Pengiktirafan
6 “Suruhanjaya” ertinya Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan, Suruhanjaya Pasukan Polis atau Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan, mengikut mana-mana yang berkenaan; “tapisan tatatertib” ertinya proses semakan rekod tatatertib oleh urus setia Panel Pembangunan Sumber Manusia yang mengesahkan pegawai tidak dikenakan hukuman tatatertib dalam tahun penilaian. DASAR 9. Dasar penganugerahan P.P.C. dan pemberian APC adalah seperti yang berikut: (i) bilangan penerima P.P.C. bagi satu-satu tahun penganugerahan ditentukan dan diputuskan oleh Jawatankuasa Induk P.P.C. di peringkat Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA); dan (ii) penetapan bilangan keseluruhan penerima APC bagi setiap jabatan tidak boleh melebihi lapan peratus (8%) daripada jumlah pegawai yang sedang berkhidmat pada 31 Disember tahun penilaian. Walau bagaimanapun, had maksimum ini tidak semestinya dipenuhi jika jumlah pegawai yang layak tidak mencukupi. Sekiranya pada tahun berkenaan tiada pegawai yang layak menerima APC, maka jabatan tidak perlu melaksanakan APC bagi tahun berkenaan. 10. P.P.C. yang telah dianugerahkan kepada pegawai boleh dibatalkan dan ditarik balik selaras dengan subperaturan 7(1) Peraturan-Peraturan Yang Menentukan Penganugerahan Pingat Perkhidmatan Cemerlang 2025 [P. W .46854] bagi keadaan seperti di Lampiran UP.5.1.1(A). PENGANUGERAHAN PINGAT PERKHIDMATAN CEMERLANG 11. P.P.C. merupakan pingat yang dianugerahkan kepada pegawai yang menunjukkan kecemerlangan luar biasa dalam tugas yang diamanahkan serta aktif dalam penglibatan dan sumbangan di luar tugas rasmi. Tujuan P.P.C. adalah seperti yang berikut: (i) memberi pengiktirafan kepada hasil sumbangan kreativiti dan inovasi pegawai yang memberi impak kepada perkhidmatan awam, negara dan masyarakat;
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy