Laporan Tahunan Jabatan Perkhidmatan Awam 2021

Dapatan dan Cadangan Kajian Kajian menunjukkan bahawa penggunaan media sosial amatlah memberi kesan kepada peningkatan mutu perkhidmatan kerja. Sehubungan itu, pihak pengurusan Kerajaan Tempatan secara khusus dan Perkhidmatan Awam secara amnya perlu memberi lebih ruang dan peluang serta menyediakan platform-platform yang sesuai kepada petugas supaya sistem penyampaian perkhidmatan kepada rakyat akan lebih berkesan lagi. Pihak kerajaan juga bolehlah mempertimbangkan untuk menjadikan media sosial sebagai salah satu platform rasmi untuk tujuan penyampaian maklumat atau arahan tanpa memerlukan lampiran surat atau emel seperti sebelum ini. Selain itu, agensi-agensi kerajaan yang lain disarankan untuk menyediakan atau memguar-uarkan lagi tata cara atau etika penggunaan media sosial sewaktu di pejabat bagi tujuan rujukan dan panduan penjawat awam di agensi tempat masing-masing bertugas sepertimana yang dilakukan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia yang mengeluarkan tata etika penggunaan media sosial bagi warga KKM. Findings and Recommendations The study showed that using social media significantly enhanced the quality of services. Accordingly, the management of Local Governments, in particular, and the Public Service, in general, need to provide more space, opportunities, and appropriate platforms to the staff so that a more effective service delivery system can be provided to the people. The government should also consider adopting social media as one of the official platforms to deliver information or instructions without attaching letters or emails as it did previously. In addition, other government agencies are advised to prepare a reference and guide to publicise further the procedures or ethics of using social media at the workplace as for civil servants in their respective agencies. For example, the Ministry of Health Malaysia has issued a code of ethics on using social media for its staff. Jabatan Responden Respondent Department (132)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy