Laporan Tahunan Jabatan Perkhidmatan Awam 2020

KAJIAN DAN PENYELIDIKAN RESEARCH KAJIAN PENGUKURAN PRODUKTIVITI SEKTORAL PERKHIDMATAN AWAM RESEARCH OF MEASUREMENT OF PUBLIC SERVICE SECTORAL PRODUCTIVITY Kajian Pengukuran Produktiviti Sektoral Perkhidmatan Awam merupakan kajian yang dilaksanakan selama dua tahun bermula pada tahun 2019 dan tamat pada tahun 2020. Objektif kajian ini adalah untuk memantapkan kaedah pengukuran produktiviti dalam Perkhidmatan Awam ke arah membudayakan produktiviti. Kajian ini meliputi empat (4) inisiatif utama : i. Memantapkan metodologi pengukuran prestasi indeks produktiviti sektoral perkhidmatan awam; ii. Membangunkan kamus-kamus produktiviti; iii. Membangunkan Sistem Data Produktiviti Perkhidmatan Awam iv. Mengukur dan menganalisis total indeks produktiviti sektoral perkhidmatan awam yang merangkumi Fungsi Pendidikan, Fungsi Kesihatan, Fungsi Keselamatan dan Ketenteraman Awam dan Fungsi Perlindungan Sosial. Bagi tahun 2020, kajian telah dilaksanakan bagi melengkapkan pengukuran indeks produktiviti bagi fungsi kesihatan, fungsi perlindungan sosial dan fungsi keselamatan dan ketenteraman awam, pembangunan kamus produktiviti dan pembangunan Sistem Data Produktiviti Perkhidmatan Awam (SDPPA). Bengkel dan Seminar Produktiviti yang telah diadakan pada tahun 2020 adalah seperti berikut: i. Sesi Pemurnian Data Kajian Produktiviti Sektoral Perkhidmatan Awam 2020 pada 26 – 28 Februari 2020 bertempat di Hotel Dorsett, Putrajaya. Bilangan kehadiran peserta sepanjang tiga hari adalah 98 orang. ii. Seminar Produktiviti Perkhidmatan Awam 2020 pada 13 Oktober 2020 bertempat di Hotel Everly, Putrajaya. Seminar dilaksanakan secara hybrid dengan kehadiran 100 orang peserta secara fizikal dan 300 orang secara maya. Kajian Pengukuran Produktiviti Sektoral Perkhidmatan Awam telah menghasilkan empat inisiatif utama iaitu metodologi, kamus produktiviti, Sistem Data Produktiviti Perkhidmatan Awam dan total indeks produktiviti sektoral perkhidmatan awam. Metodologi pengukuran produktiviti bagi perkhidmatan awam telah ditambah baik dengan kerjasama pakar pengukuran produktiviti perkhidmatan awam dari United Kingdom. Institusi perkhidmatan awam disusun mengikut klasifikasi fungsi utama Kerajaan berdasarkan Clasification of the Function of Government (COFOG). Hasil penambahbaikan metodologi ini digunakan bagi mengukur produktiviti perkhidmatan awam Malaysia dengan lebih tepat. Kamus produktiviti bertujuan untuk dijadikan rujukan kepada penjawat awam, penyelidik, ahli akademik, pelajar dan masyarakat untuk memahami perkhidmatan-perkhidmatan yang disediakan setiap institusi Kerajaan. Kamus ini menunjukan The Public Service Sector Productivity Measurement Research is a research conducted for two years, starting in 2019 until 2020. The objective of this research was to strengthen the method of productivity measurement in the Public Service towards cultivating productivity. This research covers four (4) main initiatives: i. Strengthen themethodology formeasuring the performance of the public service sectoral productivity index; ii. Develop productivity dictionaries; iii. Develop a Public Service Productivity Data System iv. Measure and analyse the public service sector’s total productivity index, including the Education Function, Health Function, Public Safety and Order Function, and Social Protection Function. For 2020, the research was conducted to complete the productivity index measurements for health functions, social protection functions and public safety and order functions, productivity dictionary development and Public Service Productivity Data System (SDPPA) development. Productivity Workshops and Seminars that were held in 2020 are as follows: i. Data Refinement Session for the Public Service Sectoral Productivity Survey 2020 on 26th - 28th February 2020 at the Dorsett Hotel, Putrajaya. The total attendance of participants over the three days was 98 people. ii. Public Service Productivity Seminar 2020 on 13th October 2020 at the Everly Hotel, Putrajaya. The seminar was conducted in hybrid mode with the attendance of 100 participants physically and 300 people virtually. The Public Service Sector Productivity Measurement Research analysed four main initiatives: methodology, productivity dictionary, Public Service Productivity Data System, and public service sectoral total productivity index. The productivity measurement methodology for the public service was improved in collaboration with public service productivity measurement experts from the United Kingdom. Public service institutions are organized according to the classification of the main functions of the Government based on the Classification of the Function of Government (COFOG). The results of this methodology improvement are used to measure the productivity of the Malaysian Public Service accurately. The productivity dictionary aims to be a reference for the civil servants, researchers, academicians, students and the community to understand the services provided by each LAPORAN TAHUNAN 2020 ANNUAL REPORT 133 JPA@ 2020

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy