Varia Ranah - Sorotan Ilmiah Perkhidmatan Awam

275 Varia Ranah: Sorotan Ilmiah Perkhidmatan Awam Kemahiran • Interpersonal skills (facilitation, empathy) • Psikologi dan kaunseling • Human behavioural analysis Technology • Urban warfare • Vrtual prison • Drone/unma techonology • Security by design • Cyber threat intrusion / detection and response • Secure software development • Vulnerability assessment • Cyber security knowledge • Computer assisted multilingual skills • Be analytical in data analysis (vi) Peningkatan ekspektasi pelanggan Jangkaan pelanggan merujuk kepada nilai atau manfaat yang dilihat pelanggan apabila membeli produk atau memanfaatkan perkhidmatan yang diterima daripada pembekal produk atau perkhidmatan. Jangkaan pelanggan ini amat penting kerana ia akan memberikan persepsi pelanggan terhadap kualiti produk atau perkhidmatan yang dibekalkan. Apabila tahap kualitinya diterima sebagai satu norma atau standard maka ia akan mempengaruhi pembuatan keputusan oleh pelanggan dan ia sukar untuk diubah. (mbaskool.com, 2017) Kebanyakan negara di dunia ini telah melaksanakan pembaharuan sektor awam bagi meningkatkan kualiti penyampaian perkhidmatan. Walaupun begitu, tahap pembaharuan yang dilaksanakan adalah berbeza-beza antara negara. Ini adalah kerana proses pembaharuan ini dipengaruhi oleh beberapa faktor penting seperti: ( Pricewaterhouse , 2007):

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy