Buku Media JPA 2020
SINAR AHAD: Tan Sri sudah berkhid- mat dalam perkhidmatan awam sela- ma 32 tahun sejak 1988, apakah per- bezaan perkhidmatan awam dahulu dan sekarang? MOHD KHAIRUL: Fungsi per- khidmatan awam dulu dan sekarang ti- dak pernah berubah dengan tanggung- jawab sebagai tulang belakang negara bagi memastikan negara kekal berdaulat dan kebajikan rakyat terjamin. Baru-baru ini kita lihat berlaku peralihan kerajaan, tetapi ia tidak mengubah tanggungjawab penjawat awam. Perbezaan dahulu dan sekarang ada- lah cabaran-cabarannya. Dulu kita lihat perkhidmatan awam banyak tertumpu kepada keperluan komuniti. Kita bina jalan, sekolah, klinik dan sebagainya tetapi seiring dengan era pembangunan, terdapat perubahan dari segi ekspektasi pihak berkepentingan dan rakyat. Pada masa akan datang, saya melihat penjawat ini akan menghadapi cabaran- cabaran lain dengan penyampaian per- khidmatan yang berbeza dan berteraskan digitalisasi. Sekarang kita lihat banyak urusan boleh dilakukan secara dalam talian, contohnya, nak pergi bercuti luar negara atau buat tempahan tiket dan ho- tel. Maka akan tiba masanya nanti pen- jawat awam juga perlu seiring perubah- an semasa. Ekspektasi rakyat ini yang kita panggil kerajaan digital. Dulu kita kena beratur untuk bayar bil elektrik dan air serta cukai tapi seka- rang ia boleh dibuat secara dalam talian dan perlu dikembangkan lagi.Sekarang, 40 peratus perkhidmatan kerajaan dija- adaan di mana perkhidmatan kepada rakyat perlu diteruskan. Kita menjangkakan pada masa akan datang, kemungkinan kaunter di pejabat kerajaan akan berkurangan kerana ba- nyak proses yang akan dijalankan seca- ra automasi, tiada lagi secara bersemuka Bagaimana Tan Sri melihat usaha-usa- ha yang dilakukan untuk meningkat- kan mutu perkhidmatan awam? Saya merasakan penjawat awam per- lu melaksanakan tugas berdasarkan tiga prinsip utama iaitu integriti, kepantasan dan profesionalisme. Ini yang saya cuba terapkan sejak mula berkhidmat. Integriti adalah tunjang yang perlu ada dan sentiasa disuburkan. Kepanta- san merujuk kepada agensi dalam me- laksanakan tugas manakala sifat profe- mempunyai DNA atau kecenderungan un- tuk berkhidmat kerana yang akan kekal dari mula berkhidmat sehingga ke akhir perkhidmatannya adalah sahsiah. Penjawat awam ini berdepan dengan pelbagai cabaran dan seharusnya mem- pamerkan ketenangan kerana mereka adalah muka depan bagi kerajaan. Mana- mana pelanggan yang tidak berpuas hati akan berdepan dengan penjawat awam ini dahulu. Jadi mereka ini perlulah mempunyai ciri-ciri yang tertentu sebe- lum boleh menjadi penjawat awam. Perlu ada DNA yang merentasi skim perkhidmatan dan pangkat. Mereka per- lu mempunyai sifat kebersamaan dan rasa tanggungjawab terhadap amanah yang diberikan. Ini adalah antara inti pati yang perlu diwarisi oleh setiap penjawat awam pada masa hadapan bagi memas- tikan reputasi perkhidmatan awam ber- ada pada tahap yang tinggi. Kalau kita lihat sebelum ini dalam Penjawat awam berdepan dengan pelbagai cabaran dan seharusnya mempamerkan ketenangan kerana mereka adalah muka depan bagi kerajaan. Mana-mana pelanggan yang tidak berpuas hati akan berdepan dengan penjawat awam ini dahulu. ” K etua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Mohd Khairul Adib Abd Rahman menyifatkan kakitangan awam sebagai ‘muka depan kerajaan’. Katanya, kalau buruk perkhidmatan ka- kitangan awam, maka buruk jugalah imej kerajaan pada mata rakyat. Dalam wawancara bersama Sinar Ahad minggu ini, Mohd Khairul mene- kankan peri pentingnya kakitangan awam bekerja dengan lebih cepat dan efisien serta tidak boleh lagi mengikut gaya kerja lama kerana jatuh bangun negara terletak pada tangan mereka khususnya pada zaman wabak Covid-19 ini. Beliau yang kini berusia 58 tahun juga mahu perkhidmatan awam di negara ini di- warisi individu yang memiliki ‘DNA penjawat awam’ iaitu berintegriti, pantas dan profesi- onal dalam menunaikan tanggungjawab. Ikuti wawancara Penolong Pengarang Pengisian Berita Sinar Harian , Junhairi Al- yasa dan wartawan Mohd Ridzuan Abu Has- san bersama anak kelahiran Negeri Sembilan itu di pejabatnya di Putrajaya minggu ini. Cabaranmembina DNApenjawat awam PROFIL TAN SRI MOHD KHAIRUL ADIB ABD RAHMAN Jawatan sekarang: Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tempoh berkhidmat: 32 tahun (sejak 1988) Umur: 58 tahun Asal: Negeri Sembilan Pendidikan: Ijazah Sarjana Muda Sains (Universiti Kebangsaan Malaysia) dan Ijazah Sarjana Sains kerana integriti perlu ada pada semua manakala dari segi profesional adalah kefungsian. Kalau dia jurutera, dia juru- tera profesional, kalau dia akauntan, dia akauntan profesional tapi dalam semua ini, integriti itu adalah tunjang. Kepantasan diperlukan terutama dalam keadaan sekarang. Kita perlu mengubah cara kerja kita untuk membantu rakan- rakan dalam sektor swasta membangunkan semula perniagaan mereka yang terjejas. Di sinilah kita menyeru kepada semua penjawat awam supaya segera bertindak tanpa menjejaskan isu integriti atau me- langgar peraturan sedia ada. Dalam normal baharu ini, prosedur cara kerja dan lapisan-lapisan dalam membuat keputusan perlu diubah dan dikurangkan bagi mempercepat penyam- paian perkhidmatan. Langkah ini penting supaya pemulihan ekonomi negara yang terjejas teruk akibat wabak Covid-19 tidak terbantut. Dari segi hala tuju sektor awam, trans- formasi perkhidmatan awammemerlukan cara baharu dalam menyampaikan per- khidmatan. Bagi memastikan transforma- si ini berjaya, kerajaan perlu bergerak seiring dengan perubahan yang berlaku. Sebagai contoh, dari segi perkongsian maklumat antara kementerian dan jabatan, ia perlu ditingkatkan. Kita juga cuba pas- tikan setiap penjawat awam memahami aspirasi dan dasar-dasar kerajaan. Bagaimana Tan Sri melihat masa de- pan penjawat awam yang akan mewa- risi pentadbiran negara? Perkhidmatan awam di negara ini MOHD KHAIRUL ADIB ABD RAHMAN SINAR AHAD: Tan Sri sudah berkhid- mat dalam perkhidmatan awam sela- ma 32 tahun sejak 1988, apakah per- bezaan perkhidmatan awam dahulu dan sekarang? MOHD KHAIRUL: Fungsi per- khidmatan awam dulu dan sekarang ti- dak pernah berubah dengan tanggung- jawab sebagai tulang belakang negara bagi memastikan negara kekal berdaulat dan kebajikan rakyat terjamin. Baru-baru ini kita lihat berl ku peralihan kerajaan, tetapi i tidak mengubah tanggungjawab penjawat awam. Perbezaan dahulu dan sekarang ada- lah cabaran-cabarannya. Dulu kita lihat perkhidmatan awam banyak tertumpu kepada keperluan komuniti. Kita bina jalan, sekolah, klinik dan sebagainya tetapi seiring dengan era pembangunan, terdapat perubahan dari segi ekspektasi pihak berkepentingan dan rakyat. Pada masa akan datang, saya melihat penjawat ini akan menghadapi cabaran- ca ar n lain dengan penyampaian per- khidm tan ya g berbeza d n b teraskan digitalisasi. Sekarang kita lihat banyak urusan boleh dilakukan secara dalam talian, contohnya, nak pergi bercuti luar negara atau buat tempahan tiket dan ho- tel. Maka akan tiba masanya nanti pen- jawat awam juga perlu seiring perubah- an se s . Ekspektasi rakyat ini yang kita panggil ker jaan digital. Dulu kita kena beratur untuk bayar bil elektrik dan air serta cukai tapi seka- rang ia boleh dibuat secara dalam talian dan perlu dikembangkan lagi.Sekarang, 40 peratus perkhidmatan kerajaan dija- lankan secara dalam talian. Perdana Menteri arahkan supaya kita tingkatkan lagi. Wabak Covid-19 membuktikan ba- hawa masyarakat kita bersedia meskipun ada cabaran dan kekangan tertentu. Con- tohnya ketika PKP, ada guru mengada- kan kelas secara dalam talian dengan cabaran seperti talian dan peranti. Masa PKP telah memperlihatkan penjawat awam perlu mengadaptasi ke- adaan di mana perkhidmatan kepada rakyat perlu diteruskan. Kita menjangkakan pada masa akan datang, kemungkinan kaunter di pejabat kerajaan akan berkurangan kerana ba- nyak proses yang akan dijalankan seca- ra automasi, tiada lagi secara bersemuka Bagaimana Tan Sri melihat usaha-usa- ha yang dilakukan untuk meningkat- kan mutu perkhidmatan awam? Saya merasakan penjawat awam per- lu melaksanakan tugas berdasarkan tiga prinsip utama iaitu integriti, kepantasan dan profesionalisme. Ini yang saya cuba terapkan sejak mula berkhidmat. Integriti adalah tunjang yang perlu ada dan sentiasa disuburkan. Kepanta- san merujuk kepada agensi dalam me- laksanakan tugas manakala sifat profe- sional bagi memastikan perkhidmatan awam bebas daripada pengaruh mana- mana pihak yang tidak berkenaan. Tiga prinsip ini penting ditanam da- lam hati penjawat awam bagi memasti- kan perkhidmatan kepada rakyat dapat disampaikan dengan pantas dan berkesan serta menepati apa yang diperlukan. Ramai yang kata integriti dan profe- sionalisme itu sama tetapi saya asingkan Penjawat awam berdepan dengan pelbagai cabaran dan seharusnya mempamerkan ketenangan kerana mereka adalah muka depan bagi kerajaan. Mana-mana pelanggan yang tidak berpuas hati akan berdepan dengan penjawat awam ini dahulu. ” K depan kerajaan’. Katanya, kalau buruk perkhidma kitangan awam, maka buruk jugal kerajaan pada mata rakyat. Dalam wawancara bersam Ahad minggu ini, Mohd Khairu kankan peri pentingnya kak awam bekerja dengan lebih ce efisien serta tidak boleh lagi m kerana integriti perlu manakala dari segi p kefungsian. Kalau dia tera profesional, kalau akauntan profesional ini, integriti itu adala Kepantasan diperlu keadaan sekarang. Ki cara kerja kita untuk rakan dalam sektor swa semula perniagaan me Di sinilah kita meny penjawat awam supay tanpa menjejaskan isu langgar peraturan sedi Dalam normal ba cara kerja dan lapis membuat keputusan dikurangkan bagi mem paian perkhidmatan. L supaya pemulihan eko terjejas teruk akibat tidak terbantut. Dari segi hala tuju formasi perkhidmatan cara baharu dalam m khidmatan. Bagi mem si ini berjaya, keraja seiring dengan peruba Sebagai contoh, dari maklumat antara keme ia perlu ditingkatkan. K tikan setiap penjawat aspirasi dan dasar-das Bagaimana Tan Sri pan penjawat awam risi pentadbiran neg Perkhidmatan aw berada pada keduduk tika berlakunya perali baru ini. Kalau kita lih bilan penjawat awam, kepada dua kriteria ut an akademik dan sah Dari segi akadem pemohon memiliki ke tetapi yang membezak sahsiah. Kita perlu past SINAR AHAD: Tan Sri sudah berkhidmat dalam perkhidmatan awam selama 32 tahu sejak 1988, apakah perbezaan perkhidmatan awam dahulu dan sekarang? MOHD KHAIRUL : Fungsi perkhid atan awam dulu dan sekarang tidak pernah berubah dengan tanggungjawab sebagai tulang belakang negara bagi memastikan nega a kekal berdaulat d kebajikan rakyat terjamin. Baru-baru ini kita lihat berlaku peralihan kerajaan, tetapi ia tidak mengubah t nggungj wab penjawat awam. Perbezaan dahulu dan sekarang adalah cabaran-cabarannya. Dulu kita lihat rkhidmatan awam banyak tertumpu kepada keperluan komuniti. Kita bina jalan, sekolah, klinik dan sebagainya tetapi seiring dengan era pembangunan, terdapat perubahan dari segi ekspektasi pihak berkepentingan dan rakyat. Pada masa akan datang, saya melihat penjawat ini akan menghadapi cabaran- c baran lain dengan penyampaian perkhidmatan yang berbeza dan berteraskan digitalisa i. Sekarang kita lihat banyak urusan boleh dilakukan secara dalam talian, contohnya, nak pergi bercuti luar negara atau buat tempahan tiket d hotel. Mak kan tiba masanya nanti penjawat wa jug perlu seiring perubahan semasa. Ekspektasi rakyat ini yang kita panggil kerajaan digital. Dulu kita kena beratur untuk bayar bil elektrik dan air serta cukai tapi sekarang ia boleh dibuat secara dalam talian dan perlu dikembangkan lagi.Sekarang, 40 peratus perkhidmatan kerajaan dijalankan secara dalam talian. Perdana Menteri arahkan supaya kita ti gk tkan lagi. Wabak Covid-19 membuktikan bahawa masyarakat kita bersedia meskipun ada cabaran dan kekangan tertentu. Contohnya ketika PKP, ad guru mengadakan kelas secara dalam t lian dengan cabaran seperti talian dan peranti. Masa PKP tel h memperlihatka penjawat awam perlu mengadaptasi keadaan di mana perkhidmatan kepada rakyat perlu diteruskan. Kita menjangkakan pada masa akan datang, kemungkinan kaunter di pejabat ker jaan akan berkurangan ker na banyak proses yang akan dij lankan secara automasi, tiad lagi secara bersemuka Bagaima a Tan Sri melihat us ha-usaha yang dilakukan untuk meningkatkan mutu perkhidmatan awam? Saya meras k n penj wat awa perlu melaksanakan tugas berdasarkan tiga prinsip utama iaitu integri i, kepantas n d profesion lisme. Ini yang s ya cuba terapkan sejak mula berkhidmat. Integriti adalah tunjang yang perlu ada dan s ntiasa disuburkan. Kepantasan merujuk kepada agensi dalam melaksanakan tugas manakala sifat profesional bagi memastikan perkhidmatan awambebas daripada pengaruh m na-mana pih k yang tidak berkenaan. Tiga prinsip ini pe ting ditanam alam h ti penjawat awam b gi memastikan perkhidmat n kepad rakyat dapat disa paikan dengan pantas dan berkesan serta menepati apa yang diperlukan. Ramai yang kata integriti dan profesionalisme itu sama tet pi saya asingkan kerana integriti perlu ada pada semua manakal dari segi profesional adalah kefungsian. Kalau dia jurutera, dia jurutera profesional, kalau dia akauntan, dia akauntan profesional tapi dalam semua ini, integriti itu adalah tunjang. Kepantasan diperlukan terutama dalam ke da n s karang. Kita perlu mengub h c ra kerja kita untuk membantu rakan-r kan dalam sektor swasta membangunkan semula perniagaan mereka yang terjejas. Di sinilah kita menyeru kepada semua penjawat awam supayasegerabertindaktanpamenjejaskanisu integriti atau melanggar peraturan sedia ada. Dalam normal baharu ini, prosedur c ra 13 September 2020 31
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTc1NDAy