Buku Panduan Layanan Perkhidmatan Pelanggan (PLPP) Sektor Awam

1 2 Tanya ‘tetamu’ cara bayaran sama ada secara tunai, kad kredit atau lain-lain Terima wang tunai atau kad kredit daripada ‘tetamu’ dengan menghulurkan dua tangan dan ucapkan terima kasih. 3 Kira jumlah wang di hadapan ‘tetamu’. Mulakan dengan wang besar terlebih dahulu. 4 Dialog Menerima Pembayaran di "Kaunter Permohonan" Situasi semasa bertugas di kaunter pembayaran dan ingin melayani 'tetamu' yang datang bagi urusan berkaitan pembayaran. PERKHIDMATAN KAUNTER Maklum kepada ‘tetamu’ tentang jumlah bayaran yang perlu dibuat. “Tuan Ahmad, bayaran untuk memperbaharui dokumen ialah RM60, ya...” “Boleh saya tahu tuan hendak membuat bayaran secara tunai atau menggunakan kad kredit?“ “Terima kasih Tuan” “RM 50, RM 10 ini bakinya ya tuan...” 71 Panduan Layanan Perkhidmatan Pelanggan

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy