Pengenalan Pembangunan kepimpinan Pegawai Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik (PTD) bermula apabila pegawai dipilih untuk mengikuti Kursus Diploma Pengurusan Awam (DPA) di Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) sebagai Pegawai Kadet PTD. Setelah dilantik ke dalam perkhidmatan awam, peranan PTD diperkukuhkan melalui 8 bidang pengkhususan bidang PTD dan pegawai akan menerima pendedahan melalui penempatan dan pusingan kerja yang pelbagai di sepanjang perkhidmatan mereka. Dalam menelusuri cabaran global dan perkembangan era teknologi digital, kemajuan kerjaya pegawai adalah merupakan gabungan pendedahan kerja, penempatan pelbagai portfolio, bimbingan penyelia dan juga latihan formal dan tidak formal. Bagi memastikan setiap pegawai kekal produktif, kompeten, bermotivasi tinggi dan boleh memikul tanggungjawab, pembangunan kapasiti pegawai perlu dirancang sebaiknya secara lebih holistik. Terdahulu, perancangan pembangunan PTD juga meliputi pelaksanaan Pelan Landasan Kerjaya PTD, PTD Training Roadmap, Leadership Assessment Programmes (LEAPs) dan pembangunan Kamus Kompetensi Fungsian PTD (KKFPTD). Terkini, penghasilan Pelan Pembangunan Profesional PTD ini adalah sebahagian daripada sistem sokongan laluan kerjaya PTD sebagai pentadbir dan penggubal dasar negara. Pelan ini dapat melengkapi perancangan kemajuan kerjaya PTD secara keseluruhan. Dokumen ini boleh dijadikan sebagai rujukan kepada pengurus sumber manusia dalam merancang program pembangunan kapasiti di Kementerian/ Agensi masing-masing. Selain itu, pegawai PTD juga boleh menggunakan pelan ini untuk merancang latihan yang bersesuaian. Pelan ini juga boleh dijadikan sumber kepada pengendali latihan dalam mengenalpasti jenis latihan upskilling, reskilling dan newskilling yang boleh diperkenalkan kepada pegawai. JABATAN PERKHIDMATAN AWAM PELAN PEMBANGUNAN PROFESIONAL PTD 1
RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy