63 VARIA RANAH 2023 Kepentingan Sumber Organisasi Bagi Meningkatkan Kreativiti Perkhidmatan Awam di Malaysia Pengurusan sumber organisasi yang baik memerlukan kreativiti dalam memastikan tidak berlakunya ketirisan sumber. Kreativiti atau daya cipta merupakan salah satu rukun utama dalam konsep Malaysia MADANI. Perkhidmatan awam hendaklah memahami serta menghayati kepentingan kreativiti bagi menjayakan konsep Malaysia MADANI. Kejayaan konsep Malaysia MADANI bergantung kepada sejauh mana kreativiti diterapkan dalam penyampaian perkhidmatan kerajaan. Bagi mendepani pelbagai cabaran, pembudayaan kreativiti dalam perkhidmatan awam adalah penting bagi meningkatkan lagi kualiti penyampaian perkhidmatan kerajaan. Keperluan dan kehendak rakyat yang pelbagai dapat diterjemah melalui penerapan kreativiti dalam perkhidmatan awam. Dua (2) Sumber organisasi yang telah dikenal pasti dalam meningkatkan kreativiti dalam perkhidmatan awam terdiri daripada modal insan dan modal organisasi. Berdasarkan pemerhatian serta penelitian ringkas, kertas ini cuba untuk menghuraikan kepentingan modal insan dan modal organisasi dalam meningkatkan kreativiti dalam perkhidmatan awam. Bagi meningkatkan keupayaan modal insan dan modal organisasi, pelbagai faktor perlu diteliti seperti keupayaan kewangan, peraturan, dasar kerajaan dan sebagainya. Faktorfaktor ini memerlukan kajian yang lebih mendalam serta disokong dengan data yang lebih tepat. Oleh itu, modal insan dan modal organisasi perlu diberi perhatian serius dan diterokai dengan lebih mendalam oleh perkhidmatan awam. Kedua-dua modal tersebut adalah penting bagi meningkatkan lagi kreativiti dalam perkhidmatan awam ke arah menjayakan aspirasi kerajaan berdasarkan konsep Malaysia MADANI. RUJUKAN Anne Loewenberger, P., Newton, M. & Wick, K. (2014). Developing creative leadership in a public sector organization. International Journal of Public Sector Management, 27(3, 190-200 Awang, A.H., Haron, M., Zainuddin Rela, I. & Saad, S. (2020). Formation of civil servants' creativity through transformative leadership. Journal of Management Development, 39 (4), 499-515 Baer, M.(2012). Putting Creativity to Work: The Implementation of Creative Ideas in Organizations. AMJ, 55, 1102–1119 Bell, C. S. (1984) Human Capital Formation and the Decision Makers, Journal of Economic Issues, 18:2, 429-437 Berman, E. M. & Kim, C.G. (2010). Creativity Management in Public Organizations. Public Performance & Management Review, 33:4, 619-652 Bozbura, F. T. & Beskese, A. (2007). Prioritization of organizational capital measurement indicators using fuzzy AHP. Int. J. Approx., 124–147. Bruce, I. C., Bhagwan, C. & Mark J. G. (2012). Investment in organization capital. Journal of Financial Intermediation,Volume 21, Issue 2, 2012,Pages 268-286 Callens, C., Wynen, J., Boon, J., & Verhoest, K. (2022). Internal and external exploration for public service innovation–Measuring the impact of a climate for creativity and collaborative diversity on innovation. Public Policy and Administration. Chell, E. (1987). What are Organizations?. In: The Psychology of Behaviour in Organizations. London: Palgrave Macmillan
RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy