Laporan Tahunan Jabatan Perkhidmatan Awam 2020

PERSIDANGAN PSIKOLOGI PERKHIDMATAN AWAM KE –24 24TH PUBLIC SERVICE PSYCHOLOGY CONFERENCE Bahagian Pengurusan Psikologi telah mengadakan Persidangan Psikologi Perkhidmatan Awam ke-24 pada 5, 9 dan 11 November 2020 dengan tema Norma Baharu Perkhidmatan Psikologi – Intervensi Digital. Persidangan ini telah dirasmikan oleh Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (KPPA) pada 5 November 2021. Tema persidangan kali ini memberi fokus kepada pengurusan perubahan dan penyesuaian individu dari aspek kognitif, tingkah laku, emosi serta spiritual. Persidangan kali ini turut memberi tumpuan kepada pengukuhan kemahiran individu dari aspek keseimbangan emosi, kefungsiaan diri dan sosial, kepuasan kualiti hidup serta kesejahteraan pekerjaan dalam membentuk penjawat awam yang sejahtera, berintegriti dan berprestasi tinggi. INDEKS KESEJAHTERAAN PSIKOLOGI MALAYSIA (IKPM) PERINGKAT PERKHIDMATAN AWAM 2020 MALAYSIAN PSYCHOLOGICAL WELL-BEING INDEX (IKPM) PUBLIC SERVICE LEVEL 2020 Pelaksanaan Indeks Kesejahteraan Psikologi (IKPM) Tahun 2020 untuk peringkat perkhidmatan awam melibatkan 218,397 orang responden daripada 27 Kementerian / jabatan / agensi serta 13 Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri. Skor keseluruhan yang diperoleh ialah 7.43. The implementation of the Psychological Well-Being Index (IKPM) Year 2020 for the public service involved 218,397 respondents from 27 Ministries / departments / agencies and 13 State Secretary’s Offices. The overall score obtained is 7.43. The Psychology Management Division held the 24th Public Service Psychology Conference on 5th, 9th and 11th November 2020 with the New Norms of Psychological Services-Digital Intervention theme. The conference was officiated by the Director General of Public Service (DGPS) on 5th November 2021. The theme of this conference focused on change management and individual adjustment from cognitive, behavioural, emotional and spiritual aspects. This conference also highlighted strengthening individual skills in emotional balance, personal and social functioning, quality of life satisfaction and job well- being in forming prosperous, integrity and high-performing public employees. Penilaian terhadap emosi, perasaan dan mood positif, elok dan menyenangkan misalnya gembira, ceria dan senang hati (Diener et al., 2018). Penilaian terhadap emosi, perasaan dan mood yang negatif, tidak elok dan tidak menyenangkan misalnya murung, sedih, dan bimbang (Diener et al., 2018). Penilaian kognitif seseorang terhadap kualiti kehidupannya secara global (global judgements) berdasarkan kriteria atau faktor yang dianggap relevan oleh individu tersebut (Diener et al., 2018) Penilaian terhadap kefungsian dan reaksi individu dalam konteks sosial (Sharpiro & keyes, 2008) yang digambarkan melalui sumbangan sosial, penglibatan dalam komuniti, positif terhadap perkembangan masyarakat, berpandangan baik terhadap orang lain dan boleh memahami apa yang berlaku dalam masyarakat (keyes, 1998). Penilaian terhadap kefungsian psikologi (keyes,2007: Jayawickreme et al.. 2012), yang digambarkan melalui penerimaan kendiri berupaya mengurus tanggungjawab harian, mempunyai perhubungan yang positif, ada peningkatan diri, autonom dan memiliki makna dan tujuan hidup (Ryff. 1989). EMOSI POSITIF 5 DOMAIN INDEKS KESEJAHTERAAN PSIKOLOGI EMOSI NEGATIF KEPUASAN HIDUP KESEJAHTERAAN SOSIAL KEFUNGSIAN PSIKOLOGI 97 JPA@ 2020 LAPORAN TAHUNAN 2020 ANNUAL REPORT

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy