Buku Media JPA 2020

Penjawat awam tulang belakang negara KUALA LUMPUR – Ketua Setiausaha Negara Da- tuk Seri Mohd Zuki Ali mengucapkan Selamat Hari Pekerja kepada rakyat Malaysia terutamanya pen- jawat awam. Beliau berkata penjawat awammerupakan nadi dan tulang belakang negara. “Wabak #Covid-19 telah mengubah paradigma baharu dari segi budaya kerja dan norma sosial masyarakat. “Namun produktiviti terus diutamakan demi ke- stabilan dan pertumbuhan ekonomi negara,” ka- tanya sempena Hari Pekerja pada 1 Mei lalu. Terdapat kira-kira 1.6 juta penjawat awam di negara ini, termasuk petugas barisan hadapan se- perti tenaga kerja kesihatan dan keselamatan yang kini bertungkus lumus memerangi penularan wa- bak Covid-19. – BERNAMA AUTHOR: No author available SECTION: NEWS PAGE: 7 PRINTED SIZE: 83.00cm² REGION: KL MARKET: Malaysia PHOTO: Full Color ASR: MYR 817.00 ITEM ID: MY0039713433 Page 1 13 MAY, 2020 Penjawat awam tulang belakang negara SelangorKini, Malaysia atan kepada da masa akan ter di pejabat n kerana ba- alankan seca- ra bersemuka at usaha-usa- meningkat- awam? wat awam per- dasarkan tiga i, kepantasan ang saya cuba idmat. g yang perlu an. Kepanta- si dalam me- a sifat profe- erkhidmatan garuh mana- kenaan. g ditanam da- agi memasti- rakyat dapat dan berkesan iperlukan. iti dan profe- saya asingkan mempunyai DNA atau kecenderungan un- tuk berkhidmat kerana yang akan kekal dari mula berkhidmat sehingga ke akhir perkhidmatannya adalah sahsiah. Penjawat awam ini berdepan dengan pelbagai cabaran dan seharusnya mem- pamerkan ketenangan kerana mereka adalah muka depan bagi kerajaan. Mana- mana pelanggan yang tidak berpuas hati akan berdepan dengan penjawat awam ini dahulu. Jadi mereka ini perlulah mempunyai ciri-ciri yang tertentu sebe- lum boleh menjadi penjawat awam. Perlu ada DNA yang merentasi skim perkhidmatan dan pangkat. Mereka per- lu mempunyai sifat kebersamaan dan rasa tanggungjawab terhadap amanah yang diberikan. Ini adalah antara inti pati yang perlu diwarisi oleh setiap penjawat awam pada masa hadapan bagi memas- tikan reputasi perkhidmatan awam ber- ada pada tahap yang tinggi. Kalau kita lihat sebelum ini dalam rdepan usnya tenangan alah kerajaan. ggan s hati ngan i efisien serta tidak boleh lagi mengikut itu di pejabatnya di Putrajaya minggu ini. PROFIL TAN SRI MOHD KHAIRUL ADIB ABD RAHMAN Jawatan sekarang: Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tempoh berkhidmat: 32 tahun (sejak 1988) Umur: 58 tahun Asal: Negeri Sembilan Pendidikan: Ijazah Sarjana Muda Sains (Universiti Kebangsaan Malaysia) dan Ijazah Sarjana Sains Polisi (Universiti Saitama, Jepun) Pengalaman: y Ketua Setiausaha dan Timbalan Ketua Setiausaha di Kementerian Pengangkutan; Setiausaha Bahagian di Kementerian Pendidikan dan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi y Penasihat Pendidikan dan Latihan di Tokyo, Jepun dan London, United Kingdom kerana integriti perlu ada pada semua manakala dari segi profesional adalah kefungsian. Kalau dia jurutera, dia juru- tera profesional, kalau dia akauntan, dia akauntan profesional tapi dalam semua ini, integriti itu adalah tunjang. Kepantasan diperlukan terutama dalam keadaan sekarang. Kita perlu mengubah cara kerja kita untuk membantu rakan- rakan dalam sektor swasta membangunkan semula perniagaan mereka yang terjejas. Di sinilah kita menyeru kepada semua penjawat awam supaya segera bertindak tanpa menjejaskan isu integriti atau me- langgar peraturan sedia ada. Dalam normal baharu ini, prosedur cara kerja dan lapisan-lapisan dalam membuat keputusan perlu diubah dan dikurangkan bagi mempercepat penyam- paian perkhidmatan. Langkah ini penting supaya pemulihan ekonomi negara yang terjejas teruk akibat wabak Covid-19 tidak terbantut. Dari segi hala tuju sektor awam, trans- formasi perkhidmatan awammemerlukan cara baharu dalam menyampaikan per- khidmatan. Bagi memastikan transforma- si ini berjaya, kerajaan perlu bergerak seiring dengan perubahan yang berlaku. Sebagai contoh, dari segi perkongsian maklumat antara kementerian dan jabatan, ia perlu ditingkatkan. Kita juga cuba pas- tikan setiap penjawat awam memahami aspirasi dan dasar-dasar kerajaan. Bagaimana Tan Sri melihat masa de- pan penjawat awam yang akan mewa- risi pentadbiran negara? Perkhidmatan awam di negara ini berada pada kedudukan yang stabil ke- tika berlakunya peralihan kerajaan baru- baru ini. Kalau kita lihat dalam pengam- bilan penjawat awam, kita berpandukan kepada dua kriteria utama iaitu kelayak- an akademik dan sahsiah. Dari segi akademik, hampir semua pemohon memiliki kelayakan diperlukan tetapi yang membezakan mereka adalah sahsiah. Kita perlu pastikan penjawat awam PUTRAJAYA, 1 Mei - Penjawat awam perlu terus komited dan proaktif dalammeningkatkan produktiviti bagi memacu kestabilan pertumbuhan pesat ekonomi negara. Ini ditegaskan Ketua Setiausaha Negara, Datuk Seri Mohd Zuki Ali. Dalam perutusannya sempena Hari Pekerja, beliau menggariskan lima prinsip asas yang harus dijadikan panduan setiap penjawat awam. Datuk Seri Mohd Zuki berkata, COVID-19 yang melanda negara telah merubah budaya kerja kepada paradigma baharu. Beliau yakin, pertumbuhan ekonomi negara akan kembali pulih sebaik sahaja pandemik COVID-19 berakhir. Lim prinsip as s, panduan tingkatkan produktiviti penjawat awam kerja dan lapisan-lapisan dalam membuat keputusan perlu diubah dan dikurangkan bagi mempercepat penyampaian perkhidmatan. Langkah ini penting supaya pemulihan ekonomi negara yang terjejas teruk akibat wabak Covid-19 tidak terbantut. Dari segi hala tujusektor awam, transformasi perkhidmatan awam memerlukan cara baharudalammenyampaikanperkhidmatan. Bagi memastikan transformasi ini berjaya, kerajaan perlu bergerak seiring dengan perubahan yang berlaku. Sebagai contoh, dari segi perkongsian maklumat antara kementerian dan jabatan, ia perlu ditingkatkan. Kita juga cuba pastikan setiap penjawat awam memaha i aspirasi dan dasar-dasar kerajaan. Bagaimana Tan Sri melihat masa depan penjawat awam yang akan mewarisi pentadbiran n ara? Perkhidmat n awam di negar ini berada pada kedudukan yang st bil ketika berlakunya p alih n j ba u-baru ini. Kalau k ta lihat dal m ng mbilan penjaw t awam, kit berpa dukan kepada dua riteria utamai it kelayak nakad mikdansahsiah. Dari segi akademik, h mpir semua pemohon memiliki kelayakan diperlukan tetapi yang membezakan mereka adalah sahsiah. Kita perlu p stikan p njawat aw m mem u yai DNA at u kecenderungan untuk berkhidmat kerana yang akan kekal dari mula berkhidmat sehingga ke akhir perkhidmatannya adalah sahsiah. Penjawat awam ini berdepan dengan pelbagai cabaran dan seharusnya mempamerkan ketenangan kerana mereka adalah muka depan bagi kerajaan. Mana- mana pelanggan yang tidak berpuas hati akan berdepan dengan penjawat awam ini dahulu. Jadi mereka ini perlulah mempunyai ciri-ciri yang tertentu sebelum boleh menjadi penjawat awam. Perlu ada DNA yang merentasi skim perkhidmatan dan pangkat. Mereka perlu empunyai sifat kebersamaan dan rasa tanggungjawab terhadap amanah yang diberikan. Ini adalah antara inti pati yang perlu diwarisi oleh setiap penjawat awam pada masa hadapan bagi memastikan reputasi perkhidmatan awam berada pada tahap yang tinggi. Kalau kita lihat sebelum ini dalam ketidaktentuan politik, cabaran utama perkhidmatan awam adalah mengekalkan prinsip keberkecualian dalam politik bagi mengelak persepsi pihak luar bahawa perkhidmatan awam cenderung kepada mana-mana parti politik. Ini perlu dilakukan tanpa menjejaskan perkhidmatan awa untuk berkhidmat kepada kerajaan hari ini. Mei 1, 2020 RTM 13 Mei 2020 Selangor Kini Penjawat awam tulang belakang negara 32

RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy