aduan dan maklum balas JPA diterima melalui lima (5) sumber utama iaitu emel, Sistem Pengurusan Aduan Awam (SiSPAA), Biro Pengaduan Awam (BPA), saring semula dan hadir sendiri. Sepanjang tahun 2023, JPA telah menerima sebanyak 4,024 aduan dan maklum balas mengikut kategori seperti berikut: JENIS KATEGORI TERIMA JUMLAH Aduan Biasa 120 127 Kompleks 7 Bukan Aduan Pertanyaan 3,763 3,897 Rayuan 43 Cadangan 75 Penghargaan 16 Jabatan Perkhidmatan Awam 036

KAJIAN KEPUASAN PELANGGAN LUARAN JPA Kajian Kepuasan Pelanggan Luaran JPA dilaksanakan untuk mendapatkan pandangan dan maklum balas berkaitan perkhidmatan yang disediakan oleh JPA bagi menilai tahap kecekapan pengurusan perkhidmatan di samping menambahbaik kualiti perkhidmatan serta memperkasakan Perkhidmatan Awam pada tahap terbaik. Graf : Statistik Kepuasan Pelanggan Luaran JPA Mengikut Tahun PROGRAM HARI BERTEMU PELANGGAN SECARA MAYA (e-Pelanggan) Program Hari Bertemu Pelanggan Secara Maya (e-Pelanggan) merupakan salah satu inisiatif JPA dalam menambah baik penyampaian perkhidmatan menerusi komunikasi dua hala antara pelanggan bersama pegawai-pegawai JPA dengan memberi ruang kepada pelanggan untuk berkongsi pendapat, cadangan mahupun pertanyaan. Bagi tahun 2023, sebanyak enam (6) sesi e-Pelanggan telah dilaksanakan dengan pencapaian tahunan adalah seperti berikut: 97.80% 2023 92.20% 2022 91.33% 2021 Graf : Statistik e-Pelanggan bagi Tahun 2023 Februari Mac Mei Julai September November 248 254 165 164 101 124 70,734 jumlah kunjungan Website e-pelanggan 1,056 jumlah sesi sembang TOPIK TERTINGGI BAHAGIAN PERKHIDMATAN BAHAGIAN PENCEN BAHAGIAN GAJI DAN ELAUN BAHAGIAN PEMBANGUNAN MODAL INSAN Pertukaran Pencen dan Persaraan Cuti Biasiswa/ Penajaan Naik Pangkat GCR Elaun 224 88 115 50 103 103 92 Laporan Tahunan 2023 037

Jabatan Perkhidmatan Awam 038

PENCAPAIAN UTAMA JPA TAHUN 2023 Laporan Tahunan 2023 039

INFOGRAFIK UKK,JPA JANUARI 2024 Dengan kerjasama : Kementerian Pendidikan Tinggi dan Universiti Kebangsaan Malaysia 1/3 KEPADA PEGAWAI AWAM Jabatan Perkhidmatan Awam 040

INFOGRAFIK UKK,JPA JANUARI 2024 2/3 Pegawai Awam Gred 56 dan ke bawah Pegawai Awam Laporan Tahunan 2023 041

INFOGRAFIK UKK,JPA JANUARI 2024 3/3 Jabatan Perkhidmatan Awam 042

Laporan Tahunan 2023 043

Jabatan Perkhidmatan Awam 044

KAJIAN SISTEM SARAAN PERKHIDMATAN AWAM (SSPA) Laporan Tahunan 2023 045

Setelah hampir 21 tahun anggota Perkhidmatan Awam mengguna pakai Sistem Saraan Malaysia (SSM), Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Pembaharuan Perkhidmatan Awam (JKK-PPA) Bilangan 2 Tahun 2023 yang dipengerusikan oleh YAB Perdana Menteri pada 7 Ogos 2023 telah bersetuju agar semakan sistem saraan dilaksanakan menerusi Kajian SSPA. Kajian SSPA ini dilaksanakan bagi menangani cabaran-cabaran semasa yang dihadapi oleh Perkhidmatan Awam melibatkan; i. Pendapatan boleh guna Pegawai Awam tidak seiring dengan peningkatan produktiviti dan kos sara hidup semasa; ii. Keperluan pembangunan kepimpinan digital; iii. Bebanan tanggungan fiskal Kerajaan bagi pembayaran emolumen dan faedah persaraan Pegawai Awam; dan iv. Pembudayaan nilai dan integriti Pegawai Awam. Prinsip SSPA telah dibentuk dengan mengambil kira perkaitan antara pembentukan modal insan dan aspirasi nasional. Tiga (3) elemen utama prinsip SSPA adalah Dinamik, Nilai dan Adil (DNA), yang merangkumi elemen organisasi dan Pegawai Awam. KAJIAN SISTEM SARAAN PERKHIDMATAN AWAM (SSPA) Rajah: Prinsip SSPA D N A Dinamik Struktur dan Skim perkhidmatan serta modal insan sektor awam yang tangkas dan sedia masa hadapan. Nilai Penerapan nilai dan amalan murni Pegawai Awam ke arah peningkatan kualiti penyampaian perkhidmatan berorientasikan rakyat. Adil Kesaksamaan dan kesamarataan dalam penetapan dasar sumber manusia merangkumi fasa sebelum, semasa dan pasca perkhidmatan. PENGENALAN Jabatan Perkhidmatan Awam 046

Keberhasilan Utama SSPA Dua (2) keberhasilan utama yang disasarkan dalam SSPA berkisar kepada pembangunan dan peningkatan produktiviti Perkhidmatan Awam. Keberhasilan utama yang pertama adalah untuk memantapkan kesejahteraan dan produktiviti kerja Pegawai Awam. Manakala keberhasilan utama kedua adalah bagi memastikan penyampaian perkhidmatan yang cekap dengan mengoptimumkan sumber yang ada seperti tenaga kerja, teknologi, dan kewangan dengan cara yang paling efektif dan efisien. Objektif SSPA Memantapkan kesejahteraan dan produktiviti kerja Pegawai Awam Memastikan penyampaian perkhidmatan yang cekap dengan mengoptimumkan sumber OBJEKTIF Meningkatkan kecekapan agensi/ Pegawai Awam 01 Mengoptimumkan kos pengurusan 02 Menggalakkan produktiviti Pegawai Awam 03 Meningkatkan kesejahteraan Pegawai Awam 04 Laporan Tahunan 2023 047

Tadbir Urus Kajian SSPA Tadbir urus kajian ini dipandu oleh tiga (3) peringkat jawatankuasa yang telah dibentuk bersamasama dengan tanggungjawab khusus ke arah mencapai objektif kajian yang ditetapkan. Jawatankuasa tersebut terdiri daripada; Jawatankuasa Induk Kajian SSPA(JIKSPA) Jawatankuasa Teknikal Kajian SSPA (JTKSPA) Jawatankuasa Kerja SSPA (JKKSPA) 01 02 03 Strategi Pelaksanaan SSPA Cabaran STRATEGI PELAKSANAAN Pendapatan boleh guna Pegawai Awam tidak seiring dengan kos sara hidup semasa Meningkatkan pendapatan boleh guna Pegawai Awam Bebanan tanggungan fiskal Kerajaan bagi pembayaran emolumen dan faedah persaraan Pegawai Awam Mengurangkan tanggungan fiskal Kerajaan bagi pembayaran faedah persaraan Keperluan pembangunan kepimpinan digital Meningkatkan produktiviti Pegawai Awam melalui pembudayaan nilai dan adaptasi teknologi pendigitalan Keperluan pembudayaan nilai dan integriti Pegawai Awam Jabatan Perkhidmatan Awam 048

Sesi Libat Urus Sebanyak enam (6) sesi libat urus melibatkan kelompok perkhidmatan Kementerian dan agensi serta 13 sesi libat urus di peringkat negeri telah berjaya dilaksanakan. Secara keseluruhannya, seramai 13,659 Pegawai Awam telah menghadiri sesi-sesi berkenaan. Sesi libat urus (SLU) adalah seperti gambar SLU berikut: a) Sesi Libat Urus Kelompok Perkhidmatan STATUS PELAKSANAAN KAJIAN SSPA PERJUMPAAN YAB PERDANA MENTERI BERSAMA CUEPACS SESI LIBAT URUS KLUSTER PERKHIDMATAN KESELAMATAN SESI LIBAT URUS KLUSTER PERKHIDMATAN SAINS & TEKNOLOGI SESI LIBAT URUS KLUSTER PERKHIDMATAN KESIHATAN 01 03 02 04 Tarikh: 18 Julai 2023 Tarikh: 30 Julai 2023 Tarikh: 29 Julai 2023 Tarikh: 31 Julai 2023 Tempat: Jabatan Perdana Menteri Tempat: Kementerian Dalam Negeri Tempat: Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi Tempat: Kementerian Kesihatan Malaysia Laporan Tahunan 2023 049

SESI LIBAT URUS KLUSTER PERKHIDMATAN PENGURUSAN SESI LIBAT URUS KLUSTER PERKHIDMATAN TEKNIKAL SESI LIBAT URUS KAJIAN SISTEM SARAAN PERKHIDMATAN AWAM BERSAMA-SAMA PEGAWAI AWAM NEGERI TERENGGANU SESI LIBAT URUS KLUSTER PERKHIDMATAN PENDIDIKAN SESI LIBAT URUS YBHG. DATO' SERI DR. ZULKAPLI BIN MOHAMED, KPPA BERSAMA-SAMA PEGAWAI AWAM NEGERI PULAU PINANG 05 07 02 06 01 Tarikh: 1 Ogos 2023 Tarikh: 2 Ogos 2023 Tarikh: 5 September 2023 Tarikh: 1 Ogos 2023 Tarikh: 18 Ogos 2023 Tempat: Kementerian Ekonomi Tempat: Kementerian Kerja Raya Tempat: Terengganu Tempat: Kementerian Pendidikan Malaysia Tempat: Pulau Pinang b) Sesi Libat Urus Peringkat Negeri Jabatan Perkhidmatan Awam 050

SESI LIBAT URUS KAJIAN SISTEM SARAAN PERKHIDMATAN AWAM BERSAMA-SAMA PEGAWAI AWAM NEGERI PAHANG SESI LIBAT URUS KAJIAN SISTEM SARAAN PERKHIDMATAN AWAM BERSAMA-SAMA PEGAWAI AWAM NEGERI SELANGOR SESI LIBAT URUS KAJIAN SISTEM SARAAN PERKHIDMATAN AWAM DI NEGERI KEDAH SESI LIBAT URUS KAJIAN SISTEM SARAAN PERKHIDMATAN AWAM BERSAMA-SAMA PEGAWAI AWAM NEGERI SEMBILAN SESI LIBAT URUS KAJIAN SISTEM SARAAN PERKHIDMATAN AWAM BERSAMA-SAMA PEGAWAI AWAM NEGERI PERLIS SESI LIBAT URUS KAJIAN SISTEM SARAAN PERKHIDMATAN AWAM BERSAMA-SAMA PEGAWAI AWAM NEGERI PERAK 06 08 04 03 07 05 Tarikh: 20 September 2023 Tarikh: 26 September 2023 Tarikh: 13 September 2023 Tarikh: 8 September 2023 Tarikh: 22 September 2023 Tarikh: 15 September 2023 Tempat: Pahang Tempat: Selangor Tempat: Kedah Tempat: Negeri Sembilan Tempat: Perlis Tempat: Perak Laporan Tahunan 2023 051

SESI LIBAT URUS KAJIAN SISTEM SARAAN PERKHIDMATAN AWAM BERSAMA PEGAWAI AWAM DI NEGERI SABAH SESI LIBAT URUS KAJIAN SISTEM SARAAN PERKHIDMATAN AWAM BERSAMA PEGAWAI AWAM DI NEGERI SARAWAK SESI LIBAT URUS KAJIAN SISTEM SARAAN PERKHIDMATAN AWAM BERSAMA PEGAWAI AWAM DI NEGERI JOHOR SESI LIBAT URUS KAJIAN SISTEM SARAAN PERKHIDMATAN AWAM BERSAMA-SAMA PEGAWAI AWAM NEGERI KELANTAN 12 23 11 10 Tarikh: 2 November 2023 Tarikh: 10 November 2023 Tarikh: 1 November 2023 Tarikh: 10 Oktober 2023 Tempat: Sabah Tempat: Sarawak Tempat: Johor Tempat: Kelantan SESI LIBAT URUS KAJIAN SISTEM SARAAN PERKHIDMATAN AWAM BERSAMA-SAMA PEGAWAI AWAM NEGERI MELAKA 09 Tarikh: 27 September 2023 Tempat: Melaka Jabatan Perkhidmatan Awam 052

Rajah: Perincian Sesi Libat Urus Kajian SSPA Peringkat Kelompok Perincian Sesi Libat Urus adalah seperti Rajah-Rajah di bawah. Rajah: Perincian Sesi Libat Urus Kajian SSPA Peringkat Negeri Bagi Tahun 2023 TEKNIKAL KLUSTER KETUA KLUSTER TARIKH BILANGAN PESERTA PENDIDIKAN PENGURUSAN KESIHATAN KESELAMATAN SAINS & TEKNOLOGI A, AB, AL, AT, H, J, JA DG, DH, DM, DS, DU, DUF, DUG, DV B, E, L, LA, LS, M, N, NT, S, W, WA, WK U, UD, UF, S (Peg. Psikologi/ Pen. Peg. Psikologi) KA, KB, KP, P, T, Y, YA, YP, ZA C, F, FA, FT, G, GV, Q Ketua Setiausaha Kementerian Kerja Raya 650 3,666 176 456 660 433 Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan Malaysia Ketua Setiausaha Kementerian Ekonomi Ketua Setiausaha Kementerian Kesihatan Malaysia Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri Ketua Setiausaha Kementerian Sains, Teknologi & Inovasi 2 Ogos 2023 (Rabu) 1 Ogos 2023 (Selasa) 1 Ogos 2023 (Selasa) 31 Julai 2023 (Isnin) 30 Julai 2023 (Ahad) 29 Julai 2023 (Sabtu) JUMLAH KESELURUHAN PESERTA 6,041 orang JUMLAH KESELURUHAN PESERTA 9,532 orang 18 Ogos 2 November 10 November 5 September 1 November 8 September 10 Oktober 12 September 27 September 14 September 26 September 20 September 22 September Pulau Pinang 557 orang Sabah 528 orang Sarawak 880 orang Terengganu 1,012 orang Johor 506 orang Negeri Sembilan 737 orang Kelantan 412 orang Kedah 551 orang Melaka 269 orang Perak 1,187 orang Selangor 1,228 orang Pahang 1,118 orang Perlis 547 orang Laporan Tahunan 2023 053

Portal SSPA Portal Kajian SSPA (https://semakansaraan.jpa. gov.my) telah dibangunkan bagi membolehkan Pegawai Awam mengemukakan cadangan pembaharuan dan penambahbaikan berkaitan sistem saraan sedia ada. Sehingga 31 Disember 2023, sejumlah 45,140 responden yang melibatkan semua 229 skim perkhidmatan telah mengemukakan 118,390 cadangan menerusi portal Kajian SSPA. Lawatan Penandaarasan Sesi penandaarasan pertama telah diadakan di Brunei Darussalam pada 8 hingga 11 November 2023. Manakala Sesi penandaarasan kedua telah diadakan di negara Australia pada 26 November hingga 6 Disember 2023. 45,140 jumlah responden 118,390 jumlah cadangan 229 jumlah skim perkhidmatan Jabatan Perkhidmatan Awam 054

Laporan Tahunan 2023 055

Jabatan Perkhidmatan Awam 056

PENCAPAIAN BAHAGIAN & UNIT Laporan Tahunan 2023 057

YBhg. Tan Sri Dato’ Seri Mohd Zuki bin Ali, Ketua Setiausaha Negara telah menyampaikan ucaptama pada Forum The G.R.E.A.T Civil Service dan seterusnya melancarkan Buku G.R.E.A.T serta Modul Latihan Konsep G.R.E.A.T pada 20 Jun 2023 di Auditorium INTAN, Bukit Kiara Kuala Lumpur. Buku yang telah dihasilkan ini membawakan latar belakang cetusan idea The G.R.E.A.T Civil Service oleh YBhg. Ketua Setiausaha Negara dan hubungkaitnya dengan Gagasan Malaysia MADANI. Lima nilai utama dalam konsep G.R.E.A.T dijelaskan dengan lebih terperinci, di samping perbincangan berkaitan cabaran Perkhidmatan Awam masa hadapan. Modul kursus yang dihasilkan pula bertujuan menyematkan hasrat, falsafah dan aspirasi The G.R.E.A.T Civil Service dalam kalangan Pegawai Awam, yang diharapkan dapat mencorakkan budaya kerja yang unggul dalam pelaksanaan tugas di organisasi masing-masing. Pada majlis ini juga, Forum The G.R.E.A.T Civil Service telah dilangsungkan sebagai medan perkongsian pengetahuan dan pengalaman oleh Pegawai Awam dalam menghayati dan melaksanakan aspirasi G.R.E.A.T sebagai hala tuju penyampaian perkhidmatan oleh sektor awam dalam menjayakan agenda Malaysia MADANI. INSTITUT TADBIRAN AWAM NEGARA (INTAN) FORUM THE G.R.E.A.T CIVIL SERVICE: CABARAN DAN ASPIRASI BAHARU PERKHIDMATAN AWAM Seramai empat (4) orang panel pembentang telah mengambil bahagian dalam forum iaitu YBhg. Datuk Dr. Mohd Zabri Yusoff, Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan dan Pembangunan), Kementerian Pendidikan Tinggi; YBhg. Dato’ Rumaizi bin Baharin@Md Daud, Datuk Bandar, Majlis Bandaraya Ipoh; YBrs. Dr. Mazrina binti Mohamed Ibramsah, Timbalan Ketua Pengarah, Perbadanan Produktiviti Malaysia dan YBhg. Datuk Dr. Haniff bin Zainal Abidin, Setiausaha Sulit Kanan, Ketua Setiausaha Negara. Ahli panel telah mengupas kepentingan lima (5) elemen G.R.E.A.T iaitu Governance, Responsible, Empathy, Accountable & Tenacity of Purpose dalam pelaksanaan tugas melalui pengalaman mereka dalam menguruskan organisasi masing-masing. Forum ini memberi pendedahan mengenai kepentingan elemen The G.R.E.A.T Civil Service kepada Pegawai Awam di samping memberi kefahaman mengenai pengaplikasian konsep G.R.E.A.T menerusi pelaksanaan inisiatifinisiatif baharu dalam amalan pekerjaan seharian dan bagi melonjakkan imej dan tahap perkhidmatan. Forum The G.R.E.A.T Civil Service ini telah mendapat sambutan menggalakkan apabila mencatat penyertaan seramai 450 orang Pegawai Awam daripada pelbagai agensi Kerajaan di seluruh Malaysia. Hadir sama dalam majlis berkenaan ialah YBhg. Dato’ Seri Dr. Zulkapli bin Mohamed, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam dan YBhg. Datuk Dr. Alauddin bin Sidal, Pengarah INTAN. 01 Jabatan Perkhidmatan Awam 058

Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) dan Teamcoach International (TCI) telah bekerjasama menganjurkan International Coaching Conference Kuala Lumpur (ICCKL 2023), pada 9 dan 10 Mei 2023 di Hotel Berjaya Times Square, Kuala Lumpur. Perasmian dan ucaptama ICCKL 2023 telah disempurnakan oleh YBhg. Datuk Dr. Alauddin bin Sidal, Pengarah INTAN. Persidangan ICCKL 2023 mendapat sambutan menggalakkan apabila mencatat penyertaan penuh iaitu seramai 150 orang peserta daripada sektor swasta dan sektor awam. ICCKL 2023 ialah inisiatif bersama awam dan swasta yang bertujuan untuk meluaskan budaya coaching di Malaysia, dan menggalakkan pertukaran idea dan bakat di kalangan pengamal coaching daripada kedua-dua sektor. Persidangan ini adalah selaras dengan agenda nasional iaitu Malaysia MADANI yang menekankan aspek keterangkuman. Persidangan ini menampilkan penyertaan pelbagai lapisan jurulatih termasuk daripada segmen masyarakat Orang Kelainan Upaya (OKU) sebagai peserta dan pembentang. Seramai 10 orang pembentang yang mengambil bahagian dalam pembentangan kertas kerja antaranya YBhg. Tan Sri Dr. Sharifah Zarah Syed Ahmad, mantan Ketua Setiausaha Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Puan Siti Farina Sheikh Mohamed, Pakar Pembangunan Bakat di bawah Pusat INTERNATIONAL COACHING CONFERENCE KUALA LUMPUR (ICCKL 2023): COACHING BEYOND PERFORMANCE Kepimpinan Petronas, YBhg. Brigedier Jeneral (Bersara) Dato’ Pahlawan Mohd Tairobi bin Abdul Razak, Dr. Zainal Ariffin Ahmad, Felo Akademi Sains Malaysia, Puan Punitha Veni Muthusamy, Felo Penyelidik Kanan INTAN dan ramai lagi. Dengan penyertaan daripada tujuh buah negara, iaitu India, Sri Lanka, Singapura, Myanmar, Vietnam, Bangladesh dan Indonesia, ICCKL 2023 mempamerkan minat dan potensi coaching yang semakin mendapat tempat di rantau ini. Sebagai Pusat Kecemerlangan Coaching dalam sektor awam, INTAN bukan sahaja berperanan untuk mewujudkan kesedaran tetapi juga untuk memupuk budaya coaching dalam kalangan Pegawai Awam yang menyokong aspirasi The G.R.E.A.T Civil Service. Antara sorotan ICCKL 2023 termasuklah ucaptama, perbincangan panel, bengkel interaktif dan peluang rangkaian, yang menampilkan pakar coaching dan pengamal terkenal dari seluruh dunia. Persidangan ini merangkumi pelbagai aspek coaching, antaranya termasuk leadership coaching, organisational coaching, life coaching, dan coaching for personal and professional development. Dalam persidangan ini, peserta telah berpeluang mempelajari kemahiran dan strategi yang penting untuk meningkatkan pencapaian peribadi dan organisasi. 02 Laporan Tahunan 2023 059

KOLOKIUM PENYELIDIKAN INTAN 2023 YBhg. Dato’ Seri Dr. Zulkapli Mohamed, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam hari ini telah menyampaikan ucaptama seterusnya merasmikan Kolokium Penyelidikan INTAN 2023 di Auditorium INTAN Bukit Kiara. Kolokium Penyelidikan INTAN (KPI) 2023 yang diadakan mulai 13 hingga 14 September 2023 merupakan pembentangan kajian oleh Pegawai Awam di bawah tajaan Hadiah Latihan Persekutuan (HLP) sama ada bagi pengajian Ph.D mahupun Sarjana. Penganjuran kolokium tahun ini mengangkat tema "Penyelidikan Wahana Menuju Masa Hadapan yang MADANI", iaitu menggambarkan penyelidikan mampu menjadi saluran dan sumbangan substantif kepada pembangunan dan pelaksanaan tadbir urus serta dasar awam yang bertujuan untuk mencapai pembangunan mampan, keharmonian sosial serta kesejahteraan rakyat. Kolokium kali ini mendiskusikan 31 hasil kajian di peringkat Ph.D dan Sarjana dengan merentasi lima sub-bidang iaitu Tadbir Urus & Dasar Awam, Kepimpinan, Keselamatan, Pengurusan (Kewangan, IT & Teknologi, Sains Sosial & Pembangunan Sumber Manusia) dan Ekonomi & Pembangunan Lestari. Selain itu, Forum Kolokium Penyelidikan juga telah berlangsung pada hari ini di mana tiga agensi penyelidikan iaitu Khazanah Research Institute, Merdeka Centre for Opinion Research dan Jabatan Perangkaan Malaysia (ILSM/ DOSM) telah berkongsi mengenai tatacara penyelidikan serta hasil-hasil penyelidikan yang telah dijalankan oleh agensi-agensi berkenaan. Turut diadakan Pertandingan Poster Penyelidikan yang dibuka penyertaan kepada Pegawai Awam, serta mahasiswa institusi pengajian tinggi awam dan swasta. Sebanyak 17 poster penyelidikan telah dipertandingkan. Reruai-reruai pameran daripada beberapa Agensi Kerajaan serta institusi pengajian tinggi awam dan swasta turut disediakan bagi kunjungan peserta kolokium. Ini termasuklah jualan buku dan jurnal. KPI 2023 diharap memberi nilai tambah dari segi peningkatan kecekapan dan prestasi kerja menerusi aplikasi cadangan-cadangan penyelidikan dan pembudayaan penyelidikan dalam menyumbang kepada proses pembuatan keputusan, penyelesaian masalah dan penambahbaikan inisiatif-inisiatif. "Penyelidikan Wahana Menuju Masa Hadapan yang MADANI" 03 Jabatan Perkhidmatan Awam 060

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy