Buku Panduan Layanan Perkhidmatan Pelanggan (PLPP) Sektor Awam

ASAS KESOPANAN Pegawai awam terutamanya petugas barisan hadapan perlu mempunyai satu rujukan seragam yang saling lengkap melengkapi bagi menyempurnakan penyampaian perkhidmatan yang berkualiti kepada pelanggan kepada pelanggan. Berikut adalah senarai asas kesopanan yang boleh dizahirkan oleh pegawai awam semasa berinteraksi dengan para pelanggan dan tetamu. Ia boleh dikategorikan kepada tiga aspek iaitu : 1. 2. 3. Riak Muka Tutur Kata (Budi Bahasa) Bahasa atau Gerak Badan Tawar Bantuan Amal Panggilan Hormat TUAN Baca Nama Penuh Tetamu Kerap Sebut Nama Pelanggan Ucap Terima Kasih Ucapan Penutup terima kasih Ucapan Hospitaliti Tunjuk Arah Senyum Pandang mata atau muka Sapa Guna 2 Tangan Terima Dokumen Kenalkan diri Angguk Panduan Layanan Perkhidmatan Pelanggan 31

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy