Laporan Tahunan Jabatan Perkhidmatan Awam 2020

“Perkhidmatan awam merupakan jentera yang menggerakkan proses merangka, mengolah dan merealisasikan dasar-dasar negara seterusnya menjadi tunjang utama kepada kejayaan negara demi kesejahteraan rakyat.” “The public service is the machinery that drives the process of planning, processing, and realising the national policies which will become the main factor for the success of this country for the sake of its people.” “Penjawat awam juga perlu berpegang kepada lima prinsip utama, iaitu kebersamaan, interaksi, dinamik, khidmat bakti dan pembudayaan integriti bagi memacu kecemerlangan perkhidmatan.” “The civil servant are bound to fivemain principles: togetherness, interaction, dynamic, services, and integrity culture to aim for service excellence.” “Kepercayaan untuk berkhidmat harus menjadi satu pegangan kepada perkhidmatan awam supaya amanah yang digalas dan cabaran yang ditempuhi dapat direalisasikan dengan ikhlas, berfikiran terbuka serta positif bertunjangkan kepada perkhidmatan kelas pertama dan pintar.” “The trust in providing services must be the pillar in the public service for the responsibilities and challenges will be experienced and hold with sincerity, open mind, and positive to achieve the first class and excellent service.” “Rancanglah kerja sebaiknya agar setiap proses kerja dapat dipermudah dan dipercepat. Saya menyeru supaya semua penjawat awam menjadi pemudah cara dalam urusan rakyat. Berikanlah perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat.” “Plan the task meticulously so that every process will be easier and faster. I urge all civil servants to be fasilitators in facilitating the people’s needs. Give your best service to the people.” TAN SRI DATO’ SERI MOHD ZUKI BIN ALI KETUA SETIAUSAHA NEGARA CHIEF SECRETARY TO THE GOVERNMENT BERNAMA - 15 Februari 2020 BERNAMA - 15th February 2020 PETIKAN UCAPAN KETUA SETIAUSAHA NEGARA SPEECH EXCERPT FROM THE CHIEF SECRETARY TO THE GOVERNMENT

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy