Varia Ranah - Penerapan Konsep Malaysia MADANI Dalam Perkhidmatan Awam 2023

59 VARIA RANAH 2023 Model Pengurusan Perubahan Inklusif Bagi Meningkatkan Kesejahteraan di Tempat Kerja Bagi Penjawat Awam Orang Kurang Upaya dalam Konteks Perkhidmatan Awam yang MADANI A. Cadangan Model Pengurusan Perubahan Inklusif Bagi Meningkatkan Kesejahteraan Di Tempat Kerja Bagi Penjawat Awam Orang Kurang Upaya Dalam Konteks Perkhidmatan Awam Yang Madani Tujuan model ini dibangunkan adalah untuk memudahkan pengintegrasian OKU yang berjaya dilantik sebagai penjawat awam dengan menyediakan model komprehensif untuk pengurusan perubahan. Model ini menggabungkan Model Perubahan 8 Langkah Kotter, Model 3 Peringkat Perubahan Kurt Lewin, Empat Fasa Pengurusan Strategik (PDCA) dan rangka kerja Pengurusan Perubahan oleh MAMPU untuk sektor awam. Dengan menggabungkan modelmodel ini, matlamatnya adalah untuk menyediakan pendekatan holistik untuk mengubah pengurusan yang boleh menyokong kesejahteraan OKU dalam perkhidmatan awam secara berkesan, dan akhirnya mewujudkan tenaga kerja yang lebih pelbagai dan inklusif. Adaptasi daripada Kotter’s 8-Step, Kurt Lewin’s 3-Stage, Four Phases of Strategic Management (PDCA) dan Model CMsa Langkah 1: Wujudkan semangat kesegeraan (create sense of urgency) Langkah pertama ini menekankan keperluan untuk mencipta sebab yang menarik untuk perubahan. Dalam langkah ini, peringkat unfreezing juga menerangkan bahawa perubahan diperlukan dan semua pihak perlu bersedia untuk perubahan. Proses perancangan dimulakan dengan menganalisis situasi di tempat kerja bagi memastikan OKU dapat menyesuaikan diri dengan segera di tempat kerja. Langkah 2: Membentuk gabungan yang kuat Langkah ini melibatkan pembinaan pasukan individu yang mempunyai pengaruh, kemahiran dan sumber untuk memimpin usaha perubahan. Panduan Pengurusan Perubahan sektor awam (CMsa) MAMPU juga menekankan keperluan untuk mewujudkan pasukan pengurusan perubahan. Bagi membina pasukan pengurusan perubahan, usaha ini memerlukan gabungan semua pihak di dalam organisasi yang boleh menjadi duta perubahan bagi memberi rasa kekitaan kepada OKU. Langkah 3: Mencipta visi untuk perubahan Langkah ini melibatkan pewujudan visi yang jelas dan menarik untuk keadaan masa depan yang diingini. Ia sejajar dengan model yang diperkenalkan Kotter yang menekankan keperluan untuk menyampaikan visi kepada semua pihak berkepentingan. Langkah ini juga sejajar dengan peringkat change oleh Lewin, yang melibatkan pembangunan rancangan untuk perubahan. Langkah 4: Menghebahkan visi Langkah ini melibatkan penyampaian visi untuk perubahan kepada semua pihak berkepentingan. Ia menekankan keperluan untuk komunikasi yang jelas, konsisten dan berterusan sepanjang proses perubahan.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy