Indeks Keterlibatan Penjawat Awam (IKPA) Perkhidmatan Awam Persekutuan

104 ii. Mengikut Klasifikasi Perkhidmatan 4.78. Tema Transformasi mencatatkan nilai skor tertinggi bagi kedua-dua tahun penilaian. Pada tahun 2015, nilai skor dicatatkan ialah sebanyak 67.4% sebelum meningkat sebanyak 5.8% kepada 73.2% pada tahun 2018. Sementara itu, Klasifikasi Perkhidmatan Kemahiran mencatatkan nilai skor positif tertinggi iaitu 81.6% dan merupakan satu-satunya klasifikasi perkhidmatan yang mencatatkan nilai skor melebihi 80.0%. Bagi tema Mengambil Tindakan dan tema Gaji juga didahului oleh Klasifikasi Perkhidmatan Kemahiran. 4.79. Sebanyak 15 klasifikasi perkhidmatan menunjukkan peningkatan nilai skor positif bagi ketiga-tiga tema dan empat klasifikasi perkhidmatan menunjukkan penurunan nilai skor positif salah satu tema. Prestasi pencapaian mengikut klasifikasi perkhidmatan pada tahun 2018 dan perbandingan dengan tahun 2015 bagi Tema Sampingan adalah seperti di Rajah 4.40 .

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy