Varia Ranah - Sorotan Ilmiah Perkhidmatan Awam

xxxviii Varia Ranah: Sorotan Ilmiah Perkhidmatan Awam • The Prime Minister’s speeches became something that the public is looking forward to and most of its contents are being extracted, became viral and even was made into song lyrics • The administrator of the page provided a two-way communication with the public where engagements in the form of public comments were replied by the administrator accordingly with informal language that is more inviting for the public • Public servants who are frontliners gained tremendous respect and love from social media users • Proper diction/ lexicons/ words are needed to imply such meaning in order to engage with the emotions of the public • Delegating power to public servants at all levels of the service as opinion leaders is necessary • The effort to establish a strategic communications response plan may be undertaken by the Public Service Department’s Corporate Communications Unit while the online training of public officers to create awareness and skills may be conducted using the Public Sector E-learning platform/ EPSA Rusdi bin Yahya Larangan Membuat Pernyataan Awam Oleh Penjawat Awam Dan Menerima Ucapan Tahniah/Terima Kasih Melalui Media ABSTRAK Secara umumnya, penjawat awam yang dilantik ke perkhidmatan awam Persekutuan, Negeri atau Badan Berkanun tertakluk kepada peraturan-peraturan yang berkuatkuasa dari semasa ke semasa. Salah satu peraturan yang penting dan perlu dipatuhi ialah berkaitan dengan larangan membuat pernyataan awam melalui medium seperti ucapan dan pernyataan bertulis dalam media kecuali dengan mendapat kebenaran bertulis daripada Menteri yang bertanggungjawab. Larangan ini dinyatakan secara jelas dalam Perkara 19, Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 [P.U.(A)395/1993]. Di samping itu, penjawat awam dilarang untuk menerima ucapan tahniah/terima kasih/takziah dan menyentuh diri penjawat awam yang mana ucapan-ucapan tadi disiarkan dalam akhbar dan media bercetak serta media massa lain. Larangan ini dikuatkuasakan melalui Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 3 Tahun 1998 (PP 3/1998). Justeru, kajian ini bertujuan untuk mengkaji sejauh mana peraturan yang berkuatkuasa masih relevan dalam konteks semasa. Apatah lagi maksud media tidak lagi terhad kepada media bercetak dan massa. Pada hari ini, kemunculan media sosial telah mendominasi corak perhubungan dan menjadi medium komunikasi yang utama selain media konvesional. Secara umum jabatan dan agensi kerajaan telah menjadikan media sosial sebagai medium menyampaikan maklumat kepada pelanggan mereka. Penjawat awam pula tidak terkecuali dalam hal ini menjadi

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy