Hubungan Majikan - Pekerja

 5 PO.4.1.1 (c) mesyuarat jawatankuasa yang ditubuhkan oleh Majlis; dan (d) mesyuarat yang diarahkan atau dijemput oleh Kerajaan atau Jabatan di mana pegawai yang hadir mewakili kesatuan sekerja atau persatuan. 12. Cuti Tanpa Rekod akan diberikan kepada pekerja-pekerja Perkhidmatan Awam yang menghadiri Konvensyen dwi-tahunan dua (2) tahun sekali bagi pemilihan Pihak Pekerja MBK. 13. Dalam hal ini, kehadiran ke mana-mana mesyuarat berkaitan seperti di perenggan 11(a) hingga perenggan 11(d) dan Konvensyen dwi-tahunan tidak dianggap menjalankan tugas hakiki jawatan masing-masing. 14. Ahli-ahli Pihak Pekerja MBK yang dikehendaki hadir ke mesyuarat-mesyuarat sebagaimana di perenggan 11(a) hingga perenggan 11(d) boleh membuat tuntutan perjalanan dan dibayar elaun-elaun kerana bertugas rasmi berdasarkan peraturan-peraturan yang sedang berkuat kuasa bagi meringankan perbelanjaan menghadiri ke mesyuarat Majlis berkaitan. 15. Tuntutan bagi perenggan 11(a) hingga perenggan 11(c) boleh dibuat kepada JPA melalui Setiausaha Pihak Pekerja MBK. Manakala tuntutan bagi perenggan 11(d) boleh dibuat terus kepada jabatan masing-masing. 16. Ketiga-tiga Pejabat MBK Pihak Pekerja adalah dikekalkan bagi memudahkan Pihak Pekerja melaksanakan urusan berkaitan MBK masing-masing. Walau bagaimanapun, tugas-tugas keurusetiaan MBK dilaksanakan sepenuhnya oleh JPA seperti mana amalan sebelum ini. 17. Untuk memperkasakan MBK, Jawatankuasa Kerja yang dipengerusikan oleh Setiausaha Pihak Pegawai atau wakil diwujudkan bagi memilih kertas kerja untuk dibawa ke mesyuarat Majlis. 18. Pelaksanaan peminjaman/pertukaran sementara Pihak Pekerja di Pejabat Urus Setia MBK dimansuhkan dan digantikan dengan pelepasan khas hari bekerja sebanyak satu (1) hari sebulan kepada Pengerusi dan Setiausaha Pihak Pekerja bagi tujuan melaksanakan urusan berkaitan MBK. Walau bagaimanapun, pelepasan khas ini adalah tertakluk kepada kelulusan Ketua Jabatan.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy