Pelantikan

 115 CERAIAN UP.1.3.7 PELAKSANAAN TAPISAN KESELAMATAN BAGI PEGAWAI YANG DILANTIK DALAM PERKHIDMATAN AWAM TUJUAN 1. Ceraian ini bertujuan memaklumkan pindaan pelaksanaan tapisan keselamatan bagi pegawai yang dilantik dalam perkhidmatan awam. LATAR BELAKANG 2. Pelaksanaan tapisan keselamatan bagi pegawai yang dilantik dalam perkhidmatan awam adalah berdasarkan surat edaran Jabatan Perkhidmatan Awam bil. JPA SULIT 376/Bhg.10/5 bertarikh 2 Mei 1979 yang berkuat kuasa mulai 1 Januari 1979. Berdasarkan surat edaran ini, pegawai dikehendaki menjalani tapisan keselamatan sebelum dilantik. Walau bagaimanapun bagi mempercepatkan urusan pelantikan ke perkhidmatan awam, Suruhanjaya boleh membuat tawaran pelantikan kepada calon terlebih dahulu tetapi pelantikan rasmi adalah tertakluk kepada keputusan tapisan keselamatan. 3. Berhubung perkara ini, Peraturan 46(e), Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2005 [P.U.(A) 176/2005] dan Peraturan 49(1), Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2012 [P.U.(A) 1/2012] menetapkan pegawai yang belum disahkan dalam perkhidmatan yang gagal tapisan keselamatan boleh ditamatkan perkhidmatannya. PELAKSANAAN Definisi 4. Dalam Ceraian ini: “pegawai” bermaksud pegawai yang dilantik ke perkhidmatan awam dalam jawatan Kumpulan Pengurusan dan Profesional dan Kumpulan Sokongan yang

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy