Sistem Pengurusan Prestasi Pegawai Perkhidmatan Awam Malaysia

 2 LATAR BELAKANG 2. Sistem Pengurusan Prestasi baharu yang dikenali sebagai MyPerformance diperkenalkan bagi memperkukuh pengurusan bakat dan penyampaian perkhidmatan awam. MyPerformance dibangunkan berasaskan aspek kompetensi dan nilai serta menitikberatkan lima (5) prinsip iaitu adil, objektif, telus, relevan dan kebolehasingan. 3. MyPerformance dibangunkan berdasarkan fungsi dan peranan jabatan serta keperluan semasa perkhidmatan awam merangkumi lima (5) elemen prestasi iaitu Penghasilan Kerja, Kompetensi Fungsian, Kompetensi Tingkah Laku, Nilai Sepunya dan Penglibatan dan Sumbangan. Setiap elemen prestasi akan dinilai secara sistematik dengan mengambil kira setiap peringkat penilaian bagi memastikan hasil penilaian yang lebih menyeluruh dan berkesan. Hasil penilaian akan digunakan untuk pelbagai urusan sumber manusia ke arah menggalakkan budaya kerja yang produktif dan organisasi berprestasi tinggi. PELAKSANAAN 4. Dasar baharu pengurusan prestasi perkhidmatan awam bagi pegawai Kumpulan Pengurusan dan Profesional dan Kumpulan Pelaksana diperjelaskan dalam Ceraian seperti yang berikut: KOD CERAIAN TEMA U.P.4.1 Pengurusan Prestasi Pegawai Perkhidmatan Awam Malaysia Ceraian U.P.4.1.1 Dasar Baharu Pengurusan Prestasi Pegawai Kumpulan Pengurusan dan Profesional Dan Kumpulan Pelaksana (MyPerformance)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy