Varia Ranah - Penerapan Konsep Malaysia MADANI Dalam Perkhidmatan Awam 2023

136 Penerapan Konsep MADANI dalam Perkhidmatan Awam Kementerian / Agensi / Negeri Jumlah aplikasi dalam Google Play Store Jumlah aplikasi yang mempunyai skor dan/atau komen Jumlah aplikasi yang dianalisis Jabatan Perkhidmatan Awam 4 2 1 Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 4 1 1 PLANMalaysia 2 1 1 Jabatan Perangkaan Malaysia 3 1 1 Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia 2 2 2 Polis DiRaja Malaysia 1 1 1 SUK Pahang 4 2 2 SUK Selangor 2 1 1 Majlis Bandaraya Iskandar Puteri 1 0 0 Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi 3 0 0 Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi 3 0 0 Jabatan Perdana Menteri 1 0 0 JAWI 1 0 0 USIM 1 0 0 SUK Pulau Pinang 1 0 0 NSCC 1 0 0 Agensi Pengurusan Bencana Negara 1 0 0 Kementerian Pengangkutan 1 0 0 Tidak diketahui 1 0 0 Biro Pengaduan Awam 1 0 0 SUK Kelantan 1 0 0 Unit Kerjasama Awam Swasta 1 1 0 Universiti Utara Malaysia 1 1 0 Agensi Anti-Dadah Kebangsaan 1 1 0 Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan 1 1 0 Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) 1 1 0 JUMLAH 143 86 43 Jadual 1: Aplikasi yang Dianalisis (sambungan) Bagi aplikasi yang mempunyai lebih daripada 10 komen, hanya 10 komen teratas yang muncul dalam Google Play Store atau Apple App Store yang mempunyai komen substantif akan dianalisis. Komen yang ditinggalkan tanpa kandungan substantif seperti "bagus" "terbaik" atau "teruk" tanpa penerangan selanjutnya tidak akan dianalisis dan diwujudkan kategorinya. Dalam usaha menjawab pernyataan masalah kajian ini, a. Apakah jenis-jenis komen yang timbul daripada analisa komen aplikasi di Google Play Store dan Apple App Store? Hasil analisa mendapati sembilan (9) jenis kod komunikasi, yakni dalam kajian ini, komen negatif dan lima (5) jenis komen positif. Taburan jenis komen adalah seperti dalam Jadual 2 dan 3.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy