Pelantikan

 1-2 PRAKATA Panduan ad hoc mengenai kaedah pengurusan personel agensi awam yang akan diswastakan yang digunapakai sekarang telah diterbitkan pada bulan Februari 1992 tetapi ia tidak pernah dikuatkuasa dan disebarkan secara rasmi melalui pekeliling atau surat pekeliling perkhidmatan. Untuk memastikan program penswastaan dapat dilaksanakan dengan lancar, teratur dan berkesan, maka penerbitan, penyebaran dan penguatkuasaan satu panduan yang komprehensif, khususnya mengenai aspek pengurusan personel, adalah perlu. Peluang ini juga dapat digunakan untuk memperbaiki dan mengemaskini beberapa peruntukan yang tidak lagi sesuai yang terdapat dalam panduan ad hoc yang dimaksudkan itu. Panduan ini antara lain menghuraikan segala aspek berkaitan dengan pengurusan personel agensi awam yang akan diswastakan selaras dengan keputusan dasar yang terkandung dalam Pelan lnduk Penswastaan, terbitan Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri, 1991. Selain daripada itu, Panduan ini juga menghimpunkan peruntukan tertentu yang terdapat dalam Akta Pencen, 1980 [Akta 227], Akta Pencen Pihak-Pihak Berkuasa Berkanun dan Tempatan, 1980 [Akta 239] dan undang-undang serta peraturan lain yang berkaitan. Senarai lengkap tajuk dokumen yang dimaksudkan seperti di Lampiran VI. Mana-mana pihak yang ingin mendapatkan maklumat lanjut berhubung dengan aspek personel untuk agensi awam yang akan diswastakan bolehlah berhubung dengan pegawai Jabatan Perkhidmatan Awam, khususnya di Bahagian Perkhidmatan, Bahagian Pencen, dan Bahagian Saraan. Terima kasih.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy