Varia Ranah - Sorotan Ilmiah Perkhidmatan Awam

112 Varia Ranah: Sorotan Ilmiah Perkhidmatan Awam Prestasi Kerja Penjawat Awam: Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi, Cabaran Dan Cadangan Pengurusan Dr. Fatimah Hanum binti Mohamad Hajari, M54 ABSTRAK Prestasi kerja merupakan satu elemen penting dalam pengurusan sumber manusia bagi sesebuah organisasi. Bagi perkhidmatan awam prestasi kerja merupakan satu petunjuk kecemerlangan penyampaian perkhidmatan kepada rakyat keseluruhannya. Cabaran pengurusan prestasi telah lama menjadi isu yang dibincangkan di pelbagai forum termasuk di media massa. Pelbagai aduan diterima oleh Biro Pengaduan Awam dan juga dilaporkan oleh akhbar- akhbar tempatan antaranya penyampaian perkhidmatan yang lemah, pegawai yang tidak ramah, cuai serta kurang integriti. Kajian lalu telah melaporkan beberapa faktor yang boleh mempengaruhi prestasi kerja, antaranya; kawalan tingkah laku dan sikap, persekitaran kerja dan pertukaran sosial. Faktor-faktor ini boleh memberi kesan kepada peningkatan atau pengurangan prestasi kerja pekerja dalam sesebuah organisasi. Justeru, empat kaedah pengurusan prestasi telah dicadangkan bagi meningkatkan prestasi kerja dalam pekhidmatan awam iaitu; mewujudkan sistem pengurusan prestasi yang objektif dan terpandu, meningkatkan pemantauan dan penguatkuasaan, melaksanakan dasar pemisah ( exit policy ) yang lebih menyeluruh, dan melaksanakan program-program pembentukan tingkah laku positif dan latihan pekerjaan secara berterusan.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy