Varia Ranah - Penerapan Konsep Malaysia MADANI Dalam Perkhidmatan Awam 2023

61 VARIA RANAH 2023 Model Pengurusan Perubahan Inklusif Bagi Meningkatkan Kesejahteraan di Tempat Kerja Bagi Penjawat Awam Orang Kurang Upaya dalam Konteks Perkhidmatan Awam yang MADANI termasuk penyesuaian tempat kerja dan kemudahan aksesibiliti yang diperlukan oleh OKU. Sokongan yang sesuai juga perlu diberikan untuk memastikan kemajuan karier dan perkembangan profesional OKU dalam perkhidmatan awam. Dengan tumpuan yang sama pada pengambilan dan kesejahteraan penjawat awam OKU, SPA dan JPA dapat bekerjasama untuk membentuk persekitaran perkhidmatan awam yang inklusif, di mana OKU dapat menyumbang sepenuhnya serta mendapatkan manfaat daripada kerjaya yang bermakna. RUJUKAN Anwar, I. (2023). Membangun Negara Madani: Visi dan Kerangka Dasar Reformasi (2nd ed.). Institut Darul Ehsan. Australian Public Service Commission (2020, December 3). Australian public service disability employment strategy 2020–25. https://www.apsc.gov.au/publication/australian-public-servicedisability-employment-strategy-2020-25 Australian Public Service Commission (2022, September 27). Diversity and inclusion report 2022. https://www.apsc.gov.au/working-aps/diversity-and-inclusion/diversity-and-inclusion-report-2022 Canada Public Service Commission (2022). Accessibility in the public service. https://www.canada.ca/ en/government/publicservice/wellness-inclusion-diversity -public-service/diversity-inclusion-public -service/accessibility-public-service.html Caple L. (1995). Change management in the public sector. Health Manpower Management. 21(3): 348. Jabatan Perkhidmatan Awam (2023, Mac 30). Laporan pengisian penjawat awam mengikut kategori OKU. [Dokumen tidak diterbitkan]. Jabatan Perkhidmatan Awam. Jabatan Perkhidmatan Awam (n.d.). Dasar Satu Peratus Peluang Pekerjaan Dalam Perkhidmatan Awam Kepada Orang Kurang Upaya. Diakses pada 21 Mac 2023, daripada https:// docs.jpa.gov.my/docs/myppsm/PPSM/UP/Pelantikan/523/ Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (2016). Pelan Tindakan Orang Kurang Upaya (2016-2022). Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (2019). Laporan Interim Kajian Peluang Pekerjaan Orang Kurang Upaya (OKU) Di Malaysia. IIUM Entrepreneurship and Consultancies Sdn.Bhd., Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Kementerian Sumber Manusia (2018, November 18). Pelan Tindakan Memperkasakan Penempatan Pekerjaan Orang Kurang Upaya (OKU). Mahlangu, L.M. (2009). Disability Management in the public service: the case of the Gauteng Provincial Administration [Tesis]. Vaal North West University. Pejabat Perdana Menteri (n.d.). Pengenalan Malaysia MADANI. Malaysia MADANI. Diakses pada 13 April 2023, daripada https://malaysiamadani.gov.my/pengenalan/ Suresh, V. dan Dyaram, L. (2020), "Towards a confluence: disability inclusion and organizational change", Journal of Indian Business Research, 12(4),625-644. Tuan, L. T., Rowley, C., Khai, D. C., Qian, D., Masli, E., & Le, H. Q. (2021). Fostering well-being among public employees with disabilities: the roles of disability-inclusive human resource practices, job resources, and public service motivation. Review of Public Personnel Administration, 41 (3), 466–496. Undang-undang Malaysia. 2008. “Akta Orang Kurang Upaya 2008 (Akta 685).” Percetakan Nasional Malaysia Berhad. Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) (2022, June 22). Surat Arahan Ketua Pengarah MAMPU Bilangan 2 Tahun 2022 Panduan Pengurusan Perubahan Sektor Awam (CMsa). Repositori Dasar dan PKPA.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy