Varia Ranah - Sorotan Ilmiah Perkhidmatan Awam

xxv Varia Ranah: Sorotan Ilmiah Perkhidmatan Awam officials of the Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik (PTD), the Pegawai Perkhidmatan Latihan dan Vokasional (PPLV) and the Pegawai Perkhidmatan Psikologi (PPPsi). This paper will review the hypothetical leadership succession strategies and any developed models in the Malaysian public sector, through various available literatures, guidelines and processes. POIN NYATA • Succession planning is the means by which an organization prepares for and replaces leaders, managers, executives and other key employees who leave their positions. Currently, there is no specific model in designing a successor to spearhead a ministry • Those deemed “not suitable” for the public service are placed in JPA, to be observed under the Penempatan Khas, or “Special Placement” where these personnel will spend the remainder of their time in JPA being in “cold storage”. This has led to a further shrink towards the talent pool from which JPA may draft up for the public service leadership succession process Mohd Khairuzaki bin Paiman Keseimbangan Kerjaya Dan Kehidupan (Work-Life Balance - WLB) Dalam Perkhidmatan Awam Malaysia: Realiti Atau Fantasi ABSTRAK Keseimbangan kerjaya dan kehidupan (3K) merupakan satu fenemona yang pasti dihadapi oleh mereka yang berkarier sama ada di sektor awam mahupun sektor swasta. Menyimbangi antara keduanya bukanlah satu usaha yang mudah lebih-lebih lagi tanggungjawab di tempat kerja dan juga di rumah menuntut pengorbanan yang besar dari segi masa, tenaga dan wang ringgit. Oleh itu, artikel ini ingin membincangkan adakah wujud 3K di sektor awam berdasarkan kemudahan-kemudahan yang diperkenalkan oleh Kerajaan melalui Perintah Am Bab C dan G sebelum dijelaskan lebih lanjut melalui Pekeliling Perkhidmatan, Surat Pekeliling Perkhidmatan dan Surat Edaran. Hasil kajian mendapati amalan 3K telah lama dipraktikkan di seluruh dunia dan mendapat sokongan dari pihak Kerajaan. Dalam konteks perkhidmatan awam Malaysia, pelbagai kemudahan turut diperkenalkan yang sebenarnya mendokong aspirasi 3K. Rujukan yang dibuat mendapati banyak kemudahan kepada penjawat awam memenuhi tuntutan keperluan yang menyeluruh meliputi pelbagai aspek, iaitu untuk diri pegawai, keperluan keluarga, urusan kesihatan, keperluan kerohanian dan tidak ketinggalan urusan kemasyarakatan serta aktiviti sukan. Diharap kajian ini dapat memberi gambaran ringkas kepada pengurus sumber manusia berkenaan kemudahan berkaitan 3K yang terdapat di sektor awam dan boleh dijadikan rujukan panduan oleh mereka yang berminat untuk mengetahuinya. Demi memastikan kemudahan- kemudahan 3K kekal relevan, Kerajaan perlu sentiasa mengkaji, menyemak dan menambah baik kemudahan yang disediakan agar

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy