Buku Panduan Layanan Perkhidmatan Pelanggan (PLPP) Sektor Awam

Dialog Menerima dan Menyemak Borang Permohonan Situasi ketika anda bertugas sebagai 'tuan rumah' dan sedang melayani 'tetamu' yang datang ke kaunter anda. 1 Sapa ‘tetamu’. Pandang mata, angguk, senyum dan sapa (PASS) 2 Jemput ‘tetamu’ duduk Menghulurkan tangan kanan anda ke arah kerusi & menyemak nombor giliran “Selamat sejahtera tuan!” “Assalamualaikum, tuan..” “Jemput duduk tuan…” “Dipersilakan duduk tuan...” 3 Perkenal diri anda kepada ‘tetamu’ dengan tapak tangan kanan diletak di dada anda 4 Tawar bantuan kepada ‘tetamu’ dengan tangan keluar menghala ke depan 5 Ulang balik bantuan yang diperlukan “Tuan hendak memperbaharui dokumen ya?” PERKHIDMATAN KAUNTER “Saya Rina…” “Boleh saya bantu?” ''Boleh saya tahu, tuan hendak melakukan urusan apa ya?'' 65 Panduan Layanan Perkhidmatan Pelanggan

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy